Daarnaast zijn we natuurlijk trots op onze klanten. Stuk voor stuk gerenommeerde Europese retailers uit diverse segmenten waarmee we een exclusief of geprefereerd partnerschap onderhouden: IKEA (30 landen), OBI (10 landen), KingFisher (B&Q, Castorama en Brico Depot: 6 landen), Maxeda (Praxis en Brico), Aldi (4 landen), Systeme U, Jardiland, Truffaut en Dobbies. We merken dat de retailvoorwaarden veranderen en proberen in reactie hierop onze klanten te ontzorgen. We voelen ons ook goed bij het feit dat we bewust afscheid hebben genomen van twee grote retailers wiens visie niet paste bij die van ons: bewust partnership om samen duurzaam de klantwaarde te optimaliseren en de supplychainkosten te verlagen. Waar in 2016/2017 het jaarthema ‘Van basis op orde naar excellente performance’ was, hebben we in 2017/2018 gekozen voor het jaarthema ´Samen slimmer. Via verbinding naar excellente performance´. We geloven in ‘samen’. En ook hier streven we ‘elke dag naar beter’. We maken daarbij gebruik van steeds meer dashboards, feedbackmechanismen en Lean managementmethodieken. We realiseren ons dat de wereld om ons heen snel verandert, onder andere door digitalisering. Daarom hebben we in 2017 veel geïnvesteerd in ICT en zijn we bovendien aandeelhouder geworden van het digitale platform Blueroots. Ook e-commerce is een thema dat volop onze aandacht heeft. Daarnaast vraagt de trend ´local for local´ en de behoefte om de CO2-uitstoot te verlagen om een ‘homegrown/local hub’-strategie die we samen met onze retailpartners in diverse landen vormgeven. We verwachten dat de vraag naar planten zal blijven toenemen, wat het nog belangrijker maakt om met onze leveranciers en retailpartners strategische sourcingrelaties aan te gaan. We kijken terug op wederom een boeiend jaar waarin verder is gewerkt aan een mooie toekomst gebaseerd op toonaangevende klanten, een bruisende organisatie en een forse dosis vakmanschap. In 2018 verwachten we een gezonde omzetstijging en gaan we door met investeren in onze mensen, in duurzaamheid en in ICT. Maar met name in onze relaties. Want ons jaarthema is niet voor niets ‘Samen slimmer’. Namens het directie managementteam, Cees van der Meij DGA/Shareholder Michiel de Haan Managing Director Michiel van Veen Director Operations & Supply Chain 8