1

Over onderzoek naar en behandeling van dyslexie en dyscalculie - december 2017 Oefenen is belangrijk, ook na de behandeling Kinderen die bij het RID een behandeling krijgen voor dyslexie of dyscalculie weten dat oefenen belangrijk is. Ook als ze de behandeling allang hebben afgerond. Het RID zorgt voor een goede afsluiting, maar dat betekent niet dat het werk er daarna op zit. Behandelaar Esther Stunnenberg: ‘Het klinkt gek, maar als je dyslexie of dyscalculie hebt, moet je in conditie blijven. Als je traint voor voetbal of hockey geldt hetzelfde. Ga je na de zomer weer aan de slag dan merk je dat je spierpijn hebt. Zo werkt het eigenlijk ook met dyslexie en dyscalculie: als je te lang niet oefent met lezen en spellen of met rekenen en tellen dan zakt die vaardigheid een beetje weg.’ Het is precies het verschil tussen mensen die dyslexie of dyscalculie hebben en mensen die dat niet hebben. Bij de laatste groep gaat dat ‘onderhoud’ vanzelf. Het RID biedt ouders en kinderen de mogelijkheid om na afloop van de behandeling nog te blijven oefenen. Dat kan met het online oefenprogramma Wereldreis, maar ook door te zorgen dat je vaker leest of rekensommen niet uit de weg gaat. ‘Als je hier je behandeling hebt afgerond, heb je heel veel geleerd. Opeens valt ook de druk om regelmatig te oefenen weg. Wij raden ouders en kinderen altijd aan om toch een oefenschema aan te houden. Zo houd je het gemakkelijkst het niveau vast. Doe je een hele tijd niets, dan kost dat veel meer moeite.’ Het is altijd mogelijk om met het RID te overleggen over een follow-up afspraak, zodat vastgesteld kan worden aan welke punten nog gewerkt moet worden. Vooral als een leerling naar de middelbare school gaat, kan dat handig zijn.

2 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication