5

Beste lezer, Voor u ligt het tweede nummer van het jaar. Vanaf maart is het een hectische en lastige periode voor ons allemaal geweest. Door COVID-19 kwam de normale zorg bijna tot stilstand, en is de druk bij medewerkers in de zorg toegenomen. Onze medewerkers hebben dag en nacht klaargestaan om de beste zorg te bieden aan alle patiënten. Ik ben dan ook ontzettend trots op het Reinier. Gelukkig kon de normale zorg ook weer opstarten sinds eind mei, en is deze inmiddels in volle gang. Wel werken we meer met online en telefonische consulten, waarover u meer informatie vindt op pagina’s 12 en 13. In dit magazine leest u op verschillende plekken hoe wij om zijn gegaan met deze uitzonderlijke COVID-19 situatie. Zo vertelt een patiënt die opgenomen werd met het coronavirus hoe zij de tijd op de coronaverpleegafdeling heeft ervaren. Daarnaast vertelt KNO-arts Dick Kooper over zijn onderzoek naar het reuk- en smaakverlies onder patiënten met corona. Hier zijn een aantal opmerkelijke bevindingen uit gekomen. Op pagina’s 20 en 21 leest u meer over dit onderwerp. Doordat er veel coronapatiënten zijn die last hebben van aanhoudende klachten, zijn onze longartsen Marc van Lanen en Ronald van Rossem in mei gestart met een COVID-19 nazorgpolikliniek. Op deze nazorgpolikliniek helpen zij de patiënten met hun herstel en hopen tegelijkertijd meer inzicht te krijgen in het verloop van de ziekte en de juiste nazorg. Meer informatie over de nazorgpolikliniek is te vinden op pagina’s 14 en 15. De reguliere zorg is gelukkig ook opgestart. Daarom zetten wij onze casemanagers graag in het zonnetje. Sinds een paar jaar hebben patiënten met borstkanker een vast aanspreekpunt voor, tijdens en na hun behandeling. Deze casemanagers bieden een luisterend oor en informeren patiënten over de verschillende behandelingen. Door het vaste aanspreekpunt voelen de patiënten zich gehoord en ontstaat er een vertrouwensband die patiënten nodig hebben in een voor hen moeilijke periode. Op pagina’s 7, 8 en 9 leest u het complete verhaal. In juli opende het Reinier Haga Orthopedisch Centrum, afgekort RHOC, haar deuren voor patiënten. Dit centrum is een initiatief van het HagaZiekenhuis, het LangeLand Ziekenhuis en ons ziekenhuis. In dit grootste centrum van orthopedische zorg van Nederland verwelkomen wij naar schatting 70.000 patiënten per jaar. Lees alles over het RHOC op pagina 19. Wij zijn weer continu bezig de zorgprocessen te verbeteren om de best mogelijke zorg aan onze patiënten te bieden. Want daar doen we het natuurlijk allemaal voor. Ook in tijden van een wereldwijde pandemie blijft dit voor ons voorop staan. Veel leesplezier! VOORWOORD Carina Hilders, directeur Reinier de Graaf ziekenhui OKTOBER 2020

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication