3

3 Hoe werkte het? De Citysteps waren overdag van 8.00 uur – 20.00 uur per minuut te huur via een speciale mobiele app. Gebruikers dienden zich daar eenmalig te registreren en geld in een ‘wallet’ te doen. Uit de ‘wallet’ werd de Citystep voor de gehuurde periode automatisch betaald. Het slimme slot van de Citystep kon via de app geopend worden en na gebruik ook afgesloten worden. Vaste plekken Op drie plekken in de stad waren in totaal 20 Citysteps te vinden. Op de P+R Hatenboer, op de Markt en aan de zuidkant van het Stationsplein, in eerste instantie met de meeste Citysteps op Hatenboer. Het gebruik werd dagelijks in de gaten gehouden, en toen bleek dat de Citysteps op het Stationsplein het vaakst werden gebruikt, zijn er daar meer geplaatst, om te zorgen dat zoveel mogelijk gebruikers er een konden huren. Citysteps onder de aandacht: Vaste ophaal en inleverplekken Het inleveren en afmelden van de Citystep kon alleen op een van de drie standplaatsen. De reden hiervoor was om te voorkomen dat ze gaan ‘zwerven’ en daarmee overlast veroorzaken. Wel kon de Citystep gedurende een ritje in en om de stad tijdelijk geparkeerd worden door een gebruiker. Daarmee bleef de Citystep voor die gebruiker beschikbaar, tegen een lager pauze tarief. Ophalen en laden Tijdens de pilot werden de Citysteps elke avond opgehaald en aan de stroom gezet om ze in de ochtend opgeladen terug te plaatsen. Indien de Citysteps in de toekomst permanent in de stad komen, worden er vaste docking-stations geplaatst die zorgen voor het automatisch opladen van de Citystep. Op dat moment is de Citystep 24/7 beschikbaar voor gebruikers. Of en wanneer de Citysteps terug komen zal in de toekomst blijken.

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication