46

“Voor een goede verhuur en eventuele verkoop moeten recreatiewoningen up-to-date zijn. Ze moeten voldoen aan de recente vraag van de consument. En die verandert. Denk maar eens aan de trend van de jaren zeventig, met alles in oranje en bruin. Daar kom je nu natuurlijk echt niet meer mee weg. Maar zo lang hoeft er niet eens tussen te zitten, voor een trend om helemaal uit de mode te raken. Dat gaat best snel. Daarom hanteren we bij Roompot een periode van acht jaar, waarna we het interieur van de woningen opnieuw onder de loep nemen. Restyle Op Noordzee Résidence Cadzand-Bad startten we vorig jaar het restyleproces. We kijken dan naar meubels, gordijnen en apparatuur. Vandaag de dag willen mensen bijvoorbeeld standaard een Nespresso-apparaat en niet alleen een flatscreen-tv in de woonkamer, maar ook in de slaapkamers. Qua stijl van het interieur willen we geen eenheidsworst creëren. We vinden het belangrijk dat de eigenaren een stijl kunnen kiezen die bij ze past. Zo hebben we bijvoorbeeld een frisse Beachstijl geïntroduceerd met veel zand- en blauwtinten, maar ook andere eigentijdse stijlen. Verder was LEDverlichting een belangrijke trend om te volgen. Niet alleen milieutechnisch de juiste keuze, maar eigenaren zullen het zeker ook terugzien in hun elektriciteitsnota. En dan is er nog het tuinmeubilair. Wie zit er nog aan een tuintafel met stoelen? Loungesets is wat de consument vandaag de dag wenst. Dit zijn voor ons en de eigenaren belangrijke trends om op in te spelen. Investering Nou kies je je eigen interieur ook niet zomaar uit een boekje, dus hebben we in bijvoorbeeld Cadzand een aantal modelwoningen ingericht. Daar kunnen eigenaren de meubelen testen, de stoffen voelen en de stijl beleven. Dat maakt kiezen een stuk makkelijker. Maar het blijft natuurlijk wel een investering. We adviseren eigenaren van een vakantiewoning vanaf de aankoop al om een deel van de huurinkomsten opzij te zetten voor een restyle. Om de impact van de investering wat te verlagen, kan een eigenaar ook kiezen om een restyle gefaseerd uit te voeren of de kosten te laten verrekenen met de huurinkomsten. "We vinden het belangrijk dat de eigenaren een stijl kunnen kiezen die bij ze past." Opbrengsten Voor sommige eigenaren blijft het soms wel een drempel, om opnieuw in het interieur te investeren. Is het allemaal wel al nodig? Maar we kunnen met de cijfers van eerdere restyles laten zien dat de eigenaar deze investering dubbel en dwars terugverdient. Juist omdat je niet tien jaar of langer wacht, kun je met relatief eenvoudige ingrepen veel bereiken. Daarnaast vraagt Roompot aan zijn gasten een hogere huurprijs voor een meer up-to-date vakantieverblijf en zien we ook de bezettingsgraad keer op keer stijgen als gevolg van een restyle. Consumenten hebben het er dus zeker voor over om iets meer te betalen voor een trendy vakantiewoning. De stijging van de huurinkomsten loopt zo al gauw op tot 15-20%. 46

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication