22

Einddoelen per leeftijdscategorie De einddoelen per leeftijdscategorie worden opgesteld aan de hand van de volgende kwaliteitsdomeinen die in de voetbalontwikkeling van een jeugdspeler bepalend zijn: • Technische vaardigheden • Fysieke gesteldheid • Tactische vaardigheden • Mentale vaardigheden Door middel van einddoelen spreken wij af wat een bepaalde speler in een bepaalde leeftijdscategorie moet leren en waar de volgende trainer weer verder op kan bouwen. Hiermee voorkomen wij dat iedere trainer opnieuw begint. De einddoelen geven specifiek aan wat een speler van een bepaalde leeftijd moet beheersen. In de jongste leeftijdscategorie zijn vooral de voetbaltechnische einddoelen belangrijk. Naar mate spelers ouder worden en zich ontwikkelen gaan ook andere kwaliteitsdomeinen een belangrijke rol spelen. Uiteindelijk zal een 2e-jaars A junior op alle gebieden klaar moeten zijn om de stap naar het seniorenvoetbal te kunnen maken. Vooral op het technisch, tactisch en fysiek vlak kunnen einddoelen erg concreet worden geformuleerd. Er moet nog onderzocht worden of de einddoelen van de mentale vaardigheden meer algemeen kunnen worden beschreven. Op deze manier kunnen wij sturing geven aan de jeugdtrainers. Zij moeten er in de praktijk voor zorgen dat de jeugdspelers zich naar de maatstaven van de einddoelen kunnen ontwikkelen. Leren beheersen van de bal Mini-pupillen moeten leren de bal te beheersen en dat is niet eenvoudig. Tijdens het voetballen mag de bal immers met alle lichaamsdelen aangeraakt/gecontroleerd/ verplaatst worden, behalve met de handen. En dat is jammer, want met de handen is het toch iets gemakkelijker. Als er dan ook nog tegenspelers zijn die proberen de bal af te pakken, er ook nog medespelers zijn die in de weg lopen en het allemaal binnen de lijnen van het speelveld moet plaatsvinden, wordt dat extra moeilijk. Dus: voordat er ook maar iets anders van kinderen in voetballen wordt gevraagd moet er een zekere mate van balbeheersing zijn. Daarnaast moeten deze kinderen leren wat de spelbedoeling is, waar ze moeten scoren, wat de spelregels zijn, rekening leren houden met anderen, houden aan afspraken die geleden rond trainingen en wedstrijden, los komen van ouders enz.

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication