92

92 De WK hockey in 2014. EVENEMENTEN TIG SPORTS “Wij hebben de shorttrackers als helden behandeld; ze wisten niet wat ze meemaakten” De EK shorttrack in 2015. Dat lijken kleine toernooien, maar ook dat zijn evenementen met substantiële begrotingen. We zijn verder gegaan met golfmedia, hebben televisieprogramma’s gemaakt en hebben een golfkrant in de markt gezet. We hebben nog een golfreisbureau overgenomen, maar dat bleek geen succes. Toen werden we ons ervan bewust dat we onze ambities ook buiten de golfwereld kwijt konden. Het is een grondig denkproces geweest en uiteindeEuropean Games 2019 “Een gemiste kans voor Nederland”, meent Niels Markensteijn van TIG Sports. Het bureau was vrijwel zeker bij de organisatie van de tweede Europese Spelen betrokken geweest, ware het niet dat minister Schippers van VWS in juni 2015 de stekker uit het project trok door de gewenste financiële overheidsbijdrage niet toe te kennen. De totale kosten werden geraamd op 125 miljoen euro. Aanzienlijk soberder dus dan de eerste editie van de European Games in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Er zou in ons land te weinig draagvlak zijn voor het evenement, dat door het Europees Olympisch Comité bij voorbaat aan Nederland als enige kandidaat was toegewezen. Markensteijn: “Wat we daar niet uit de kast hadden kunnen trekken om ons land internationaal te presenteren! Het idee was om alle hotspots van Nederland als decor te gebruiken. Kennelijk is het niet gelukt om de sleutelfiguren binnen de politiek te overtuigen.” lijk hebben we besloten om ons ook met andere sporten bezig te gaan houden. Niet met alle sporten, maar met sporten waar we iets aan kunnen toevoegen.” Zo werd This Is Golf per 2009 omgedoopt in TIG Sports. Met de ambitie om de grootste organisator van sportevenementen in Nederland te worden. Wat binnen enkele jaren in elk geval op papier al gelukt was, want toen waren er contracten getekend voor de WK hockey van 2014 in Den Haag, de WK roeien van 2014 op de Bosbaan, de EK shorttrack van 2015 in Dordrecht, de WK beachvolleybal van 2015 en de EK atletiek van 2016 in het Olympisch Stadion in Amsterdam. In het verschiet ligt inmiddels ook nog de WK shorttrack in 2017. Tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro runt TIG het Holland Heineken House. Als ware helden “We zijn echt een sportevenementenbureau”, vertelt Markensteijn. “Dat is de niche waarin we ons thuisvoelen. Met als doelstelling de lat steeds weer hoger te leggen. Zodanig, dat we na afloop bij de evaluatie te horen krijgen dat we een nieuwe standaard hebben neergezet. Dat is ons bij de WK hockey, de WK roeien, de WK beachvolleybal en de EK shorttrack ook letterlijk gezegd. Ook de hockeybond heeft dat compliment gekregen voor het WK waar wij in een ondersteunende rol bij betrokken waren. De WK roeien vindt jaarlijks plaats. Na Amsterdam in 2014 was Frankrijk in 2015 gastheer. De organisatie daarvan was natuurlijk al veel eerder begonnen. Wat ik begrepen heb, is dat het met name voor de deelnemers een stap terug was. Bij ons reden de shuttles tussen hotel en baan elk kwartier, bij andere WK’s en nu dus ook Frankrijk, om het half uur. Misschien omdat we vertrouwd zijn met de wensen en eisen van golfers. Dat zijn miljonairs die je geen boterham met worst voorzet. Hoe groot was de schrik toen we voor het eerst in contact kwamen met shorttrack. Die sporters werden opgesloten in een keet met plastic stoelen en belabberd voer. Dat kan toch niet? Dus hebben wij hen in Dordrecht als ware helden behandeld; ze wisten niet wat ze meemaakten.” Conservatisme in de sport Er lijkt sprake te zijn van een duidelijke signatuur: de stad in, het organiseren van side-events, bijzondere locaties. Zoals tijdens de EK atletiek, waar TIG een van de partijen is, met de kwalificaties van het speerwerpen en discuswerpen op het Museumplein en de medailleuitreiking buiten op het plein voor het

93 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication