Kindcentra Alle Opmaatscholen zijn een Kindcentrum (waar dat mogelijk is integraal) Alle Opmaatscholen werken samen met de voorschoolse opvang om een ononderbroken ontwikkeling van kinderen te garanderen. De kinderen, pedagogisch medewerkers en leerkrachten ontmoeten elkaar steeds structureler en werken met zelfde themá, regels en afspraken. Een aantal van onze scholen werkt zeer intensief samen met de voorschoolse opvang: de Vuurvogel, de Driehoek, Oculus, de Fonkel en Panta Rhei. Op de Vuurvogel is een peuterkleutergroep opgestart. Er is (nog) geen Integraal Kindcentum binnen onze stichting. Ontwikkeling & Innovatie Ontwikkelacademie Om het hoofddoel van Onderwijs & Kwaliteit te kunnen realiseren, is het van belang dat we voldoende gekwalificeerd personeel hebben. Medewerkers van opmaat worden gestimuleerd en gefaciliteerd om zich voortdurend te ontwikkelen. Dit gebeurt op verschillende niveaus: 1. Regionaal 2. Bestuur 3. School 4. Individueel De directeuren maken op schoolniveau een nascholingsplan (aan de hand van het document ‘Mijn School in Beeld) wordt de ontwikkelbehoefte in kaart gebracht en het nascholingsplan gemaakt. Aan de hand van alle nascholingsplannen wordt gekeken naar de gezamenlijke ontwikkelbehoefte. Dit vormt de basis van het aanbod via De Ontwikkelacademie. Daarnaast wordt ook ingezet op ontwikkelpunten vanuit de organisatie en op innovatie. Op alle niveaus wordt er via De Ontwikkelacademie aanbod gedaan om de medewerkers te, ondersteunen in hun ontwikkeling. Het aanbod is gericht op drie domeinen: Inspiratie, inzetbaarheid en professionalisering. Deze domeinen hebben indirect en direct invloed op elkaar. Voor iedere medewerker is er de keuze om zich middels een of meerdere domeinen te ontwikkelen. Deze drie domeinen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. pagina 16 Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat