53

Het vrouwenvoetbal vraagt om duidelijke trainers Ook kan nog veel winst worden behaald in de relatie tussen trainers en voetballende meisjes. Vooral op het vlak van pedagogische vaardigheden en omgangsvormen verwachten meisjes andere kwaliteiten van een trainer dan jongens. Een trainer moet betrokken zijn en transparant met het team communiceren. En het is belangrijk dat hij of zij duidelijk de verwachtingen en afspraken in een team managet. De voetbalsters vragen om meer aandacht in de vorm van persoonlijke opbouwende feedback (benoem niet alleen wat fout gaat, maar ook wat de sterke punten zijn van een speelster). Meisjes willen ook dat een trainer interesse toont in hun persoonlijke situatie, dus breder dan alleen de situatie op het veld. Meisjes vinden het belangrijk dat er een echte klik ontstaat met de trainer en het team. Dat betekent dat een trainer zich op een breder vlak geïnteresseerd moet tonen. FM Pupillen Leren doelgericht te handelen met bal FM-pupillen zijn al aardig in staat de bal tijdens het voetballen te beheersen. De volgende stap is dat zij het steeds beter leren beheersen van de bal leren koppelen aan de bedoeling van het spel, en dan met name binnen het aanvallen. Met andere woorden: handelingen moeten een doel hebben. Veelal zijn het nog individuele handelingen, maar toch zie je ook al vormen van samenspelen en met elkaar meedenken. Leerdoelen voor F-pupillen in het aanvallen, omschakelen en verdedigen Aanvallen "bal is middel " - doelgericht handelen met bal – Aanvallen (doelpunten maken) Doelstelling Algemene Uitgangspunten Dominante Voetbalhandelingen Omschakelen "bal is middel " - doelgericht handelen met bal – omschakelen Doelstelling Algemene Uitgangspunten Dominante Voetbalhandelingen Verdedigen "bal is middel " - doelgericht handelen met bal – Verdedigen Doelstelling Algemene Uitgangspunten SC Bolsward | Voetbaltechnisch Beleidsplan | Augustus 2016

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication