39

WERKEN 39 RUBIA 100% NATURAL COLOURS MAAKT VANUIT BERGEN OP ZOOM DE WERELD EEN BEETJE MOOIER Wie benieuwd is waarom Bergen op Zoom in tijden van carnaval de carnavaleske naam Krabbegat draagt, komt na een zoektocht uit bij het bedrijf Rubia 100% Natural Colours. Hoe dat precies zit, legt directeur Rudolph de Jong maar al te graag uit. Zijn missie? De wereld een beetje mooier maken. KRABBEGAT? EEN ‘GAT’ VOL VERFPLANTEN! Sinds het begin van 2018 heeft het bedrijf, dat duurzame verf produceert, zich gevestigd in Bergen op Zoom. De keuze voor onze stad is niet helemaal vreemd; de geschiedenis van verf in Bergen op Zoom gaat ver terug in de tijd. Naar de middeleeuwen om precies te zijn. In die jaren was Bergen op Zoom zelfs één van weinige plekken in Europa die over de meekrap beschikte, een plant die gebruikt wordt als grondstof voor de rode kleurstoffen. Talloze mensen trokken naar Bergen op Zoom, alleen al om deze plant te bewonderen. De meekrap was hét pronkstuk van onze stad. En dan nu het hoge woord: achter het oude stadhuis lag jarenlang een grote, open ruimte vol met deze bloemen. Die ruimte werd ook wel het ‘Krabbegat’ genoemd. ONZE MISSIE? DE WERELD EEN BEETJE MOOIER MAKEN Die geschiedenis vindt De Jong maar wat interessant. Al jarenlang verdiept hij zich in duurzame stoffen. Hij spreekt erover met mensen, leest er talloze verhalen over… In 2016 besloot hij erin te investeren en werd Rubia 100% geboren. “Mijn missie: de wereld een beetje mooier maken. Door geen vieze stoffen meer in verf te gebruiken, maar enkel natuurlijke stoffen. De verf die we daarvan produceren, slijten we inmiddels aan grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Benetton. Het kost ze net wat extra, maar levert de wereld op de lange termijn veel op. Het is schrijnend om te zien dat er nog altijd merken zijn die niet met duurzame verf werken. Grote merken, die in Bangladesh of Thailand hun producten laten kleuren. In grote fabrieken waar kinderen van 10 jaar achter tralies met vieze stoffen werken, achttien uur per dag. Dat alles proberen wij tegen te gaan met onze natuurlijke verf.” STEEDS DUURZAMER De Jong is blij dat bovenstaande gevallen aan het inkrimpen zijn, al zijn we nog niet waar we moeten staan. “Mensen worden gelukkig steeds bewuster van hoe we met de wereld om moeten gaan. Waar wij tien jaar geleden nog werden weggestuurd bij C&A toen we over onze ideeën vertelden, kwamen zij onlangs bij ons terug: er was interesse in onze duurzame uitvoering. Kinderen die nu op de lagere school zitten, worden bewuster opgevoed dan hun ouders jaren geleden. Ik ben blij dat te zien. Het wordt echt allemaal beter, alleen het heeft tijd nodig. Wij dragen met Rubia 100% Natural Colours heel graag ons steentje bij aan een mooiere wereld.”

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication