8

- - Binnen de tweede lijn valt de extra interne ondersteuning voor de leerlingen die dat nodig hebben. In de derde lijn betrekken we externe deskundigen bij de begeleiding. Door meerdere oorzaken kan het voorkomen dat leerlingen het moeilijk hebben: gezinsomstandigheden, persoonlijke problemen, conflicten met leeftijdgenoten. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen een beroep doen op de interne begeleiding (o.a. persoonlijke coaches, remedial teachers, zorgcoördinator, trainers), die waar nodig versterkt wordt met externe specialisten (o.a. schoolmaatschappelijk werker, GGD, Leerplichtzaken, ambulante begeleiding). Uiteraard worden ook ouders en medewerkers waar nodig ondersteund. De school werkt met andere scholen samen binnen het Samenwerkingsverband De Meierij. Dit samenwerkingsverband ondersteunt de school op het terrein van zorg en regelt de zorg op regioniveau. Mentoren De mentor vervult een spilfunctie bij de ontwikkeling van de leerling en onderhoudt nauw contact met de leerling en de ouders. Daarnaast heeft hij zicht op de ontwikkeling van zijn mentorgroep en op het gedrag van de individuele leerling en de klas. Dit is belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Juist in de leeftijdsgroep van 12 tot 18 jaar zien we dat het groepsgedrag van grote invloed is op het individuele gedrag. Concreet betekent dit het volgende: - De mentor heeft zicht op de studiehouding, studieaanpak en resultaten en bespreekt deze met ouders, leerling en collega’s. - De mentor is voor ouders en leerlingen een vast aanspreekpunt. - De mentor coördineert de communicatie rondom zijn mentorklas en zijn mentorleerlingen. - De mentor speelt een rol bij studie- en keuzebegeleiding. - De mentor signaleert persoonlijke problemen, ondersteunt hierbij en zet zo nodig een zorgtraject in gang in samenspraak met teamleider en zorgcoördinator. - De mentor draagt zorg voor zijn mentorklas, waarbij een goede werksfeer en een veilig klimaat de onontbeerlijke randvoorwaarden zijn. Decaan De decaan ondersteunt leerlingen bij het keuzeproces. Het gaat hierbij om de keuze van het profiel, de vervolgstudie en het beroep. De decaan biedt ook steun aan mentoren die zich bezighouden met de keuzebegeleiding en aan vakdocenten die Oriëntatie op Studie en Beroep in de Basisvorming en Tweede Fase geven. De decaan geeft informatie aan leerlingen en ouders over de te maken keuzes en over mogelijkheden van vervolgstudies en beroepen. Dit gebeurt zowel klassikaal als individueel. De decaan beschikt over uitgebreide beroepen- en studiedocumentatie. Zij onderhouden ook contacten met vervolgopleidingen en organiseert beroeps oriënterende (stage)activiteiten. Remedial teachers De remedial teachers, Marjan Daamen-Reith en Dimphy van de Sande-Kessels, hebben aandacht voor speciale leerproblemen, met name woordbeeldproblemen. Aan het begin van het eerste Schoolgids Rodenborch-College 2019-2020 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication