47

Vierdaagse Luxemburg van 29 april t/m zaterdag 2 mei Luxemburg: anders dan andere vierdaagsen De routes van de Wandel4daagse Luxemburg lopen grotendeels over de Mullerthal Trail in Luxemburgs ‘Petite Suisse (Klein Zwitserland). Dit gebied wordt zo genoemd, vanwege de talrijke zandstenen rotsformaties die je er vindt. Je wandelt door de fraaie bossen rondom het plateau van Beaufort, Consdorf, Berdorf en Bollendorf, door het befaamde Müllerthal en langs de Schiessentumpel (watervalletje). Maar ook door gedeelten van de Süd Eifel aan de andere kant van grensrivier Der Sauer, o.a. langs de Türkenkopf en door de Teufelsschlucht. Veel van deze eeuwenoude wandel routes stammen uit de Romeinse tijd! De start is elke dag vanuit het prachtige, moderne Centre Culturel ‘A Schmadds’ (smidse) in Berdorf. Je kunt kiezen uit 5 gemarkeerde afstanden. De 5-10-15-20 en 25km. De 35 en 50km kun je op GPS lopen. Op de 4e dag word je na je wandeling ontvangen door een muziekorkest, ’s avonds gevolgd door een onvervalste ‘Bayerische’ avond met diner. De Wandel4daagse Luxemburg wordt in 2020 voor de 5e keer georganiseerd, van woensdag 29 april t/m zaterdag 2 mei (tussen koningsdag en dodenherdenking). Er kunnen 1.000 deelnemers mee doen. Informatie en inschrijven voor de Vierdaagse Luxemburg: www.w4dlux.nl De Sportwandelschool organiseert i.s.m. ZDS-reizen van dinsdag 28 april t/m zondag 3 mei een 6-daagse busreis naar deze Luxemburgse Vier daagse. Handig want zo is vervoer en hotel in ieder geval geregeld. Meer informatie over deze busreis: www.w4dlux.nl/busreis/ Het gepelde land De Hoekse Lijn Stad en land hebben historie en toekomst. Daartussenin verandert er van alles. Dan gaat er van alles overhoop, dan wordt het land gepeld. Tussen Rotterdam en Hoek van Holland veranderde de spoorlijn in een metro, die het oosten van Rotterdam met het strand bij Hoek van Holland verbindt. Vanaf 1893 reden er tussen Hoek van Holland en Rotterdam treinen; het was zelfs een internationale verbinding die Oost- en West-Europa met elkaar verbond want in Hoek van Holland stapten reizigers uit Berlijn, Warschau, ja zelfs Moskou over op de boot die hen naar Londen bracht. Onder andere de opening van de Kanaaltunnel maakte een eind aan die verbinding. Van internationaal naar lokaal, zo kun je de omslag typeren die de Hoekse Lijn heeft gemaakt. Want nadat in 2017 de laatste keer een NS-trein op het traject reed is de lijn omgebouwd tot een metroverbinding tussen stad en zee: vanuit het oosten van Rotterdam (Nesselande) kun je via het centrum naar het strand in Hoek van Holland (al gaat het strandstation pas in 2022 open). De ombouw heeft veel vertraging gehad (vijf maanden werden er negentwintig) en ook de begrote 370 miljoen is ruim overschreden. Waarom zoveel geld uitgegeven? Niets belangrijker dan ervoor te zorgen dat de bereikbaarheid van de dichtbevolkte Rotterdamse agglomeratie goed blijft. Met de snel optrekkende en afremmende metrostellen kun je vaker en sneller rijden; bovendien krijgen Maassluis, Vlaardingen en Schiedam een rechtstreekse verbinding met het stadscentrum van Rotterdam. En, er kunnen extra haltes worden bijgebouwd, zoals in Maassluis is gedaan met station Steendijkpolder. Men verwacht een flinke toename van het aantal passagiers, net zoals is gebeurd na de ombouw van de Hofpleinlijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam; daar steeg het aantal van zo’n 7.000 naar meer dan 40.000 reizigers per dag. Met de nieuwe lijn krijgt de Rotterdamse metro steeds meer grootstedelijke allure – wat in 1968 begon met een lijn van zes kilometer is uitgebouwd tot een netwerk van iets meer dan honderd kilometer. Wandelen Op verschillende stations kun je van de metro overstappen op het wandelnetwerk van Midden-Delfland. Op www.wimtenbrinke.nl staat een route vanuit MaassluisCentrum langs historische stadjes, over onver harde jaagen kerkpaden (zompig, smal en eeuwen oud), door open weide gebieden en met zicht op zeeschepen op de Nieuwe Water weg. Ook LAW Het Grote Rivierenpad doorkruist het gebied en kan in Maassluis Centrum worden opgepakt (zie www.wandelnet.nl). Wim ten Brinke 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication