45

“dingetje”. Veranderen betekent innoveren, creëren, samenwerken, fouten durven maken, leren. Superleuk, maar niet altijd makkelijk. Daar hebben we zogenaamde ‘chiefs’ voor nodig, mensen die durven voorop te lopen. Ondernemers en ondernemende mensen hebben die kracht. Zoals de mensen van Royal Lemkes, pioniers die “We willen toch allemaal een mooie en schone wereld achterlaten voor onze (klein) kinderen? Fijn dat dat kan! Alle techniek is er al. Wij, mensen, moeten ons economisch systeem veranderen. Anders inkopen, anders produceren, anders vervoeren, anders energie verbruiken, etc. Veranderen is een de plantensector ‘future-proof' maken. Klimaatneutraal, circulair en inclusief. Dit jaarverslag laat zien dat er grote stappen gemaakt zijn en dat de ambitie voor de komende jaren groot is. Daar hou ik van. Stel je doelen groot, dan mis je ze niet.” m v n d d Maria van der Heijden Directeur-bestuurder, MVO Nederland Tuinbranche NL heeft als doel om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. Royal Lemkes heeft deze ambitie ondertekend en wij ondersteunen hen bij de gefaseerde implementatie hiervan. Veel van onze retailers vragen ons om advies over deze complexe materie. We werken daarom onder andere samen met Koppert Biological Systems en andere organisaties om expertise op te bouwen en te delen op het gebied van ‘integrated pest management’. Royal Lemkes beschikt sinds 2017 ook over het certificaat om biologische producten te mogen verhandelen, deze producten zijn een mooie aanvulling op een duurzaam assortiment. Jeroen Oudheusden Executive Officer, Floriculture Sustainability Initiative “Duurzaam produceren en verhandelen is razendsnel de norm aan het worden. Het levert positieve businesscases op wanneer we als gehele sector samenwerken. En duurzame planten inspireren consumenten dat de toekomst groen en kleurrijk kan zijn! Stevig verankerd in de eigen doelstellingen vervult Royal Lemkes binnen het Floriculture Sustainability Initiative (FSI 2020) een belangrijke verbindende rol waardoor ketenpartijen in vertrouwen kunnen bouwen aan duurzame groei.” 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication