13

Sinds de uitbraak van het coronavirus vinden er in Reinier de Graaf meer video- en telefonische afspraken plaats. Op de polikliniek Neurologie spraken veel patiënten die slecht ter been of chronisch ziek zijn hun arts al langer via een beveiligde videoverbinding. Ook patiënten met een afspraak op de afdeling Oncologie, Dermatologie en Medische Psychologie hebben soms online consulten. Sinds de coronacrisis vinden zelfs op bijna alle afdelingen telefonische consulten tussen arts en patiënt plaats. ‘EEN COMBINATIE VAN GEWONE CONSULTEN MET VIDEOCONSULTEN KAN EEN GOEDE OPTIE ZIJN’ Neuroloog Daan Kamphuis is blij met de toenemende digitale mogelijkheden. “Steeds meer patiënten vinden het fijn om vanuit huis met hun arts te spreken. Dat gebeurde voor corona ook al regelmatig, maar nu is er meer behoefte aan. Patiënten merken dat telefonisch of online contact ook prettig en efficiënt kan zijn.” Gezondheidszorgpsycholoog Charlotte den Butter is positief verrast door het beeldbellen: “Op de afdeling Medische Psychologie helpen we patiënten met psychische klachten die samenhangen met gezondheidsproblemen. In de periode van half maart tot half mei konden we onze patiënten niet meer in de spreekkamer ontvangen. Met hulp van onze ICT-collega’s maakten we in korte tijd de overstap naar videoconsulten. Patiënten kregen de keuze om hun behandeling tijdelijk via beeldbellen voort te zetten.” Dit bleek, gezien de omstandigheden, een prima alternatief te zijn. Charlotte: “In ons vak hebben we consulten van drie kwartier. We letten niet alleen op wat de patiënt zegt, maar juist ook op wat niet gezegd wordt, zoals emoties en lichaamshouding. Voor ons gaat de voorkeur daarom altijd uit naar persoonlijk contact op de polikliniek. Maar tijdens de coronacrisis konden we onze patiënten dankzij het beeldbellen blijven helpen. Wel zijn dan extra vragen nodig om bepaalde emoties bij de patiënt te toetsen. Zo lukt het om tot de kern te komen. Patiënten zijn vaak dankbaar dat hun psychologische behandeling door kan gaan, juist tijdens de coronacrisis.” PRAKTISCH EN EFFECTIEF De videoconsulten bevallen Mariet Poels (58) prima: “De videoverbinding werkt zo goed dat ik eigenlijk geen verschil merk. Ik vind het fijn dat ik gewoon in mijn vertrouwde omgeving in gesprek kan gaan. Bovendien scheelt het reistijd. Ook al kan ik inmiddels weer naar het ziekenhuis, heb ik ervoor gekozen ook mijn laatste consulten online te doen.” Kitty van Kleef (55) was eerst wat huiverig, omdat het videoconsult haar eerste afspraak met de psycholoog was. “Het viel me enorm mee. De technische uitleg was helder en ik voelde me al snel op mijn gemak. De oefeningen die ik voor de camera moest doen, gingen ook prima. Toen ik later weer een gewoon consult met mijn psycholoog had, voelde het direct alsof we elkaar kenden.” Gezondheidszorgpsycholoog Charlotte ziet mogelijkheden voor de toekomst. “Patiënten krijgen goede hulp bij het tot stand brengen van de videoverbinding en ook hun privacy is gewaarborgd. Ik denk dat de videoconsulten voor sommige patiënten voordelen hebben. Denk aan mensen die door hun ziekte moeilijk naar het ziekenhuis kunnen komen of voor patiënten in hun laatste levensfase. We zien op onze afdeling inmiddels veel patiënten weer in de spreekkamer. Maar ook een combinatie van gewone consulten met videoconsulten kan een goede optie zijn.” Ze is verrast door de veerkracht van haar patiënten in tijden van corona. “Heel mooi om te zien hoe krachtig mensen kunnen zijn. Bijzonder om te merken dat zelfs ernstige zieke patiënten die ik begeleid, zich zo flexibel opstelden. Hierdoor kon ik ze online blijven helpen.” OKTOBER 2020

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication