0

ROOMPOT PROJECTS MAGAZINE Invest &Enjoy “Hier hoef ik alleen te genieten” Waarom THUISKOMEN Roompot? IN ZEELAND

ROOMPOT Inhoud PROJECTS MAGAZINE 3 Thuiskomen in Zeeland 4 Waarom Roompot? 6 7 8 Trends in vakantieland "Ons huis is heel gewild" Eerste gasloze resort 13 Jonge investeerder 14 Interieur & Styling 16 Roompot Eigenarenservice 20 Noordzee Beach Village Nieuwvliet-Bad 22 "Hier hoef ik alleen te genieten" 24 De financiering van uw recreatiewoning 26 Fiscale weetjes 28 Smakelijk Zeeuws-Vlaanderen 30 "Kustpark Zeebad had het allemaal" 32 Wat te doen, zien en beleven in Zeeland? 36 Beach House in the picture 38 Op pad met de parkmanager 42 "Bij Strandpark Duynhille klopte alles" 44 Restyle resultaten 48 Wat als ik wil verkopen? 8 15 2 20 35 44

MARC RIEMENS THUISKOMEN IN ZEELAND H ier aan de kust, de Zeeuwse kust… Het blijft een bijzondere plek. Het is al in liedjes bezongen en in menig kunstwerk vastgelegd, dus het ligt niet alleen aan mij, als bevooroordeeld geboren en getogen Zeeuw. De oprichter van Roompot had het ruim 50 jaar geleden ook goed gezien. Hij startte camping De Roompot in Kamperland en bouwde het vakantiepark wegens succes steeds verder uit in Zeeland en zelfs ook daarbuiten. Het is dan ook niet voor niks dat we in Zeeland de beste locaties hebben en nationaal zelfs marktleider zijn. Is er al die tijd dan weinig veranderd? Nee, juist ontzettend veel! Een voorwaarde van een succesvol bedrijf is dat je blijft luisteren naar je klanten. En de wens van onze klanten is in de loop der jaren veranderd. We gaan nog steeds graag naar die prachtige zuidelijke provincie, waar je rust en ruimte vindt, maar dat doen we steeds vaker graag in luxe. In een comfortabele villa met alle denkbare voorzieningen. En daarom is Roompot al jarenlang hard aan het werk om campings om te bouwen naar luxe resorts. Roompot kent inmiddels tal van prachtige parken met mooie, duurzame en rendabele vakantiewoningen, lodges en villa’s. De enorme interesse en enthousiaste reacties van kopers en gasten, ook aan het woord in dit magazine, vertelt ons dat we de goede weg in zijn geslagen. Nog steeds genieten ze in Zeeland van het strand, de gezellige steden en dorpen, de mooie fietsroutes, de gemoedelijke sfeer en de culinaire hoogstandjes. Maar nu vanuit een luxe en comfortabele woning op een park waar alles draait om klantbeleving. En als het gaat om beleven, dan komt u in Zeeland sowieso niks tekort. Met al dat water om ons heen, liggen de mogelijkheden voor het oprapen. Als kleine jongen had ik het voorrecht hier te mogen opgroeien en ging ik kanoën op het Veerse Meer, met een bootje varen, spelen in het water en aan het strand. En nu, als volwassene, is het genieten echt nog niet voorbij. Regelmatig trek ik eropuit om af te koelen in het water of, wanneer het waait, te gaan kitesurfen. Maar ik ben ook graag thuis in Middelburg en geniet van een wijntje op een terras of een kampvuur aan de kust. U ziet het niet, maar terwijl ik dit schrijf, zit ik gewoon te glunderen. En dat is wat ik u ook toewens. Ik hoop dat ook uw verblijf in Zeeland voelt als thuiskomen en dat ook u al gaat glunderen bij de gedachte. Marc Riemens Head of Sales Roompot Projects 3

? MARKTLEIDER “Laat ik beginnen met het feit dat we marktleider zijn, met het grootste aantal parken in Zeeland en Nederland”, begint Marc. “En dat zijn we natuurlijk niet voor niets. Dat zijn we dankzij onze gasten. Dankzij hun positieve reacties en trouwe bezoek aan onze parken, hebben we de mogelijkheid gehad om te groeien. En dat deden we maar al te graag. Vanwege onze lokale oorsprong en de overtuiging van de mogelijkheden van de prachtige provincie, hebben we in de loop der jaren geïnvesteerd in de realisatie van parken op de absolute toplocaties van Zeeland. Bij een Roompot park weet je dus dat je altijd op een fantastische plek terecht komt.” 4 Waarom Roompot? Room om Veel Nederlandse en buitenlandse toeristen en investeerders kiezen voor de aanschaf van en/of een verblijf in een vakantiewoning aan de Zeeuwse kust. Maar waarom kiezen mensen voor Roompot? Wat maakt hen uniek? We hielden de vraag voor aan Head of Sales Roompot Projects Marc Riemens.

E E E EIGEN GRO at ze op di W fl at ze op di ink verande naar de wens vakantiewon daarvan nieu EIGEN GROND at ze op die toplocaties bieden, is de laatste jaren fl ink veranderd. Marc: “We hebben goed geluisterd naar de wensen van onze klanten en aan de hand daarvan nieuwe resorts gerealiseerd met prachtige vakantiewoningen. Ook veel van onze oude campings hebben we hier naar omgebouwd. We proberen daarbij de eigenheid van de prachtige omgeving zoveel mogelijk terug te laten komen op het park zelf, bijvoorbeeld door duinen en waterpartijen aan te leggen. Anders dan veel andere aanbieders, verkopen we de woningen vervolgens inclusief grond. We geloven dat dit de enige goede manier is om eigenaren zoveel mogelijk zekerheid te bieden.” RENDEMENT EN KWALITEIT Een vakantiewoning koop je, behalve voor je plezier, vaak ook als een investeringsobject. Roompot heeft bewezen hoge bezettingsgraden en dus ook hoge rendementen. Bovendien bieden ze eigenaren veel fl exibiliteit in de combinatie eigen gebruik en verhuur. Ook weer belangrijke redenen dus, om voor Roompot te kiezen. “Net als de kwaliteit van de woningen overigens”, vult Marc aan. “Bijna al onze vakantiewoningen worden op traditionele wijze gebouwd. In alle gevallen bouwen we met duurzame, onderhoudsarme materialen van hoge kwaliteit.” FACILITEITEN EN SERVICE De woningen zijn ook binnenin luxe en vaak voorzien van meerdere badkamers en-suite, airco, tv op iedere kamer en Auping bedden. Het draagt allemaal bij aan de beleving, samen genieten. Daar horen natuurlijk ook de faciliteiten en service bij. “Hierin hebben we de laatste jaren grote stappen gemaakt. Op de nieuwere parken en de, steeds meer en meer, parken die we grondig gerenoveerd hebben, hebben we vaak centrumfaciliteiten met een restaurant, zwembaden, een supermarkt en een Koos Kids Club. En ook in onze service bieden we meer en meer, tot broodjesservice aan toe. Bij Roompot kun je je echt helemaal laten vertroetelen. Dus mijn conclusie? Bij Roompot zitten zowel huurders als eigenaren altijd goed, heel goed”, besluit Marc. 5

TRENDS IN VAKANTIELAND Gingen we vroeger ‘s zomers nog massaal naar de camping, nu zijn we op zoek naar meer luxe. Een verblijf in een vakantiewoning biedt dé uitkomst. Het liefst op een resort op een toplocatie met alle mogelijke voorzieningen en een fantastische service. Dat is wat Roompot ziet én biedt. Wat we nog meer zien aan trends in vakantieland? We zetten het voor u op een rijtje. 2 2 VEEL Met is ook teveel de voor ko Maar c teveel geïnter 4 4 MET Z’N akantie akantie v meerdere V v 6 ZOEKTOCHT NAAR RENDEMENT De spaarrentes zijn vandaag de dag lager dan dan laag. Meer dan ooit zijn mensen dus op zoek naar een alternatief met een beter rendement. oek oek VEEL VRAAG = VEEL AANBOD Met de vergrote vraag naar vakantiewoningen, is ook het aanbod op de markt gestegen. Fijn voor kopers. Zij hebben immers wat te kiezen. Maar critici vragen zich af of er op den duur niet teveel vakantiewoningen zijn voor het aantal geïnteresseerde huurders. Bij Roompot zien ze dat dit prima in evenwicht blijft. Veel van de parken die Roompot realiseert, zijn transformaties van campings naar resorts met vakantiewoningen. Aangezien er minder vakantiehuizen dan caravans en tenten op een beschikbaar oppervlakte passen, neemt het aantal eenheden vaak juist af. Van verzadiging is dus geen sprake. Vakantiewoningen bieden naast een aantr rendement tevens veel plezier. Ook Belgen kijken met belangstelling naar vakantiewoningen over de grens, aangezien ze in Nederland betere kansen zien. Geen registratiekosten bijvoorbeeld en de recuperatie van BTW bij verhuur, waardoor de initiële investering met 21% wordt verlaagd. ment. r r ekkelijk n kijken n over de 3 Met alles wat er in de wereld gaande is, zijn we meer en meer van een vakantie in eigen land gaan houden. Geen gedoe met luchthavens en overvolle wegen, gewoon binnen een uurtje of twee op de plaats van bestemming en het genieten kan beginnen. NEDERLAND IS ZO GEK NOG NIET Met NEDE Met zijn we MET Z’N ALLEN akantie vieren doen we steeds vaker samen. Met meerdere generaties bijvoorbeeld, opa en oma gaan mee. En samengestelde gezinnen van 6 of meer personen zijn ook geen uitzondering meer. De vraag naar grotere vakantieverblijven stijgt daardoor. Hier houdt Roompot bij de realisatie van haar vakantiewoningen rekening mee. 6 5 5 keer p tegenwoo op een ko op een ko WE DE KUST Over deze trend kunnen we kort zijn. De kust is veruit het meest in trek bij recreanten. Ook in de winter is het een gewilde plek. 7 DUURZA Roompot op zoek na maken. He woningen. h realisatie va VAKER K DUURZAAMHEID h 1 1 1 AKER KORTER Eén keer p Eén keer per jaar een lange vakantie? Nee, tegenwoordig gaan we liever meerdere keren per jaar op een korte vakantie. Zomaar eens spontaan een lang weekend of een midweek er tussenuit. Kort van tevoren willen we dit kunnen beslissen en boeken. Met de handige reserveringstool van Roompot is dat gelukkig geen probleem. hecht grote waarde aan het milieu en is continu op zoek naar manieren om haar parken duurzamer te maken. Het meest duidelijke voorbeeld daarvan is de realisatie van Roompot Water Village, met 100% gasloze woningen. Daar zijn ze trots op.

ASTRID & BRAM “ONS HUIS IS HEEL GEWILD” ‘Hoe kunnen we ons vermogen beter laten renderen?’ Zo begon de zoektocht naar een vakantiewoning bij Astrid en Bram Brouwer. Maar ze gingen niet over één nacht ijs. “Mijn man komt uit Zeeland, dus daar wilden we graag naartoe. Maar het duurde wel even voordat we onze keuze hadden gemaakt”, aldus Astrid. Astrid en Bram gingen bij veel verschillende parken kijken. “Sommige waren veel duurder en anderen werkten met erfpacht. Dat wilden wij niet. Vervolgens visten we een keer achter het net bij een Roompot vakantiepark. Maar een half jaar later kregen we het bericht dat er een volgende fase opgestart werd. Toen waren we er wel op tijd bij om een mooi huis te bemachtigen.” Mijn stekkie Dat was op Kustpark Zeebad. “Een heerlijke plek. We verhuren het en verblijven er zelf in totaal vier weken per jaar. We gaan meestal met z’n tweetjes, maar vieren er ook wel eens een verjaardag of nemen vrienden mee. Ook onze hond Yellow is er iedere keer bij. Hij vond het erg spannend in het begin, maar na een paar keer wist hij ‘Hé, dit is mijn stekkie’ en sindsdien staat hij iedere ochtend voor de schuifpui om zijn favoriete plek op het gras in te nemen. Zelf zit ik heel graag aan de steiger. En als het buiten koud is, zit ik lekker binnen bij de haard. Ik pak een kopje thee en een boek en ik ontspan.” Tweede huis Het was voor Astrid even wennen om verhuurder te zijn. “Je wilt dat alles perfect geregeld is, maar vaak is er toch iets kwijt of kapot. Roompot kan niet alles voor al die huizen direct oplossen, dus we doen ook regelmatig iets zelf. Een keer een gordijnhaakje of lamp vervangen, dat soort dingen. Maar verder is alles, zoals de schoonmaak, wel altijd piekfijn in orde. De verhuur gaat ook bijzonder goed. Ons huis is heel gewild. Ik denk dat dat komt door de mooie ligging aan het water, de bovenverdieping en het feit dat we het kind- en huisdiervriendelijk hebben gemaakt. Daar is veel vraag naar. Het gaat nu allemaal zo lekker, dat we hebben besloten om een tweede huis op dit park te kopen.” Benieuwd Roompot heeft nog veel plannen voor het park. “Ik zie uit naar de verbouwing van het oude centrumgebouw. En ze gaan voor de drie Roompot vakantieparken in de regio gezamenlijke voorzieningen, zoals een zwemparadijs, wellness en outdoor-activiteiten aanbieden. Gasten kunnen dan van de voorzieningen van alle drie de parken gebruikmaken. Ik ben heel benieuwd wat dit voor de verhuur van ons vakantiehuis gaat betekenen.” 7

ROOMPOT WATER VILLAGE Eerste gasloze resort oompot hecht waarde aan haar omgeving en het milieu. Zij kiezen dus al jaren bewust voor duurzame materialen en bieden bijvoorbeeld ook de mogelijkheid aan om zonnepanelen te laten installeren op de vakantiewoningen. Maar nu, met de realisatie van Roompot Water Village, gaan ze nog een stapje verder. Makelaar Rocco Blank van Roompot Projects vertelt u er alles over. “Volledig gasloos. Dat is wat we met ons nieuwe park Roompot Water Village gaan realiseren”, aldus Rocco. “Een duurzaam park met een veel groener energieverbruik dan gebruikelijk. En daar ben ik, als milieubewust persoon – zelf heb ik ook zonnepanelen en ga ik zuinig om met water en elektriciteit - heel enthousiast over. Dat dit, hier R in het Zeeuwse Kamperland, ook de plek is waar het voor Roompot ooit allemaal begon, maakt het alleen nog maar specialer." 'Dat de markt er ook klaar voor en enthousiast over is, merk ik goed aan de enorme interesse voor de 86 woningen die we gaan bouwen”, gaat Rocco verder. “In drie maanden tijd was er al meer dan 50% verkocht. Mensen zijn getriggerd door het groene aspect. Ook het feit dat veel woningen direct aan het water gelegen zijn, is een aantrekkelijke eigenschap van dit park. De verkoop gaat hard en ik verwacht dat de meeste woningen spoedig verkocht zullen zijn. Na de zomer zijn we gestart met de grondwerkzaamheden. Als alles meezit, kunnen we de woningen voor de zomer van 2019 opleveren. Daar streven we in ieder geval naar." 8

9

DUURZAAM HOUT Waar ze bij veel van de parken kiezen voor traditionele bouw met steen, werken ze bij Roompot Water Village met houtskeletbouw. Wij Nederlanders zijn daar soms wat huiverig voor, maar bij onze buren in Duitsland en België is dat juist heel gewoon. Zij kiezen er nu voor omdat het minder milieubelastend is. En als bewoner merkt u er niks van. Rocco legt uit: “De constructie is zo opgebouwd, met een betonnen vloer en stevige houten platen tussen het skelet en de gipswanden, dat alles robuust aanvoelt. Voor de binnenwanden werken we met vurenhout. We kiezen juist deze houtsoort omdat het van een snel (terug)groeiende boom komt. Aan de buitenkant gebruiken we Zuid-Afrikaans naaldhout met duurzaamheidsklasse 1. Het lijkt veel op tropisch hardhout.” OP EN TOP GENIETEN Om het duurzaamheidsconcept zo ver mogelijk door te trekken in dit park, wordt ook gezorgd voor streekeigen beplanting, waardoor er geen bestrijdingsmiddelen nodig zijn. Tevens wordt het park autoluw en voorzien ze in een oplaadpunt op zonneenergie. “Naast al deze mooie, duurzame initiatieven, is het natuurlijk een fantastisch park op zich” zegt Rocco enthousiast. “Voorzien van veel luxe, privacy, waterpartijen en tal van parkfaciliteiten. Met een ligging in de buurt van het Veerse Meer, de Oosterschelde, veel gezellige dorpen en steden en het strand op loopafstand wordt het hier op en top genieten. Ook voor de belegger, want de hoge bezettingsgraad van het naastgelegen Roompot Beach Resort en het aantrekkelijke feit dat men van de uitgebreide faciliteiten van dit park gebruik kan maken zijn veelbelovend.” NUL OP DE METER Natuurlijk worden de woningen goed geïsoleerd en worden er ook energieopwekkende installaties toegevoegd, zoals een warmtepomp en zonnepanelen. Kostbare installaties, maar op de lange termijn zeker de investering waard aangezien de energiekosten flink dalen. Hoeveel ze dalen, is afhankelijk van de keuze die u maakt in het aantal zonnepanelen. Dit zijn er standaard 6, maar dat kan worden uitgebreid naar 24. Hiermee wordt ‘0 op de meter’ behaald, waardoor u uw investering in 6 jaar hebt terugverdiend. 10

[ADVERTORIAL] ZEELENBERG ARCHITECTUUR HET BEGINT BIJ EEN LANDSCHAP V Duurzaam landschap Net als bij de woningen, waar we op zoek gingen naar de juiste beslissingen in isolatie, duurzame materialen en energieopwekkers, hebben we dat ook bij het landschap gedaan. De juiste rietsoorten voor heldere waterpartijen, zo min mogelijk verharding voor een goede waterafvoer en vegetatie die weinig onderhoud en bewatering nodig heeft. En eilandjes zonder bebouwing om de biodiversiteit een kans te geven. "Leuk dat Roompot hiervoor open staat" Niet alleen duurzaamheid is van belang. Bij Zeelenberg Architectuur zoeken we voor elk plan naar een gelijkwaardig evenwicht tussen de pijlers mens (People), milieu (Planet) en welvaart (Prosperity). Alle pijlers moeten in balans zijn. Het is een puzzel die je samen met je opdrachtgever legt. Ik vind het leuk dat de jonge generatie die Roompot nu leidt, hiervoor open staat. Dat ze de uitdaging aandurven. Teamprestatie Na het ontwerp heeft Roompot gezorgd voor de realisatie. Wij zijn wel betrokken gebleven voor vragen en aanvullende ideeën. Het hele project is een mooie teamprestatie geworden. Voor een groot bedrijf als Roompot, met vaak vaste spelregels, was dit project best een grote stap. Natuurlijk konden we uit ervaring al realistische cijfers laten zien en recensies van verhuurders en bezoekers tonen, maar je moet er wel voor open staan. Ik vind het leuk om te zien hoe Roompot nu vooroploopt in moderne recreatie en hoop dat ze veel mooie reacties op dit resort gaan krijgen.” oor de vormgeving van Roompot Water Village schakelden we een specialist in op het gebied van duurzaamheid in recreatie: Zeelenberg Architectuur. “Mensen komen naar Zeeland voor het mooie kustlandschap, dus dat is wat we in Roompot Water Village hebben proberen te creëren”, legt architect en eigenaar-directeur Jan-Paul Bron uit. “Je wilt als bezoeker niet op een kaveltje terecht komen in een tuin met een heg, zoals je dat thuis ook hebt. Je wilt vanuit je recreatiewoning het gevoel hebben dat je ín het Zeeuwse landschap logeert. Fotografie: Jaap Reedijk 11 zeelenberg architectuur

JASPER HUISMAN JONGE INVESTEERDER Een vette bolide, super de luxe vakanties of een kast vol peperdure designerkleding. Zomaar een aantal dingen waar een jonge jongen met een mooi vermogen zijn geld aan uit kan geven. “Dat had gekund, maar ik koos ervoor om een verstandigere keuze te maken”, zegt de 26-jarige Jasper Huisman. Hij besloot vorig jaar zijn vermogen te investeren in een vakantiehuis op Kustpark Zeebad. “Het is wel uniek, dat je op je 25e al eigenaar bent van een vakantiehuis. Ik had het voorrecht dat ik al wat vermogen had en wilde er slim mee omgaan. Op de bank laten staan vond ik zonde. Geld kost geld, als je dat doet. Je bent meer geld kwijt aan de Belastingdienst, dan dat je rente van de bank krijgt. Ik overwoog nog een ‘gewoon’ huis te kopen en verhuren, maar daar gaan zoveel zorgen en zoveel tijd in zitten. Mijn ouders hadden al een vakantiehuis op Kustpark Zeebad en toen er een nieuwe bouwfase kwam, besloot ik hun voorbeeld te volgen. Op die manier kon ik alle zorgen uit handen geven aan Roompot.” Trots Zelf maakt Jasper geen gebruik van zijn vakantiehuis. “Belastingtechnisch was het het beste als ik er zelf totaal geen gebruik van zou maken, dus dat doe ik ook niet. Ik kom wel regelmatig bij mijn ouders langs en ga dan natuurlijk altijd even kijken. Als ik er dan langs loop, ben ik er wel trots op. Ik heb het ook helemaal naar mijn zin ingericht. Je krijgt van Roompot verschillende keuzemogelijkheden in materialen en meubelen. Ik heb gekozen voor een soort strandlook met lichtblauwe gordijnen en een lichte vloer. Mijn huis ligt aan het water, dus het vakantiegevoel voor de gasten is helemaal compleet.” Rendement Een goed rendement is belangrijk voor Jasper. “Het precieze jaarrendement weet ik nog niet, want ik heb het huis nog geen heel jaar. Na de aankoop eind 2016 is het op 15 juli 2017 opgeleverd. Dat vond ik op zich al positief, want ik ben zelf makelaar en maak het ook geregeld anders mee. "Mijn huis ligt aan het water, dus het vakantiegevoel voor de gasten is helemaal compleet." 13 Zoals het nu gaat met de verhuur, gaat het in ieder geval heel goed. Via de site van Roompot kan ik volgen wanneer het huis verhuurd is en wat ik eraan verdien. Ik ben erg tevreden.” Geen zorgen Ook aan de wens dat Jasper er geen zorgen aan wilde hebben, wordt voldaan. “Je bent eigenaar en je betaalt Roompot om bepaalde zaken te regelen. Dan moeten ze ook voor je klaarstaan, vind ik. En dat doen ze. Ze zijn goed bereikbaar en reageren meestal binnen twee werkdagen op mijn mailtjes. Alles is prima geregeld.”

& 14 Interieur Styling ROOMPOT LIVING Je doet de voordeur open van je Roompot Beach House en voelt zelfs hier het strand en de duinen om je heen. Of je komt je vakantiewoning aan het water binnenlopen, ploft neer op de heerlijke chaise longue en ervaart meteen een ultiem gevoel van rust. Dat is wat je wilt en dat is wat interieur en styling doen. Het is tevens waar Roompot Living voor zorgt. Bij Roompot Living is de afdeling Interieur & Styling continu in touw om de mooiste en meest sfeervolle interieurs te ontwerpen. “Onze specialisten hebben een neus voor de laatste trends op interieurgebied”, legt algemeen manager van Roompot Living Kim Drapers uit. “Ze bezoeken beurzen en houden sites in de gaten. Welke kleuren zijn hot, welke meubelen zijn in opkomst? Dit verwerken ze in de interieurpakketten van Roompot Living. Vervolgens gaat de afdeling Inkoop op pad, op zoek naar de juiste items. Kwaliteit staat daarbij voorop. Kwaliteit voor een goede prijs, zodat het voor de klant een goede investering is. Dat is onze uitdaging.” Comfort, luxe en exclusief Roompot Living kent drie interieurlijnen: comfort, luxe en exclusief. “Deze lijnen kennen een verschil in bijvoorbeeld materiaalkeuze en soort en aantal apparaten. Zo heeft een comfortpakket bijvoorbeeld een zitbank met Skai-leer, een douchecabine en een tv in één slaapkamer en kent de luxe lijn een zitbank met echt leer, een inloopdouche en tv’s in alle slaapkamers. Je kunt er ook voor kiezen om een "Kwaliteit voor een goede prijs, zodat het voor de klant een goede investering is. Dat is onze uitdaging." comfortlijn uit te breiden met enkele extra items uit de luxe lijn. Bovendien is de inhoud van de pakketten afhankelijk van het type vakantiewoning. In een Beach House passen natuurlijk niet dezelfde items als in een 10-persoons villa.” Beach, Relax en Nature Iedere lijn kent vervolgens drie verschillende stijlen: Beach, Relax en Nature, met elk weer tal van keuzemogelijkheden. “Het is voor eigenaren fijn om een interieur te kunnen kiezen dat bij ze past. Naast een aantal basisitems bieden we ze daarom per stijl een ruime keuze in kleurpalet, meubilair en stoffering. In een modelwoning of showroom kunnen ze de materialen zien, voelen en testen. De pakketten zijn zo samengesteld dat de beach-, relax- of naturesfeer, ongeacht de keuzes die de eigenaar maakt, behouden blijft.” Na de keuze zorgt Roompot Living voor de levering, plaatsing en montage van het hele interieur. Als eigenaar hoeft u zich nergens zorgen over te maken. De recreatiewoning is direct klaar voor gebruik.

Restyle Gasten willen vandaag de dag een luxe, moderne woning huren. Dus ook het interieur van bestaande woningen wordt regelmatig herzien. “Dat kan op ons initiatief zijn, maar ook op dat van een eigenaar. Bij restyling kijken we naar wat er nodig is om een bestaande woning te updaten. Wat is er al in de woning aanwezig, wat kan er behouden blijven en wat moet vervangen worden? We koppelen dit in een offerte aan de eigenaar terug en zorgen vervolgens dat de restyling zo snel mogelijk succesvol doorgevoerd wordt. Kort daarna zie je de verhuuropbrengsten vaak al meteen oplopen. Uiteraard is het, in overleg, ook mogelijk om zelf uw recreatiewoning (gedeeltelijk) te restylen.” 15

ROOMPOT EIGENARENSERVICE "WIJ STAAN VOOR U KLAAR!" Roompot Eigenarenservice is het eerste aanspreekpunt voor eigenaren van vakantiewoningen op Roompot vakantieparken, op welk gebied dan ook. Of u nu vragen heeft over verhuur, onderhoud, beheer, aanschaffen van nieuwe meubels of parkfaciliteiten, de Eigenarenservice helpt en ondersteunt de eigenaar en zorgt voor het antwoord. De eerste keer dat u met hen te maken krijgt, is wanneer u een vakantiewoning koopt op een Roompot park. "Na het gesprek met de makelaar, komen wij aan tafel”, licht Jan Everaers, manager Eigenarenservice, toe. “We maken kennis en leggen uit wat we allemaal voor de eigenaar kunnen doen, welke overeenkomsten hiervoor beschikbaar zijn en welke keuzemogelijkheden de eigenaar heeft. Per park en per type woning zijn de keuzes verschillend.” Beheer “Je kunt ons vergelijken met de gemeente van een vakantiepark”, gaat Jan verder. “We zorgen voor aanleg en onderhoud van wegen, verlichting, wateren groenvoorziening, beveiliging en afvalverwerking. Een eigenaar hoeft zich hier allemaal niet druk over te maken. Wij regelen alles. Deze afspraken over het parkbeheer en een aantal regels leggen we vast in een beheerovereenkomst.” Verhuur Als eigenaar heb je in de meeste gevallen de keuze om de vakantiewoning alleen voor eigen gebruik in te zetten, óf te kiezen voor gedeeltelijke of volledige verhuur. “De meeste nieuwe eigenaren kiezen voor verhuur. Het is soms wel even wennen dat er andere mensen in je woning komen verblijven. Wie zouden het zijn en houden ze alles wel netjes en heel? Maar het professionele parkbeheer van Roompot ter plaatse houdt dit allemaal in de gaten. Wij zorgen goed voor het eigendom van de eigenaren. Dat is in ieders belang. Zowel van ons, onze gasten als de eigenaren”, aldus Jan. De analisten van de afdeling Revenuemanagement van Roompot Vakanties zorgen er op hun beurt voor, door middel van een hypermodern systeem, dat de vakantiewoningen tegen een optimale prijs worden aangeboden. De huurprijzen worden dagelijks aangepast op de vraag vanuit de markt. Door het doorvoeren van zowel prijsverhogingen als -verlagingen wordt continue gewerkt aan het optimaliseren van het rendement van de eigenaar. Een veel gehoorde vraag bij de Eigenarenservice is hoe de verhuuropbrengsten verdeeld worden over de verschillende woningen. “Iedere eigenaar ontvangt de verhuuropbrengsten van zijn eigen vakantiewoning. Het reserveringssysteem verdeelt de boekingen binnen een type naar de beschikbaarheid van de woningen, zodat gelijke vakantiewoningen ook zoveel mogelijk gelijke verhuuropbrengsten genereren”, geeft Jan aan. “Uiteraard kunnen gasten wel een voorkeur opgeven voor een bepaalde woning, bijvoorbeeld als een interieur ze meer aanspreekt. Dat kan de verhuuropbrengsten verhogen.” 16

Verhuurovereenkomst De afspraken over verhuur worden vastgelegd in een verhuurovereenkomst. Eigenaren hebben diverse keuzemogelijkheden: • Mate van eigen gebruik; u kunt er voor kiezen 2, 4, 6, 8 weken of 90 dagen per jaar te verblijven in uw eigen vakantiewoning. • Variabele huur of een huurgarantie voor specifieke projecten. Bij variabele huur worden de daadwerkelijke huurinkomsten verdeeld: 75% voor de eigenaar en 25% voor Roompot. Bij een huurgarantie wordt vooraf een vast bedrag aan huurinkomsten door de eigenaar afgesproken met Roompot Vakanties. • Wel of geen huisdieren toestaan. De acceptatie van huisdieren kan meer slijtage opleveren, maar de extra huurinkomsten wegen daar meer dan tegenop. • Reparaties en vervangingen zelf regelen of uit handen geven. Denk aan het repareren van een kapotte stoel of het vervangen van een defecte tv of wasmachine. De kosten zijn voor de eigenaar, maar Roompot Eigenarenservice zorgt voor een snelle afhandeling. Onderhoud Roompot hecht veel waarde aan een nette, schone en moderne uitstraling van haar parken. Onderhoud van de vakantiewoningen speelt hierin een belangrijke rol. Manager Onderhoud, Jimmy van Goudswaard, vertelt hier meer over. “Eigenaren kunnen zelf kiezen of ze het onderhoud aan de vakantiewoning zelf doen, of het aan ons overlaten. Een aantal voorbeelden van veel voorkomende onderhoudswerkzaamheden die Roompot graag uit handen neemt zijn grote schoonmaak, tuinonderhoud en ramen zemen. De keuze is vaak afhankelijk van hoeveel tijd iemand heeft en hoe ver hij van het park vandaan woont. Belangrijk is dat het in ieder geval gebeurt. Veel eigenaren kiezen ervoor om het onderhoud aan ons over te laten.” Sommige zaken worden door Roompot standaard verzorgd. “Denk hierbij aan de dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden na een verhuurperiode tijdens de wisseling van gasten, controle van de brandblussers en rookmelders en plaagdierpreventie bij woningen waar huisdieren zijn toegestaan. Dit alles vanuit het oogpunt van veiligheid en hygiëne voor onze gasten. Daarnaast heeft een eigenaar veel keuzemogelijkheden wat hij zelf wil doen, of aan ons over wil laten”, aldus Jimmy. Onderhoudscontract Al deze keuzes worden vastgelegd in een onderhoudscontract. “De kosten voor onze onderhoudsservices zijn afhankelijk van het park en type woning. Jaarlijks krijgt de eigenaar via de eigenarenwebsite de mogelijkheid om heel eenvoudig online het onderhoud af te nemen. Je kunt tevens kiezen voor een meerjarencontract, waarbij alle onderhoudsafspraken door blijven lopen tot wederopzegging. Dit hebben we twee jaar geleden geïntroduceerd en we merken dat de eigenaren deze extra service heel prettig vinden.” "Eigenaren kunnen zelf kiezen of ze het onderhoud aan de vakantiewoning zelf doen, of het aan ons overlaten." Roompot Eigenarenservice zorgt dat alle gemaakte afspraken netjes in contracten worden vastgelegd. Bij oplevering van uw vakantiewoning kunt u alles via de eigenarenwebsite volgen. Zijn er bijzonderheden, zoals een vervanging van een wasmachine, dan wordt u hierover persoonlijk gebeld of gemaild. U kunt uw belegging dus met een goed gevoel achterlaten bij Roompot Eigenarenservice. Vragen? Aarzelt u niet contact op te nemen! 088-1450450 (ma. tot vr. van 08:30 tot 17:00 uur) eigenarenservice@roompot.nl roompot.nl/eigenaren 17

[ADVERTENTIE] KWALITEIT INVESTERING LEISURE OPTIMAAL BOUWPROCES DUURZAAM MATERIAALGEBRUIK

[ADVERTORIAL] BETROKKEN PARTNER VAN INITIATIEF TOT REALISATIE Roompot werkt regelmatig samen met Aannemingsbedrijf Reimerswaal bv, onderdeel van de Sinke Groep. Zo zijn ze bijvoorbeeld betrokken bij de aanleg van het park Noordzee Beach Village Nieuwvliet-Bad. Wat ze precies doen? Projectleider Jan Joosse legt het uit. “Het begint bij het begin: het meedenken in budgetten en het bieden van ondersteuning in het vergunningstraject. In de uitvoering gaat het om sloopwerk, riolering en de aanleg van verhardingen. Zo hebben we in Nieuwvliet-Bad bijvoorbeeld het oude centrumgebouw gesloopt. We hebben er alle kennis van en machines voor. Ook voor bodemsanering overigens en met onze puinbreker kunnen we ter plaatse oude bestrating gereedmaken voor hergebruik in funderingen. Dat is duurzaam en zorgt voor minder bouwverkeer. Voor Noordzee Beach Village Nieuwvliet-Bad hebben we vervolgens de hoofdriolering van schoon en vuil water aangebracht en de wegfundering met daarop asfalt aangelegd. Op kavelniveau regelen we de complete inrichting en de coördinatie van het groenwerk. Eigenlijk doen we dus alles, behalve de bouw van de woning.” Aannemingsbedrijf Reimerswaal bv is ook buiten recreatieparken actief in het aanleggen van riolering, (fiets) paden en (provinciale) wegen. “Maar het werk voor Roompot is ons echt op het lijf geschreven. Juist omdat we dan van begin tot eind betrokken zijn. Je kunt zo al je expertise inzetten, meedenken in oplossingen en een band met je opdrachtgever opbouwen. Dat vinden we heel belangrijk. We zijn niet het type bedrijf dat gaat voor een snelle score. We willen juist een relatie opbouwen op basis van vertrouwen. Dat een opdrachtgever gewoonweg weet dat het goed komt en dat er kwaliteit geleverd wordt. Dat je samen aan een mooi plaatje werkt, waar je beiden trots op kunt zijn. Met Roompot hebben we zo’n band opgebouwd en dat is ons heel waardevol.” Bij de aanleg van een recreatiepark heeft Aannemingsbedrijf Reimerswaal bv wel met wat extra uitdagingen te maken. “Ten eerste natuurlijk dat je de aanwezige gasten niet tot last bent. Daarbij letten we erop dat we de gasten zo min mogelijk geluids- of stofoverlast bezorgen. Maar ook de veiligheid in verband met het bouwverkeer is een belangrijk issue. Met onze betonbarrières zorgen we voor een veilige scheiding tussen bouwverkeer en recreanten. En dan is er nog een uitdaging: de planning. Terrassen en groenvoorzieningen kunnen vaak pas helemaal op het laatst ingepland worden en dan is de tijdsdruk het grootst. Maar juist in die periode komt het einddoel in beeld en dat is genieten. Ik vind dat Noordzee Beach Village Nieuwvliet-Bad een plaatje is geworden. Maar ja, mijn mening is misschien wat gekleurd...” 19

NOORDZEE BEACH VILLAGE NIEUWVLIET-BAD DE ULTIEME STRANDBELEVING AAN DE NOORDZEEKUST Waar voorheen Roompot campings Pannenschuur, Hof ter Willigen 1 en 2 en De Boshoeve lagen, in het Zeeuws-Vlaamse Nieuwvliet-Bad, wordt nu Roompot resort Noordzee Beach Village Nieuwvliet-Bad gerealiseerd. Een groot vakantiepark dat volledig in eigen beheer van Roompot ontwikkeld, gerealiseerd en vervolgens ook geëxploiteerd wordt. “Deze campings leenden zich bij uitstek voor een herontwikkeling naar een vakantieresort met luxe vakantiewoningen. Er is veel ruimte, en de ligging, direct aan de zeedijk met daarachter het natuurgebied De Verdronken Zwarte Polder en het strand, is natuurlijk ook ideaal”, legt Head of Sales Roompot Projects Marc Riemens uit. “Het mooie van het ontwikkelen in eigen beheer, is dat je alles wat je belangrijk vindt, vanaf begin af aan in je resort kunt verwerken. Wij makelaars zitten in hetzelfde kantoor als onze ontwikkelaars, dus we kunnen de wensen van onze klanten makkelijk aan hen doorgeven. De ontwikkelaars nemen die dan van begin af aan in de plannen mee.” Van strand naar polder Marc vertelt verder: “Bij Noordzee Beach Village Nieuwvliet-Bad is de ligging echt fantastisch. Aan de ene kant sta je direct op de zeedijk, met daarachter de natuur en het strand, aan de achterzijde kijk je uit over de uitgestrekte polders. Deze unieke eigenschappen uit de omgeving hebben we doorgevoerd in ons park. Aan de voorzijde, nabij het strand, hebben we bijvoorbeeld veertig beach houses gerealiseerd. Niet alleen de woningen stralen het strandthema uit, ook in de hele omgeving is die beach look and feel doorgetrokken. Alles is in het zand aangelegd, met onder meer duinen tussen de huizen. Je hebt echt het gevoel dat je over het strand loopt. Richting de achterzijde van het park gaat het strand- en duinlandschap steeds meer over naar het groene polderlandschap, met hagen en dergelijke. Ook de architectuur van de woningen is erop aangepast, met onder meer prachtige rieten daken." Loopbrug "Tijdens de ontwikkeling van het park wilden we ook graag een oplossing vinden voor de letterlijke verbinding van ons park met het strand. Hier ligt namelijk een doorgaande weg tussen en dat is natuurlijk niet ideaal. Je wilt als gast veilig over kunnen steken en je kinderen ook zelf hun gang kunnen laten gaan”, aldus Marc. “Daarom hebben we bij de gemeente een vergunning aangevraagd om een loopbrug te realiseren. Een brede, autovrije brug over de weg, die het park met het strand verbindt. Omdat ook de gemeente het belang van een 20

veilige oversteek inzag, kregen we snel toestemming. We zijn blij dat we deze unieke oplossing nu aan onze gasten en eigenaren aan kunnen bieden.” Veel te kiezen "Wat we onze gasten nog meer aanbieden is de mogelijkheid om voor extra duurzame opties te kiezen. Een elektrische laadpaal bijvoorbeeld of zonnepanelen en koken op inductie in plaats van gas. En keuzevrijheid is er zeker ook in overvloed als het om vertier gaat. Niet alleen heb je de natuur, het strand, gezellige dorpen en prachtige fietsroutes in de omgeving, ook op het park is er veel te beleven. Met een overweldigende 4.300 m2 away, café, restaurant en binnenspeelgelegenheid is er ’s zomers én ’s winters keuze te over. Aangezien ook de service in onze eigen handen ligt, zal het onze gasten ook hieraan aan niks ontbreken". Fases De eerste fase, met 40 beach houses, 63 recreatiewoningen en 63 lodges, is inmiddels gerealiseerd. “Sinds eind juni 2018 zijn ze in de verhuur en dit loopt, met bijna 100% bezettingsgraad, zeer goed”, aldus Marc. "Fase 2 is nu in aanbouw en zal in mei 2019 opgeleverd worden. Het gaat om 65 recreatiewoningen. Fase 3 en 4 bevatten recreatiewoningen, bungalows en lodges. "Niet alleen heb je de natuur, het strand, gezellige dorpen en prachtige fietsroutes in de omgeving, ook op het park is er veel te beleven." Hiervan zal de bouw in 2019 na de zomer gestart worden. We streven ernaar om deze fases in mei 2020 gereed te hebben. Uiteindelijk, als ook fase 5 en 6 gerealiseerd zijn, is het park in 2021 volledig gereed". Gegarandeerd rendement “De verkoop van de woningen van fase 1 en 2 verliep heel vlot”, blikt Marc terug. “Ik denk dat dit niet alleen aan de prachtige ligging, de mooie opzet van het park en de vele voorzieningen ligt, maar ook zeker aan de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding en de interessante rendementen. Waar we bij Roompot sowieso al verwachte rendementen van 5% kennen, bieden we op dit park zelfs gegarandeerde rendementen van 5% en meer voor investeerders vanaf 500.000 euro. Hiermee komen we de grotere beleggers tegemoet. Door een huurgarantie voor een periode van tien jaar af te geven, zijn zij zeker van een rendement van minimaal 5%.” 21 aan centrumfaciliteiten, met onder meer een waterspeelparadijs, Koos Kids Village, supermarkt, take

FAMILIE VAN DEN HEUVEL "Hier hoef ik alleen te genieten" Het was 2010 toen Shirley van den Heuvel en haar man Olaf een vakantiehuis kochten bij Roompot Noordzee Résidence Cadzand-Bad. “Tja, midden in de recessie. Dat ging een beetje tegen alle bewegingen in. Maar we wilden het al heel lang, dus we zijn er gewoon voor gegaan”, legt Shirley hun beslissing van destijds uit. Inmiddels hebben ze al een tweede huis bijgekocht. “Mijn man is helemaal dol op de zee en ik kom oorspronkelijk uit Bergen op Zoom, dus het westen trok me altijd al. In 2010 hoorden we dat de bouw van het vakantiepark in Cadzand-Bad door zou gaan. We waren er als één van de eersten bij en hadden meteen een goede klik met Roompot. De optie die we toen direct op het vakantiehuis namen, hebben we niet meer losgelaten.” Mijn Roompot Olaf is beleggingsadviseur geweest, maar zelf voelde Shirley niks voor beleggen. “Ik vond het zo risicovol, met die fl uctuaties en zo. Maar van een vakantiehuis kun je tegelijkertijd ook heerlijk genieten. We hebben ervoor gekozen om een ruim aantal weken van het jaar zelf in het vakantiehuis te kunnen en de rest te verhuren. Dat kun je met Roompot afspreken. Het werkt heel goed. Je kunt op internet via ‘Mijn Roompot’ je eigen boekingen doen en ook zien wanneer het vakantiehuis verhuurd is.” 22

‘Echte’ huizen Over de verhuur hebben ze niets te klagen. “Bij ons huis gaat dat uitzonderlijk goed. Van begin maart tot eind oktober zitten we helemaal vol. Het bevalt allemaal zo goed, dat we besloten hebben er een tweede vakantiehuis bij te kopen. Dit keer op het park in Nieuwvliet-Bad. Weer een nieuwbouw, want dat levert BTW-voordelen op. En weer Roompot, want ik vind het een groot voordeel dat ze traditionele huizen bouwen, van steen. Dat staat er over vijftig jaar nog.” Meer niet nodig Shirley en Olaf laten veel aan Roompot over. “Van schoonmaak tot onderhoud. We vinden het wel heel belangrijk dat de kwaliteit goed is en je merkt dat Roompot daar zelf ook op toeziet. Noordzee "Van begin maart tot eind oktober zitten we helemaal vol." Résidence Cadzand-Bad heeft een hoge Zooverwaardering en dat willen ze graag zo houden. Er is wel eens iets stuk of kwijt, maar dat wordt altijd prima opgelost.” Voor Shirley, Olaf en hun kinderen Margje en Jip blijft er dus alle tijd over om lekker te genieten. “Thuis ben je altijd bezig. Hier hoef ik alleen te genieten. Van de rustige momentjes aan het water, de natuur, mijn favoriete plekje bij het kanaal, wandelen, koffi e drinken. Meer heb ik niet nodig.” 23

[ADVERTORIAL] DE FINANCIERING VAN UW RECREATIEWONING Een fi nanciering voor een recreatiewoning regelen is iets heel anders dan een hypotheek afsluiten voor een woonhuis. Omdat de recreatiewoning minder gangbaar is dan een gewone woning, is het slechts bij enkele geldverstrekkers mogelijk om er een fi nanciering voor te krijgen. Een advies van een onafhankelijke partij met kennis van zaken in de recreatiemarkt is daarom zeker het overwegen waard. Soeverein is zo’n partij. “In Nederland is het zo dat niet alle kredietverstrekkers van hypotheken ook automatisch hypotheken voor recreatiewoningen verstrekken”, legt directeur Ron Weyzen uit. “De enkele geldverstrekkers die er wel voor open staan, fi nancieren vaak tussen de 60% en 70% van de waarde van de recreatiewoning. Eigen geld is dus in principe vereist. Echter, dit kan ook opgelost worden door gebruik te maken van de overwaarde van uw huidige woning.” Op basis van deze overwaarde kunt u eventueel een tweede hypotheek nemen op uw huis om (deels) de aankoop van de recreatiewoning te bekostigen. Investering Veel mensen kopen een recreatiewoning als investering. Hoe past een fi nanciering hierin? Mede-directeur Peter Hendriks: “Investeerders kunnen profi teren van de zogenaamde hefboomwerking. Ik leg het uit met een voorbeeld: • Als iemand met € 200.000 spaargeld een recreatiewoning t.w.v. € 200.000 aanschaft, kan hij rekenen op ongeveer 6% huurinkomsten. Zijn vermogen van € 200.000 levert dus bij volledige verhuur jaarlijks € 12.000 op. • Zou diezelfde persoon € 100.000 spaargeld investeren en € 100.000 lenen aan 3%, dan blijft er van de huurinkomsten € 12.000 - € 3.000 = € 9.000 over. Het rendement op € 100.000 is dan dus 9%. • Zou deze persoon dus twee vakantiewoningen op deze manier kopen, dan komt het rendement van de € 200.000 vermogen uit op 2 x € 9.000 = € 18.000, € 6.000 meer dan wanneer hij niet zou lenen. Met deze hefboomwerking wordt dus het rendement van het geïnvesteerde spaargeld verhoogd door gebruik te maken van een fi nanciering. Het hefboomeff ect wordt nog wel iets gedempt door het feit dat vermogensbelasting (box 3) verschuldigd is.” Hoe gaat het in zijn werk? In een eerste gratis intake (oriëntatiegesprek) inventariseert een adviseur van Soeverein uw situatie, wensen en behoeftes. “Vervolgens bepalen we aan de hand van een quick-scan (analyse), tijdens bijvoorbeeld een verkoopweekend van Roompot Projects, of we mogelijkheden zien. Ook dit is gratis. Zien wij mogelijkheden? Dan maken we vervolgafspraken over hoe ons advies- en bemiddelingstraject er dan verder uit gaat zien en wat de kosten hiervan zijn.” We staan u graag te woord. 24 Ron Weyzen Rob Boonen Peter Hendriks www.soeverein-ifs.eu 085 - 021 59 90

[ADVERTORIAL] ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zo veel mogelijk fiscaal voordeel behaal uit mijn recreatiewoning?’ Dat wil iedere eigenaar natuurlijk graag weten. De adviseurs van WEA Zeeland hebben het antwoord. “Om dat antwoord te kunnen geven, stellen we eerst een aantal vragen”, begint fiscaal jurist Johan Mathijssen. “We kunnen wel álle regels en wetten uit gaan leggen, maar daar zit niemand op te wachten. Dus brengen we eerst de persoonlijke uitgangssituatie in kaart om gericht advies te kunnen geven.” Dit doen de adviseurs van WEA Zeeland ook steeds tijdens de verkoopdagen van Roompot Projects. “Voor ons zijn de verkoopdagen hartstikke leuk om te doen. Je kunt in een gesprek van een kwartiertje toch vaak al van toegevoegde waarde zijn en mensen handige tips meegeven. En wat zeker ook fijn is, is dat Roompot Projects ons de ruimte geeft om onafhankelijk advies uit te brengen. We zeggen het dus ook gewoon als een aankoop van een recreatiewoning voor iemand fiscaal niet interessant zou zijn. Dat siert Roompot Projects wel, vind ik. Je ziet het ook wel eens anders.” Vermogensrendementheffing Samen met Johan lopen we een aantal fiscale aandachtspunten door. Allereerst de inkomstenbelasting. “De waarde van een recreatiewoning is, net als vermogen op een spaarrekening, belast in BOX III. De fiscus gebruikt de WOZ-waarde als uitgangspunt. Tegenwoordig ligt die vrij dicht in de buurt van de werkelijke waarde, zowel bij bestaande als nieuwe woningen.” BTW-teruggave Wanneer u een recreatiewoning koopt en verhuurt, heeft u recht op BTW-teruggave. U ontvangt 100% retour als u de woning 100% gaat verhuren en bijvoorbeeld 70% bij 70% verhuur. U krijgt de BTW in één keer terug en moet vervolgens 10 jaar aan het afgesproken verhuurpercentage voldoen om deze teruggave definitief te maken. “Mits je bij aankoop van de woning natuurlijk BTW betaald hebt. Dat is bij nieuwbouw altijd het geval, maar bij bestaande bouw slechts in sommige gevallen.” 26

Maar wat als je de recreatiewoning uiteindelijk meer zelf gebruikt dan vooraf ingeschat? “De Belastingdienst monitort dit jaarlijks. Zit je er dat jaar onder, dan moet je de BTW over het deel wat je eronder zit, gedeeld door 10 jaar, terugbetalen. Dus heb je bijvoorbeeld 100% afgesproken en gebruik je de woning toch 20% privé, dan moet je 20% gedeeld door 10 is 2% van de BTW in dat jaar terugbetalen.” Kleineondernemersregeling (KOR) Wanneer je de woning verhuurt, maar ook deels zelf gebruikt, moet je BTW betalen of terugbetalen. “Echter, wanneer u onder de grens van de KOR blijft, toch weer niet”, stelt Johan ons gerust. “Deze regeling voorziet namelijk in een vrijstelling van omzetbelasting voor kleine ondernemers. Heel vaak is dit van toepassing op eigenaren van verhuurde recreatiewoningen. De KOR zal in het jaar 2020 wijzigen, laat u hierover goed adviseren.” Belastingaangifte Er komt dus nog best wat bij een recreatiewoning kijken, fi scaal gezien. Hoe verwerk je dat in je jaarlijkse belastingaangifte? “Op zich is het niet heel complex, maar je moet wel weten wat je doet. Ben je er niet echt in thuis, dan adviseer ik om een specialist in te schakelen. Een klein foutje is namelijk gauw gemaakt en kan verstrekkende gevolgen hebben. En als je als buitenlands ingezetene belastingaangifte in Nederland moet doen, moet je ook maar net weten van welke voordelen je allemaal gebruik kunt maken. Tijdens de verkoopdagen merk ik dat ze hier vaak door verrast worden.” Nog veel meer… Zo zijn er nog veel meer fi scale weetjes. Bijvoorbeeld dat het vaak interessanter is om in privé een recreatiewoning te kopen dan in een BV. En dat het ook loont om na te denken over het betrekken van de kinderen in het aankooptraject. Het inwinnen van advies op fi scaal gebied, bij een specialist in recreatief vastgoed, is dan ook absoluut de moeite waard. Bij Roompot Projects raden we het onze klanten van harte aan. Buitenlands ingezetenen Net als bij Nederlands ingezetenen wordt de recreatiewoning van buitenlands ingezetenen belast als vermogen in BOX III. “Een groot verschil is echter, dat een fi nanciering op de woning voor buitenlands ingezetenen interessanter is. Anders dan bij Nederlands ingezetenen vermindert het namelijk de waarde van het totaal belastbaar vermogen in Nederland. Ook kunnen buitenlands ingezetenen tegenwoordig gebruik maken van het heffi ngsvrije vermogen. Valt er dan toch nog een deel boven dit heffi ngsvrije gedeelte, dan kan het verstandig zijn om het vermogen te splitsen, zodat partners ieder binnen het lage belastingtarief blijven.” Dat klinkt bijzonder interessant. Is het voor Nederlanders dan ook interessant om een recreatiewoning in het buitenland te kopen? “Nee, dat zeg ik niet. Ieder land heeft weer zijn eigen fi scale bijzonderheden. Het belangrijkste is om je vooraf goed te laten informeren, zodat je weet waar je tijdens en na de aankoop aan toe bent.” 27

SMAKELIJK ZEEUWSVLAANDEREN! Veel van onze parken staan aan de Zeeuwse kust. Geen wonder, de Zeeuwse kust is met haar mooie natuur, langgerekte stranden en gezellige dorpen en steden een fi jne plek om te zijn. Ook in het uiterste zuiden, aan de Zeeuws-Vlaamse kust, is het heerlijk toeven. En heerlijk? Daar weten Zeeuws-Vlamingen alles van. “Zeeuws-Vlaanderen is een heel bourgondische streek”, legt Roompot Projects makelaar Marloes Wisse, afkomstig uit deze regio, uit. “Je kunt hier heerlijk eten, ook bij de strandpaviljoens. Die zijn de laatste jaren getransformeerd naar luxe en trendy restaurants, waar je op en top kunt genieten. En dat het hele jaar door. Maar het jammere was, dat er op onze campings niet jaarrond gerecreëerd kon worden. Om die reden hebben we nu bijvoorbeeld op onze voormalige camping Kustpark Zeebad lodges ontwikkeld. Gasten kunnen nu tijdens alle seizoenen in comfort genieten van de rust en al het lekkers dat Zeeuws-Vlaanderen te bieden heeft.” Met een ligging vlak bij het strand, is het vanaf een Zeeuws-Vlaams Roompot park nooit ver lopen voor een lekker hapje en drankje. “Langs de 20 kilometer kustlijn, tussen Breskens en de Belgische grens, liggen maar liefst 17 strandpaviljoens. Er is er dus altijd één in de buurt. Maar ook in de gezellige dorpen is de horeca goed vertegenwoordigd. Kustpark Zeebad ligt bijvoorbeeld op nog geen 20 minuten wandelen van het bruisende dorpscentrum van Breskens. Dat kent een brede variatie aan bistro’s en restaurants. Er is zelfs een sterrenrestaurant gelegen, Spetters. Daar is het echt een hele beleving om uit eten te gaan. De verwachting is overigens dat er, met de herinrichting van de oude haven, met een nieuw visserijmuseum en uitbreiding van de jachthaven, in Breskens nog volop gezellige winkels en restaurants bij gaan komen. En ook de ontwikkelingen in Kustpark Zeebad zelf hebben de laatste jaren niet stilgestaan. "We zijn in 2014 begonnen en nu met de bouw van de laatste 30 van in totaal 210 lodges bezig. Dit type vakantiewoning is prijstechnisch zeer aantrekkelijk en de vele waterpartijen zorgen voor een prachtig uitzicht en veel privacy. Ze zijn, ook voor alleen eigen gebruik, erg in trek. De verwachting is dan ook dat ze snel allemaal verkocht zullen zijn", vertelt Marloes. "Kustpark Zeebad is nu al de ultieme plek voor culinaire genieters en natuurliefhebbers. Het ligt direct naast het natuurgebied ‘Waterdunen’ en aan het strand, waar je de strandpaviljoens Het Halve Maentje en Loods 10 vindt. Met het brede aanbod aan horecagelegenheden op fi etsafstand en de centrale ligging ten opzichte van sterrenrestaurants De Kromme Watergang in Hoofdplaat, Pure C in Cadzand-Bad en La Trinité in Sluis, trekt het park het hele jaar door veel bourgondiërs aan. En wil je eens wat verder kijken, dan sta je met de auto zo in Antwerpen of Brugge en met de veerboot zo in Vlissingen of Middelburg. Mede door deze ligging is de bezettingsgraad bijzonder hoog.” 28

Top 1 van Marloes 2 3 Steak tartare van De Eetboetiek in Sluis De Eetboetiek is een uniek concept voor ontbijt, lunch, high tea en lifestyle, gerund door de broer van topkok Sergio Herman in het voormalige pand van Oud Sluis. Ik eet hier graag de steak tartare op Koreaanse wijze. Een klassiek gerecht in een nieuw jasje. CULINAIRE 3 Coquilles van De Kromme Watergang in Hoofdplaat Dit gerecht en dit restaurant staan bij mij echt met stip op 1. Bij sommige sterrenrestaurants kan het wat stijfjes aanvoelen, maar De Kromme Watergang kent een gemoedelijke sfeer. Je kunt er heerlijk eten en echt genieten. Ze werken er met kleine gerechtjes in 6 tot 12 gangenmenu’s waar je een speciale bereiding van coquilles tegenkomt. Die maken ze op voortreff elijke wijze klaar! Uiteraard kun je er ook een keuze maken uit één van de à la carte gerechten. Zeebaars van Amuse in Breskens Dit restaurant uit het middensegment ligt in het hartje van Breskens, aan het Spuiplein. Ze kennen een heel goede prijs-kwaliteitverhouding en bieden een diversiteit aan vlees en vis. Een echte aanrader is de zeebaars uit de oven. Deze is op een heerlijke mediterrane wijze klaargemaakt. 29

FAMILIE VAN DER CLEYEN KUSTPARK ZEEBAD HAD HET ALLEMAAL Filip van der Cleyen ging met zijn vrouw en kinderen regelmatig vanuit hun woonplaats Lichtaart, in België, op vakantie naar Zeeland. “We vroegen ons op een dag af waarom we steeds opnieuw op zoek gingen naar een huurplek. Was het niet beter om zelf iets te kopen?”, legt hij uit. Ze oriënteerden zich en kwamen terecht bij Kustpark Zeebad. “We zijn eerst via internet de mogelijkheden gaan bekijken. Vervolgens bezochten we een Second Homebeurs in België. Daar was Roompot Projects ook aanwezig. We lieten ons informeren en werden enthousiast. Samen zijn we verschillende locaties gaan bekijken. Wij wilden graag in de buurt zitten van een dorp of een stad, zodat je nog wat winkels, restaurantjes of cafés aan kunt doen. Dicht bij het strand was ook een wens. Kustpark Zeebad had dat allemaal.” Geen zorgen Sinds 2017 bezitten Filip en zijn vrouw een vakantiewoning op Kustpark Zeebad. “We gaan er tijdens de vakanties en soms in het weekend naar toe. De rest van de tijd, ik schat zo’n 85%, verhuren we het huis via Roompot. Dat zij alles voor ons uit handen nemen, vinden we belangrijk. We willen geen zorgen aan ons vakantiehuis hebben. Roompot zorgt voor de reclame, website, boekingen, schoonmaak en het onderhoud. Dat gaat heel goed. We zijn erg tevreden over hoe het tot nu toe gaat. Zowel qua verhuur als in het contact met Roompot. De hele (voor- en na)zomer zit al volgeboekt en we kunnen met onze vragen altijd terecht bij onze contactpersoon.” Er op uit Wanneer ze zelf in hun vakantiehuis verblijven, genieten ze het meest van de rust. “Je bent even weg van huis en hebt meteen het vakantiegevoel. Het uitzicht op het water, waar regelmatig watervogels zitten, is prachtig. Natuurlijk staan er ook andere huizen, maar we hebben ieder een afzonderlijke tuin met voldoende privacy. En we trekken er ook regelmatig op uit. Te voet naar de zee. Die is hier maar 500 meter vandaan. En lekker wandelen en fietsen in de omgeving. Verder gaan we ook regelmatig eens op en neer naar Vlissingen. De verbinding is goed. Daar hebben we sowieso niets over te klagen. Het park heeft een ideale ligging. Zowel vanuit België als Nederland goed bereikbaar en vlak bij leuke toeristische plaatsen, zoals Brugge.” Kustpark Zeebad is ideaal voor Filip en zijn gezin. “We houden van de kleinschaligheid en gezellige opzet van het park. We hebben het hier goed naar onze zin. En de combinatie met de verhuur zorgt dat het ook nog eens een goede investering is.”

[ADVERTORIAL] IS UW VAKANTIEWONING GOED VERZEKERD? Wanneer u een vakantiewoning heeft, is het belangrijk om uw verzekeringen goed te regelen. Hiervoor kunt u bij Capital Vision terecht. Zij zijn al jarenlang specialist in de recreatiebranche en bieden een compleet verzekeringspakket voor vakantiewoningen op Roompot parken. Directeur Coos van den Ouden vertelt welke verzekeringen voor u van belang zijn. “De verzekeringen voor recreatiewoningen zijn grotendeels vergelijkbaar met die voor uw eigen woning. Het grootste verschil is dat er ook sprake moet zijn van dekking bij verhuur. De meeste verzekeraars zijn hier huiverig voor. Capital Vision niet. Uit ervaring weten we dat dit geen extra risico’s geeft en daarom kunnen we de verzekeringspremies laag houden." Brandverzekering / opstalverzekering U bent verplicht om uw vakantiewoning op een Roompot park te verzekeren met een brandverzekering, ofwel opstalverzekering. Het dekt schade aan uw woning door brand, water, storm en dergelijke. De premie bepalen we aan de hand van de herbouwwaarde van de woning. Niet alleen is de dekking bij verhuur extra meegenomen, ook huurderving is bij ons standaard gedekt. Wanneer u uw woning door schade tijdelijk niet kunt verhuren, dan krijgt u een vergoeding van de gemiste huurinkomsten. Inboedelverzekering De waarde van de inventaris van uw vakantiewoning loopt al snel op. Om de kosten voor schade hieraan bij brand, wateroverlast of inbraak te beperken, is het aan te raden een inboedelverzekering af te sluiten. De premie wordt bepaald aan de hand van de nieuwwaarde van uw spullen. Vaak krijgen we van eigenaren de vraag wat er verzekerd is als huurders opzettelijk schade toegebracht hebben. Gelukkig kan ik ze geruststellen met het feit dat dit niet vaak voorkomt. Mocht het wel voorkomen, dan is het niet verzekerd omdat er sprake is van vandalisme. In die gevallen wordt de borgsom ingehouden en helpt Roompot u de daders aansprakelijk te stellen. Aansprakelijkheidsverzekering Wanneer uw recreatiewoning een ongeluk 'veroorzaakt' waardoor een huurder schade of zelfs letsel oploopt, bijvoorbeeld als een huurder gewond raakt door een loszittende traptrede, bent u aansprakelijk. Omdat verhuur wordt gezien als zakelijke activiteit, is deze schade niet te verhalen onder uw privé-aansprakelijkheidsverzekering. Sluit hier dus een aparte verzekering voor af. Toch schade? Geen zorgen. Het aanvragen van de verzekeringen voor uw vakantiewoning gaat heel eenvoudig online of per telefoon. Alles gaat vanaf sleuteloverdracht in. Mocht u een keer onverhoopt met schade te maken krijgen, dan verloopt de schadeafhandeling via ons. Is snel actie nodig om verdere schade te beperken, zoals een noodreparatie of het tijdelijk dichttimmeren van een gebroken raam, en heeft u hier zelf de mogelijkheid niet toe, dan vraagt u Roompot dit voor u te regelen. Vervolgens heeft u alle tijd om off ertes op te vragen voor een defi nitief herstel, waarna wij de kosten bij de verzekeraar verhalen. U hoeft zich dus bij schade geen zorgen te maken. Hofplein 20 3032 AC ROTTERDAM T 070 3459446 E info@capitalvision.nl I www.capitalvision.nl 31

Wat te doen, zien en beleven in Zeeland? Met zijn ligging aan zee, rijke historie, prachtige natuur en levendige dorpen en steden heeft Zeeland ontzettend veel te bieden. Of u nu van wandelen, fi etsen of relaxen houdt. Graag een drankje doet op een terras of liever van alles gaat ondernemen en bezichtigen. Overal in Zeeland kunt u hiervoor terecht. Wandelen Zeeland heeft een rijke verzameling aan wandelnetwerken. Van kleine plaatselijke ommetjes tot grote meerdaagse tochten. Zelf te verkennen of begeleid door een gids. Zeeland biedt het allemaal en overal. Tijdens uw strand-, polder- of stadswandeling geniet u van de prachtige Zeeuwse natuur, cultuur en rust. Fietsen Met dank aan ons vlakke landschap is Nederland een geliefd fi etsland. Zeeland doet daar, met haar vele polderwegen en buitendijkse fi etspaden, nog een schepje bovenop. Met de zilte wind in de haren en uitzicht op al het natuurschoon is het een heerlijke beleving. De ene keer fi etst u door een natuurgebied of een typisch Zeeuws dorpje, de andere keer ziet u vanaf de dijk de schepen voorbij varen of de zon ondergaan in zee. Fiets bijvoorbeeld Noord-Beveland in één dag rond of ga langs de schorren, slikken en zandvlaktes op de Zwinroute. U kijkt uw ogen uit. 32

Uitjes Zeehondjes van dichtbij bekijken tijdens een vaartochtje, de grootsheid van de Deltawerken met eigen ogen aanschouwen of jezelf de koning te rijk voelen in één van de kastelen. In Zeeland is genoeg te doen, zien en beleven. Van attractieparken, speeltuinen en natuurspeelbossen tot een heuse Scheldesafari of rondvaart. U heeft het voor het uitkiezen. En er is natuurlijk ook altijd nog het strand. Eén van de leukste vakantie-uitjes van allemaal. Eten & drinken Aan horeca geen tekort in Zeeland. Zeeuwen zijn echte bourgondiërs. U bent dus gewaarschuwd: het uitkiezen van een plekje om te eten of drinken wordt u niet makkelijk gemaakt. U heeft namelijk een enorme keuze uit de vele paviljoens aan het strand en brasserieën en (sterren) restaurants in dorpen en steden. Niet alleen worden u de heerlijke lekkernijen uit zee aangeboden, zoals mosselen of oesters, er is ook een breed assortiment aan andere gerechten uit binnen- en buitenlandse keukens. Als u eenmaal gekozen heeft, dan is het op en top genieten! 33

Strand Zeeland heeft maar liefst 650 kilometer strand. En niet zomaar strand, maar schoon strand. De Zeeuwen doen er alles aan om hun stranden tot de schoonste van Nederland te laten behoren. Op veel Zeeuwse stranden ziet u de Blauwe Vlag wapperen. Een internationale onderscheiding voor een schoon en veilig strand. En met het uitzicht op open zee, is het er altijd mooi. Tel daar nog bij op dat Zeeland de meeste zonuren van Nederland kent en u weet waar u voor een heerlijke strandvakantie moet zijn. Natuur Het polder- en duinlandschap van Zeeland is een reden op zich voor natuurliefhebbers om Zeeland te verkennen. De knotwilgen langs de wegen, de brede sloten tussen de akkers en het verre uitzicht over de langgerekte polders zijn een genot op zich. En dan te bedenken dat Zeeland ook nog eens tientallen beschermde natuurgebieden kent. Neem uw verrekijker, planten-, vogel- en insectenboek maar mee en beleef de rijke natuur van deze prachtige regio. Cultuur In de typisch Zeeuwse dorpen en steden is aan oude gebouwen, kerken en monumenten al veel te zien. In verschillende vestingsteden, zoals Sluis, Hulst en Goes kunt u nog over de historische stadswallen wandelen. Daarnaast kent de regio tal van streekmusea. Hierin ziet u Zeeuwse klederdracht, leert u over oude Zeeuwse ambachten en krijgt u een indruk van de historische ontwikkeling van deze mooie regio door de jaren en oorlogen heen. 34

Shoppen Zin in een dagje shoppen? Kleine steden en dorpen als Hulst, Sluis, Domburg en Veere hebben vaak gezellige boetiekjes en bijzondere winkeltjes. Grotere Zeeuwse steden als Middelburg, Vlissingen en Goes kennen, behalve veel Zeeuwse charme, ook een levendig centrum met genoeg winkelplezier voor een hele dag. En vanuit ZeeuwsVlaanderen zijn bruisende Belgische steden als Brugge, Gent en Antwerpen vlakbij. Watersport Zeeland ligt aan zee en is grotendeels land dat van zee is gewonnen. Stukje bij beetje ingedijkt en drooggelegd. Het is dan ook niet gek dat je overal in het landschap nog meren, kreken en kanalen terugvindt. Leuk voor de historicus en de natuurliefhebber, maar zeker ook voor de watersporter. Wie van (kite)surfen en zeilen houdt, kan zijn hart ophalen in deze water- en windrijke regio. Ook duiken, zwemmen, kanoën en suppen wordt er veel gedaan. Je kunt hiervoor bij tal van watersportbedrijven terecht. 35

Beach House in the picture Noordzee Beach Village Nieuwvliet-Bad 36

JEROEN VAN HOORN EEN GOEDE INVESTERING Zoutelande. Een bekendere Zeeuwse badplaats is er na het lied van Bløf niet meer te noemen. Jeroen en zijn vrouw kwamen er al jaren. “Als we naar zee gingen, dan was het altijd naar Zoutelande. We zijn er vaak met de kinderen op vakantie geweest en mijn zus heeft er een vakantiehuis. We kwamen dus regelmatig in Walcheren en het beviel ons daar heel goed.” Zo goed, dat zij in 2015 besloten er ook een vakantiehuis te kopen. “Het leek ons een goede investering én een mooie plek om naar toe te gaan. Na verschillende opties te hebben bekeken, kwamen we uit op Noordzee Résidence Dishoek. Een park van Roompot, gelegen in het plaatsje Dishoek, vlakbij Zoutelande. Roompot gaf Jeroen, net als iedere andere koper/verhuurder, een prognose van de mogelijke verhuur van zijn nieuwe vakantiewoning. “Mijn eerste gedachte was ‘Ja, het zal wel, dat is iets te mooi om waar te zijn’, maar nu we enkele jaren verder zijn, moet ik toegeven dat het toch klopte. De verhuur gaat beter dan ik had verwacht.” Diverse voordelen Betekent dit dat het ook direct een interessante investering is gebleken? “Ja, je hebt bij een vakantiehuis diverse voordelen. Natuurlijk valt de waarde van de woning nog wel gewoon in Box III, dus betaal je er vermogensbelasting over, maar de BTW krijg je na aankoop meteen terug van de belastingdienst. Je koopt de woning namelijk als ‘kleine ondernemer’, waarbij de aankoop van de vakantiewoning als investering geldt en je van de kleine ondernemersregeling gebruik kunt maken. De terugbetalingsverplichting van de terug ontvangen BTW vervalt na tien jaar.” Handige fiscale tips, zie pagina 26-27 Netto huurinkomsten Waar moet je aan voldoen om van deze regeling gebruik te kunnen maken? “De leeftijd van de woning is van belang en je moet de woning verhuren. Er zijn regels voor, de hoogte van de BTW-aftrek hangt af van hoeveel tijd per jaar je de vakantiewoning zelf wilt gebruiken.” En betaal je inkomstenbelasting over je huurinkomsten? “Nee. Na aftrek van de kosten van Roompot, kun je de huurinkomsten als netto beschouwen. Ze worden niet meer belast.” Risicospreiding Jeroen en zijn vrouw besloten vorig jaar een tweede vakantiehuis aan te schaffen. “In Nieuwvliet-Bad in Zeeuws-Vlaanderen dit keer. We hebben bewust voor een ander gebied gekozen, zodat onze risico’s wat gespreid zijn. Het park is ook heel anders dan in Dishoek, wel zes keer zo groot en met een groot centrumgebouw met zwembad, restaurant etc. Ik denk dat dit park daarom in trek zal zijn bij gezinnen met kinderen. We hebben dit keer ook voor een groter aantal slaapplekken, tien, gekozen. Zo kunnen er twee gezinnen tegelijk in verblijven en de kosten delen. En voor onszelf is het ook ideaal. We hebben drie kinderen en als je de aanhang erbij telt, zijn we met zijn achten. Past prima.” 37

Op pad met de parkmanager Ieder Roompot park wordt overzien door een parkmanager. Iemand met een overkoepelende blik die controleert, aanstuurt en zorgt dat alles zo geregeld is, dat gasten de optimale vakantiebeleving kunnen ervaren. Bij Noordzee Résidence Cadzand-Bad is dat Ralph Vandervinnen. We lopen eens een dagje met hem mee... Ie Ie aa op Ré lo 38

39

Vroeg op Het is vrijdagochtend en we moeten vroeg op, want Ralph start al om 7.00 uur. “Ik neem thuis eerst de securityrapporten door en kijk of er afgelopen nacht bijzonderheden zijn geweest. Dan kan ik daar gelijk op anticiperen”, zegt Ralph. “Vervolgens ga ik naar het park en behandel ik in het restaurant mijn e-mails. Ik zit niet op kantoor, maar werk altijd in de openbare ruimtes. Hier kan ik meteen zien hoe het gaat met het personeel en de gasten. En waar nodig kan ik direct bijsturen, adviseren of ondersteunen. De teams en afdelingshoofden hebben alles meestal wel onder controle. Daar kan ik op vertrouwen. Ik controleer of we niks vergeten, spring bij waar nodig en kijk of ik nog mogelijkheden zie ter verbetering van de gastbeleving.” Drukke dag voor de boeg Even later gaan we richting de receptie. “Het is vandaag weer een drukke aankomst- en vertrekdag, dus ik ga alvast kijken hoe het personeel ervoor staat. Of het goed met ze gaat en of ze er representatief bij lopen. Ook bij de supermarkt ga ik altijd even langs om te zien of de schappen vol liggen en we zeker klaar zijn voor onze nieuwe gasten. Je wilt niet dat we nog volop aan het vakkenvullen zijn als zij arriveren.” Schoonmaak managen Ralph spreekt steeds met de afdelingshoofden van de diverse teams. Zo ook met die van de huishoudelijke dienst, die een team van negentig mensen aanstuurt. “Vandaag hebben we te maken met een extra drukke wisseldag. Het schoonmaakpersoneel zet alle zeilen bij om de woningen op tijd schoon te maken. Ze hebben hier normaal gezien van 10.00 uur tot 15.00 uur de tijd voor. Op een extra drukke dag als deze, schakelen we intensief met de receptie. Zijn er gasten al eerder vertrokken of komen er vandaag gasten wat later aan? Dan kunnen we die woningen eerder of later meenemen en kunnen we ervoor zorgen dat, ondanks de piekdrukte, alles toch op tijd voor iedereen in orde is.” 40

Check onderhoud Tussendoor loopt Ralph een rondje over het park. “Ik check hoe het park erbij ligt en of de woningen in orde zijn. Onderhoud van wegen, verlichting, stromend water en algemeen groen wordt standaard door Roompot verzorgd. Voor schoonmaak en onderhoud van de tuinen en de woningen van eigenaren zijn diverse beheer- en onderhoudscontracten. Of ze de woning nu "Je moet door de ogen van de gasten kijken. Hoe zij de optimale gastbeleving krijgen." voor eigen gebruik houden of verhuren, als ze willen kunnen ze alles aan ons overlaten. Daar kiezen velen dan ook voor. Mocht een eigenaar ervoor gekozen hebben om zelf het onderhoud te doen, maar zie ik dat dit niet volgens de afgesproken normen gebeurt, dan nemen we het alsnog van de eigenaar over en zorgen we dat het in orde komt. De eigenaar moet hier dan wel voor betalen. Het is namelijk in ieders belang dat alles op en top verzorgd is. Je moet door de ogen van de gasten kijken. Hoe zij de optimale gastbeleving krijgen. Dat kan alleen als het totaalplaatje van het hele park klopt.” Alles voor optimale gastbeleving En dat is ook wat Ralph de rest van de dag overziet. Hij gaat het hele park over. Tijdens het piekmoment van aankomst en vertrek staat hij de receptie bij door vragen te beantwoorden en nieuwkomers hun vakantiewoning te wijzen. Even later kijkt hij hoe het ervoor staat bij het restaurant. Hij managet een onverwachte levering van matrassen en vraagt foutparkeerders hun auto te verplaatsen. Een stukgevallen koelkast wordt met gemak snel vervangen. “Vroeger hadden we dan echt een probleem. Nu hebben we voorraden en goede afspraken met een snelle leverancier. Al dit soort veranderingen zorgen voor een optimale service en gastbeleving. Dat is mijn verantwoordelijkheid. Sinds onze nieuwe aanpak zijn de reviews op onze website van een 7,9 naar een 8,6 gestegen. Daar kan ik een enorme energie-boost van krijgen!” Rond 18.00 uur loopt de dag voor Ralph op zijn eind. “Ik werk niet iedere dag zo lang hoor. Op rustige dagen ben ik ook wel eens eerder weg. De gasten moeten het naar hun zin hebben. Als dat het geval is, ben ik tevreden.” 41

JOOP EN INGRID BIJ STRANDPARK DUYNHILLE KLOPTE ALLES Kwaliteitstijd met het gezin. Daar ging het bij Joop en Ingrid om, toen ze in 2015 op zoek gingen naar een vakantiehuis. “Dat was voor ons de belangrijkste reden. We wilden er lekker dagjes, weekendjes en vakanties op uit om samen als gezin te genieten”, aldus Joop. Ze begonnen met een oriëntatie op internet en ontdekten dat er heel veel keuze was. Het werd uiteindelijk een vakantiehuis op Roompot park Duynhille. “Daar klopte gewoon alles. Kust, locatie, nieuwbouw, eigendom, kwaliteit, parkopzet.” Zo, dat is een flink lijstje. Maar wat bedoelt Joop daar nou precies mee? “We hadden voorkeur voor de kust en wilden niet te ver van onze woonplaats nabij Rotterdam zitten. Een vriend van ons tipte ons om eens in Ouddorp te gaan kijken.” Zo gezegd, zo gedaan. Joop en Ingrid togen naar Ouddorp om de buurt en de mogelijkheden te verkennen. “Ouddorp beviel goed en er lagen enkele parken dichtbij.” Kwaliteit De zoekcirkel van Joop en Ingrid was dus al een heel stuk verkleind. Maar wat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven voor Duynhille? “Je kijkt tenslotte natuurlijk ook naar de kwaliteit. Daarin won Roompot het van de rest. Ze hebben allereerst een heel goede naam. Maar wat voor ons ook belangrijk was, was dat het bij Roompot om steenbouw en eigen grond gaat. Elders zie je toch vaak prefab en erfpacht.” Meerwaarde Eenmaal genietend van hun vakantiewoning, begon Joop eens om zich heen te kijken. “Ik zag dat het park goed liep en begon te beseffen dat 42 een vakantiehuis ook een interessante belegging zou kunnen zijn. Ik keek nog eens naar alle opties, maar kwam toch weer bij Duynhille uit. Om alle eerder genoemde redenen, maar ook vanwege het vriendelijke personeel. Bij de eerste aankoop had de makelaar ons bovendien heel goed geadviseerd, dus ik nam opnieuw met hem contact op. Ik gaf aan naar welke woning mijn interesse uitging en ook nu liet hij zijn meerwaarde weer blijken. Hij legde uit hoe ik er met een verhuurdersbril naar moest kijken en adviseerde me een geschiktere woning voor de verhuur.” Heerlijke Zeeuwse mosselen Inmiddels zijn we enkele jaren verder en genieten Joop, Ingrid en hun twee kinderen nog steeds volop. “De kinderen spelen gezellig met vriendjes en vriendinnetjes en gaan hier in de zomer een zeilclinic volgen. Wij vinden het fijn om te wandelen en te fietsen en gaan ook graag wat eten in het restaurant. Dit seizoen gaat Roompot voor het eerst experimenteren met een lokaal gerecht. Ik hoop dat het een succes wordt, want dat zou mijn enige verbeterpunt voor het park meteen oplossen. Naast het standaard Roompot-menu ook heerlijke Zeeuwse mosselen of vis. Ik ben in ieder geval enthousiast!”

[ADVERTORIAL] SANDEE GROEP HIER IS HET GRAS GROENER Op een Roompotpark lijkt het gras wel groener dan thuis. Of is dat misschien echt zo? Als het aan de Sandee Groep ligt, geldt dat laatste. Dit familiebedrijf heeft al ruim 30 jaar ervaring in het realiseren van duurzame totaaloplossingen op het gebied van groen(-beheer), terrein- en projectinrichting en watervoorzieningen. Ze richten regelmatig de tuinen op onze vakantieparken in. “Van een vakantiehuis wil je kunnen genieten, maar een tuin aanleggen en onderhouden is een hele klus”, legt Jan Sandee uit. “Het kost veel tijd en vergt kennis van planten en materialen. Eigenaren vinden het dan ook vaak fijn dat wij ze ontzorgen. Van ontwerp en aanleg tot onderhoud en beheer. Onze enthousiaste en vakbekwame hoveniers nemen, indien gewenst, alles uit handen. En heeft een eigenaar eigen ideeën of wensen? Kom maar op! Wij houden van innovatie. Geen enkele wens is voor ons te gek.” Omdat Sandee al 30 jaar in recreatiegebieden werkt, weten de hoveniers als geen ander waar ze bij de aanleg en het onderhoud van uw tuin op moeten letten. “Onze hoveniers kennen de streek en weten welke planten in een bepaalde omgeving het beste groeien. We weten ook hoe we een tuin zo kunnen ontwerpen en aanleggen, dat de eigenaar en de gasten er optimaal van kunnen genieten. We noemen het wel eens gekscherend het Sandee-effect”, lacht Jan. Eenmaal ontworpen en aangelegd, heeft uw tuin natuurlijk ook onderhoud nodig. “Mensen onderschatten het belang van goed onderhoud nog wel eens. Het snoeien van bomen, struiken, hagen en planten is niet alleen belangrijk voor het behoud van de vorm. Het gaat ook om het voorkomen van ziekten en de vorming en groei van nieuwe bloemen. Bij Sandee hebben we alle kennis in huis over de juiste snoeimomenten en -technieken. En we hebben het meest geschikte gereedschap. Met ons moderne machinepark kunnen we kwaliteit leveren én snel werken. Dat levert een perfecte prijs/ kwaliteitverhouding op.” Met enthousiasme en passie legde de Sandee Groep al veel mooie parken van Roompot aan. “En we hopen er nog veel meer te mogen realiseren. Het is prachtig werk om te doen. Eigenaren mogen dus altijd contact met ons opnemen”, besluit Jan. www.sandee.nl 0113 - 37 27 38 facebook/sandeegroep instagram/sandee_groep 43

44

Restyle Kiezen gasten liever een vakantieverblijf de look of eentje met een stijl volgens de laatste nieuwe trends? Het antwoord is natuurlijk eenvoudig: het laatste. Bij Roompot merken we dat ook in de praktijk. Om die reden restylen we de interieurs van vakantiewoningen op onze parken periodiek. Zo ook bij Noordzee Résidence Cadzand-Bad. Roompot Projects makelaar Peter Verburg legt uit wat deze restyle inhoudt en wat de resultaten in verhuur en verkoop zijn. Kiezen gasten liever een vakantieverbl de look of eentje en 45 resultaten

“Voor een goede verhuur en eventuele verkoop moeten recreatiewoningen up-to-date zijn. Ze moeten voldoen aan de recente vraag van de consument. En die verandert. Denk maar eens aan de trend van de jaren zeventig, met alles in oranje en bruin. Daar kom je nu natuurlijk echt niet meer mee weg. Maar zo lang hoeft er niet eens tussen te zitten, voor een trend om helemaal uit de mode te raken. Dat gaat best snel. Daarom hanteren we bij Roompot een periode van acht jaar, waarna we het interieur van de woningen opnieuw onder de loep nemen. Restyle Op Noordzee Résidence Cadzand-Bad startten we vorig jaar het restyleproces. We kijken dan naar meubels, gordijnen en apparatuur. Vandaag de dag willen mensen bijvoorbeeld standaard een Nespresso-apparaat en niet alleen een flatscreen-tv in de woonkamer, maar ook in de slaapkamers. Qua stijl van het interieur willen we geen eenheidsworst creëren. We vinden het belangrijk dat de eigenaren een stijl kunnen kiezen die bij ze past. Zo hebben we bijvoorbeeld een frisse Beachstijl geïntroduceerd met veel zand- en blauwtinten, maar ook andere eigentijdse stijlen. Verder was LEDverlichting een belangrijke trend om te volgen. Niet alleen milieutechnisch de juiste keuze, maar eigenaren zullen het zeker ook terugzien in hun elektriciteitsnota. En dan is er nog het tuinmeubilair. Wie zit er nog aan een tuintafel met stoelen? Loungesets is wat de consument vandaag de dag wenst. Dit zijn voor ons en de eigenaren belangrijke trends om op in te spelen. Investering Nou kies je je eigen interieur ook niet zomaar uit een boekje, dus hebben we in bijvoorbeeld Cadzand een aantal modelwoningen ingericht. Daar kunnen eigenaren de meubelen testen, de stoffen voelen en de stijl beleven. Dat maakt kiezen een stuk makkelijker. Maar het blijft natuurlijk wel een investering. We adviseren eigenaren van een vakantiewoning vanaf de aankoop al om een deel van de huurinkomsten opzij te zetten voor een restyle. Om de impact van de investering wat te verlagen, kan een eigenaar ook kiezen om een restyle gefaseerd uit te voeren of de kosten te laten verrekenen met de huurinkomsten. "We vinden het belangrijk dat de eigenaren een stijl kunnen kiezen die bij ze past." Opbrengsten Voor sommige eigenaren blijft het soms wel een drempel, om opnieuw in het interieur te investeren. Is het allemaal wel al nodig? Maar we kunnen met de cijfers van eerdere restyles laten zien dat de eigenaar deze investering dubbel en dwars terugverdient. Juist omdat je niet tien jaar of langer wacht, kun je met relatief eenvoudige ingrepen veel bereiken. Daarnaast vraagt Roompot aan zijn gasten een hogere huurprijs voor een meer up-to-date vakantieverblijf en zien we ook de bezettingsgraad keer op keer stijgen als gevolg van een restyle. Consumenten hebben het er dus zeker voor over om iets meer te betalen voor een trendy vakantiewoning. De stijging van de huurinkomsten loopt zo al gauw op tot 15-20%. 46

Hogere verkoopwaarde De waarde van een restyle zie je ook terug in de verkoopprijs, wanneer je je vakantiewoning wilt gaan verkopen. Een koper zal altijd overwegen wat hij nog moet investeren om de woning up-to-date te krijgen voor een zo hoog mogelijke huuropbrengst. Wanneer de woning is aangepast aan de laatste trends, zal dit zeker een hogere verkoopopbrengst met zich meebrengen. Restyle badplaats Cadzand-Bad In Cadzand-Bad heb je dan ook nog eens het geluk dat de badplaats zelf ook een enorme restyle heeft ondergaan. Het heeft ons als Roompot ongeveer twintig jaar gekost om in 2010 eindelijk ons park te mogen realiseren. Juist in die realisatieperiode kwam het besef bij meerdere ontwikkelaars en de gemeente dat Cadzand-Bad een kwaliteitsimpuls nodig had. En dat heeft het gekregen ook. Hotels zijn vernieuwd, appartementencomplexen zijn gebouwd en er is een prachtige jachthaven aangelegd. Cadzand-Bad is hard op weg om één van de meest prominente badplaatsen van Zeeland te worden. Dit alles komt de verkoopwaarde van vakantiewoningen natuurlijk ook ten goede. We zien nu dat veel van onze eigenaren ook op zoek zijn gegaan naar een tweede, soortgelijke vakantiewoning, omdat ze de waarde van hun woning zo hard hebben zien stijgen.” 47

Wat als ik wil Al bij de aankoop van een recreatiewoning denkt u als eigenaar na over het moment dat u de recreatiewoning op verkopen? een dag weer van de hand wilt doen. Logisch, want u bent natuurlijk benieuwd naar de waardevastheid ervan. Waarschijnlijk vraagt u zich ook af hoe een verkoopproces in zijn werk gaat, hoe snel recreatiewoningen gemiddeld verkocht worden en waar de waardeontwikkeling allemaal van afhankelijk is. Roompot Projects makelaar Peter Verburg kan u daar alles over vertellen. “Bij Roompot Projects hebben we een speciale afdeling die zich met de verkoop van recreatiewoningen op de Roompot parken bezighoudt. Al op het moment van aankoop leggen we nieuwe eigenaren graag uit wat we in de toekomst voor ze kunnen betekenen”, begint Peter. Wat kan hij op zo’n moment al zeggen over de toekomstige verkoopwaarde van een woning? “Je ziet dat goed onderhouden recreatiewoningen op goede locaties eigenlijk altijd hun waarde behouden. Zeker aan de kust, daar is zelfs een fl inke stijging te zien. Maar…”, zegt Peter er ook bij, “ik heb natuurlijk geen glazen bol, dus kan geen beloftes doen. Tegelijkertijd zit ik wel al dertig jaar in het vak, dus spreek ik uit ervaring. Bovendien kan ik nieuwe eigenaren cijfers van verkoopervaringen uit het verleden laten zien. Specifi ek toegespitst op de omgeving waar hun woning staat.” ‘Gewone’ woningmarkt versus recreatiemarkt In de ‘gewone’ woningmarkt hebben we natuurlijk een fl inke waardebeweging gezien naar aanleiding van de economische crisis. Was dat ook zo bij recreatiewoningen? “Nee, je kunt die twee werelden niet met elkaar vergelijken”, begint Peter zijn antwoord. “De verkoopwaarde van een recreatiewoning wordt met name bepaald door de verhuuropbrengsten en het uiteindelijke jaarlijks rendement. In de crisis zagen we dat de verhuur van recreatiewoningen niet afnam, dus ook de waarde van de recreatiewoningen daalde niet of nauwelijks. Natuurlijk kunnen factoren als de economie en hypotheekrentestand wel iets aan de waarde veranderen, maar dat is tot nu toe slechts marginaal gebleken. Heel anders dus, dan bij de ‘gewone’ woningmarkt.” Het interieur Zijn er, behalve de verhuuropbrengsten, nog andere zaken van belang voor de waardeontwikkeling van een recreatiewoning? “Ja, zeker wel. De staat van onderhoud van het interieur bijvoorbeeld. Wanneer iemand zijn recreatiewoning wil verkopen, lopen we deze daarom ook altijd nog even door om te zien of er nog kleine verbeterpunten aan te brengen zijn. Denk aan een gordijnrails die een stukje loshangt, dat soort dingen. Is een woning eigenlijk toe aan een complete restyle (zie p. 44), dan adviseren we meestal om dit niet meer te doen, maar de verkoopwaarde iets naar beneden bij te stellen. Dit geeft een potentiële koper weer de vrijheid om het helemaal naar eigen wens in te richten.” 48

“De verkoopwaarde van een recreatiewoning wordt met name bepaald door de verhuuropbrengsten en het uiteindelijke jaarlijks rendement. Waardebepaling Ook de park- en omgevingsfaciliteiten spelen een rol. “Roompot probeert daarom altijd voorop te lopen in vernieuwing van haar faciliteiten. Dit komt de waarde van de recreatiewoningen ten goede. Ook ontwikkelingen buiten het park, zoals je dat ziet in Cadzand-Bad, hebben invloed op de waarde”, aldus Peter. Maar wie bepaalt die waarde dan uiteindelijk? “In alle regio’s hebben we samenwerkingsverbanden met onze labelmakelaars. Dit zijn ervaren makelaars die in de recreatiebranche exclusief voor Roompot Projects werken. Zij nemen ter plaatse de waarde op en overleggen deze met mij. We maken de waardebepaling vervolgens voor de verkoper goed inzichtelijk, onder meer met vergelijkingsmateriaal uit het Kadaster.” Vrijheid in makelaarskeuze Wat als ik zelf een makelaar in wil schakelen? “Dat mag natuurlijk ook. Het is uw woning, u bepaalt. De meeste eigenaren kiezen echter voor ons, omdat wij in deze branche gespecialiseerd zijn en bovendien alle ins en outs van het park en de woning kennen. Zo kennen we bijvoorbeeld de onderhoudshistorie en exploitatiegegevens. Voor kopers is dat belangrijke informatie. We zijn tevens offi cieel Vastgoed Pro makelaar, wat aangeeft dat we deel uitmaken van een professioneel makelaarsnetwerk. En via onze twee websites roompotprojects.nl en tweedewoningkopen. nl, weten potentiële kopers ons goed te vinden. Wil een verkoper ook Funda inzetten, dan bieden we die optie graag aan”, legt Peter enthousiast uit. Doorloopsnelheid De gemiddelde doorloopsnelheid bij verkoop door Roompot Projects ligt momenteel op gemiddeld 3 maanden. “Waarbij opgemerkt moet worden dat het verkopen van een recreatiewoning vlak na het seizoen iets langer kan duren”, vult Peter aan. “Het ligt er maar net aan waarom u de woning wilt verkopen en of dit haast heeft voor u. Voor sommigen is het puur een belegging geweest, waarmee ze op een gegeven moment tevreden zijn met de behaalde waardevermeerdering en deze willen verzilveren. Bij anderen heeft het een persoonlijke reden, zoals leeftijd, mate van eigen gebruik, ziekte of echtscheiding. Welke reden het ook heeft en op welk moment u ook tot verkoop over wilt gaan, van Roompot Projects kunt u een professioneel en zakelijk advies en goede afhandeling verwachten.” 49

[ADVERTENTIE] Het Amsterdamse mediabureau met een Rotterdamse mentaliteit werkt ook voor Zeeuwse adverteerders! Al vijf jaar trotse partner van Roompot Vakanties en Roompot Projects Media-advies * media-inkoop * media-executie * direct marketing en leadgeneratie The Media Outfi t B.V. – Nieuwezijds Voorburgwal 19 – 1012 RC Amsterdam T: 020 – 7771956 – E: info@themediaoutfi t.nl - W: www.themediaoutfi t.nl

[ADVERTENTIE] hier ben je thuis... Zeker bij het vinden van de ideale stek wil je de overdracht goed op papier hebben staan. zeker op ieder moment DE ZEEUWSE ALLIANTIE, NOTARISSEN IN MIDDELBURG EN GOES. Wij staan altijd voor je klaar om de belangrijkste momenten van je leven goed te regelen. Zowel privé als zakelijk. Bij zaken zoals samenwonen, de aankoop van een woning of het regelen van de nalatenschap staan onze adviseurs je graag terzijde. Zakelijk gezien helpen we je met gedegen advies en wijzen we je graag op juridische valkuilen die je zelf misschien nooit had ontdekt. Kun je beter beginnen als eenmanszaak of bv? Als een bedrijf groeit, kan dan een andere holdingstructuur voordelen opleveren? Benieuwd hoe we je kunnen helpen? Bel vrijblijvend 0113 - 232520 of 0118 - 659600 of kijk op zeeuwsealliantie.nl. COLOFON Dit magazine is een uitgave van Roompot Projects BV. Aan de inhoud van dit magazine kunnen geen rechten ontleend worden. Bouwen, renoveren en restaureren is ons vak. In kleine en grote projecten zijn wij uitvoerend, leidinggevend en serviceverlenend. Nu in de recreatiebranche, dan in de woning-, utiliteitsbouw of industrie én altijd gedreven. Beeldmateriaal: beeldbank Roompot, Shutterstock, Reggie Goole, Carolien Boogaard. Realisatie door Quaeris Media BV in samenwerking met DMARC een reclamebureau, www.dmarc.nl. Wij bedanken iedereen die de totstandkoming van dit magazine mogelijk heeft gemaakt! roompotprojects.nl +31 (0)118 - 641500 sales@roompotprojects.nl bouwgroep peters bv Middelburg • www.bouwgroep-peters.nl

roompotprojects.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
Home


You need flash player to view this online publication