23

BELEID SPORTWETHOUDER ERIC VAN DER BURG 23 roltrap nemen die er naast ligt, maar de pianotrap met zijn witte en zwarte treden is veel leuker. Bij elke stap produceer je een toon. Wat je ook steeds vaker tegenkomt zijn bordjes die aangeven hoeveel calorieën je verbruikt wanneer je er voor kiest om een bepaalde route te lopen in plaats van met het openbaar vervoer te gaan. Beweegtoestellen in de openbare ruimte. De gedachte om in een stedenbouwkundig plan de mensen in beweging te krijgen, is iets nieuws. De stad tot beweegmechanisme maken, dát is het idee.” Wat is de status van De Bewegende Stad? Is het nog slechts een visie of ten uit om mensen met de trap te laten gaan in plaats van met de lift. Uiteraard zijn er liften nodig voor mensen die minder valide zijn of als je twee tassen met boodschappen hebt. Nu is het in veel gebouwen zo dat je niet eens weet waar het trappenhuis is. Je wordt automatisch naar de liften geleid. Geef de trap een prominentere plek in de entree en je zult zien dat mensen die één of twee hoog moeten zijn naar boven gaan lopen. Dat kun je ook doortrekken naar de inrichting van een hele wijk of de complete stad.” Is er een stad elders op de wereld die een voorbeeld is van wat u voor ogen staat? “Nee, bij mijn weten niet. Je ziet in andere steden wel voorbeelden van elementen die we zouden kunnen overnemen. Bijvoorbeeld de pianotrap bij een treinstation in São Paulo, Brazilië. Je kunt de wordt er al werk van gemaakt? “Het is een visie die zich in concrete plannen aan het vertalen is. Er zit een compleet team op: er is een aantal mensen vrijgesteld die zich puur gaan bezighouden met De Bewegende Stad. Er is een projectmanager Bewegende Stad die op dit moment bij alle onderdelen van de gemeente Amsterdam langsgaat met de vraag wat zij kunnen bijdragen aan De Bewegende Stad. Dus wat betekent het voor de dienst Verkeer & Vervoer? Wat doet het Grondbedrijf ermee, als verantwoordelijke voor het uitgeven van grond? Nou, in IJburg komt er nu bijvoorbeeld een Urban Sports Zone, op een plek waar je vroeger een grasveldje zou hebben aangelegd. Ruimtelijke Ordening is bij het tekenen van stadswijken en buurten aan het kijken wat zij kunnen doen. Zo gaan we bij alle teams langs. Wonen: wat kunnen we doen om wooncomplexen zodanig in te richten, dat er meer bewogen wordt? Op die manier moet het overal gaan landen.” Zijn er al concrete resultaten? “Centrumeiland is nu nog niet meer dan een bak zand. Daar is de opdracht: richt het op een zodanige manier in dat het aanzet tot bewegen. Met looproutes, met hoogteverschillen, op een zodanige manier dat ook mensen met een rollator of een rolstoel overal kunnen komen. Creëer een bewegende omgeving. Hetzelfde gaan we doen op Sluiseiland. Zelf loop ik vaak in het Vondelpark en in het Amsterdamse Bos. Het bracht me op een idee. In bossen en op de hei heb je vaak wandelpaden die zijn gemarkeerd met gele, rode of blauwe paaltjes, die de route en de afstand aangeven. Dat kan natuurlijk ook in de stad. Met rode spijkers in de grond. Of met LED-verlichting. Of met stickers op de lantaarnpalen. Op die manier zet je mensen aan tot het lopen van bepaalde routes en afstanden. Het gaat ook over kinderen. Hoe maak je de omgeving voor kinderen meer gericht op beweging? Daarin werken we samen met de Krajicek Foundation en de Johan Cruyff Foundation. Hoe richt je de schoolpleinen zodanig in dat daar niet alleen de stoere jongens voetballen, maar ook andere kinderen toekomen aan sport en bewegen? Hoe zorg je ervoor dat speelpleinen niet uitdagen tot hangen en chillen, maar tot activiteit? Een van de dingen die we aan het bekijken zijn, zeker in de arme wijken, zijn apparaten De actiefste stad van de wereld Nu al geldt Amsterdam wereldwijd als de stad waar door de bevolking het meest wordt bewogen. Dat is althans de conclusie van Human, een app voor je smartphone die je stimuleert minimaal dertig minuten per dag te bewegen. De app signaleert niet alleen hoe lang je fietst, wandelt of sport, maar ook wáár en hoe je dat doet. Door alle gegevens van de gebruikers bij elkaar te vegen, is Human onder meer in staat om vast te stellen in welke stad de inwoners gemiddeld het meest actief zijn. Op die ranglijst staat Amsterdam dus nummer één: zeventig procent van de bevolking verplaatst zich te voet of op de fiets door de stad. Berlijn, Kopenhagen, Washington, Londen, Parijs en New York volgen. Amsterdam heeft die koppositie overigens vooral te danken aan het fietsgebruik. Op de uitgesplitste ranglijst van Cycling Cities is de voorsprong fors. Qua kuieren staat Amsterdam op plaats acht. Er is ook nog een lijst gemaakt van steden waarin mensen bij voorkeur de auto gebruiken om zich te verplaatsen. Wat dat betreft is Los Angeles de wereldkampioen. Amsterdam staat hier op de laatste plaats van de dertig in het onderzoek opgenomen steden.

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication