Risico management Stichting Opmaat is een professionele organisatie die zich bewust wil zijn van de lopende risico’s in de organisatie. Daar waar risico’s groot zijn, moeten mitigerende maatregelen worden ingezet. Risicomanagement is het continue proces van opstellen en analyseren van risico’s binnen de organisatie en vervolgens het ontwerpen en implementeren van maatregelen om de kans van optreden van deze risico’s te verminderen. Volgens de Richtlijnen voor de jaarverslaggeving is het verplicht om verantwoording af te legen over het gevoerde beleid ten aanzien van risicomanagement. In overeenstemming met de Code Goed Bestuur dient het College van Bestuur in het jaarverslag te kunnen verklaren dat de interne risicobeheersings- en controlesystemen adequaat en effectief zijn. Het interne systeem maakt per onderwerp inzichtelijk wat het risico zou kunnen zijn, voegt daar een waarde voor kans en een waarde voor effect aan toe. Het product hiervan geeft de mate van het te lopen risico: laag, middel, hoog. Voor alle risico’s zijn maatregelen beschreven: voor hoge risico’s zijn extra maatregelen opgenomen. In de laatste opzet is hieraan ook een financiële waarde toegekend van in totaal 1.830.000€. Grote posten hierin zijn bijvoorbeeld leerlingendaling, in/ uitstroom, schoolambities, kwaliteit personeel. De monitor wordt 2x per jaar beoordeeld. In Control Statement De checklist ‘Bestuursverslag en de Richtlijn op de Jaarrekening’ geeft aan dat het in control statement nog facultatief is voor alle onderwijssectoren. Los van deze vereisten is het voor het Bestuur en de toezichthouder van groot belang te weten wat de status is van het interne beheersings- en controlesysteem. Om uiteindelijk jaarlijks een onderbouwd ‘in control statement’ af te kunnen geven als college van bestuur is het nodig om een goed opgezet en werkend ‘in control framework te hebben. Dit betekent dat er eerst een normenkader (framework) moet worden opgesteld door OPMAAT. Dit normenkader is een concrete uitwerking van wanneer OPMAAT ‘in control’ is. Vanaf ultimo 2018 is gestart met het opzetten van het framework. We trekken hier een langere periode voor uit om dit te realiseren. Effect 0 -10 Hoog Gemiddeld risico Laag Kans 0 -10 pagina 26 Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat