23

73 lentes zich bekwamen in het beheer van myparcel, Apple software, webshop en retailbesognes. Gelukkig gaat het prima en voor mij een goede leerschool dingen los te laten. Jennifer doet de webshop dus ik kan met een gerust hart weg. Seminars De Britse ARC is zeer goed georganiseerd geheel. Complete manuals voor skippers. Voor bemanning en crew zijn er de nodige seminars. Erg leerzaam. Heb bijna alles gevolgd:down wind sailing, emercency at sea, ocean fishing,provisionising, rigging, weather and routing... . De cursus hoe blijf ik de captain aardig vinden zat er helaas niet bij..... Er is elke dag wel een sundowner party met deels gratis drankjes en de vrijdag voor vertrek een grote farwell party. Overal kom je arcdeelnemers tegen in winkels ,kroegen, warenhuizen. Erg gezellig en er gaat natuurlijk van alles mis. Kielen afgekeurd, verroeste stagen moeten vernieuwd worden. Vanaf dag 1 is het bij de White Cliff niet anders. WC’s kapot, genuaboom geknapt, fornuis doet het niet, de gpsverbinding hapert met contact organisatie, er moet gewerkt worden aan de zonnepanelen, en er komt per dag wel weer een probleem bij. Erg sneu en het deed hem echt heel veel....huilen ... Maar hij paste er niet tussen. Skippers allures ...Maar ook vreemd dat er twee tweede stuurmannen waren... s’avonds was er gelijk een oplossing. Ocean hiker Josefien 27 lentes mag mee tegen gereduceerd tarief. Het stikt ten tijde van de ARC van de jongelui die zich aanmelden om mee te varen. Veel hebben tijdelijk hun baan opgegeven en varen net zo lang mee tot dat het geld op is. In de haven lag trouwens een passagierschip dat voor 100 euro mensen last minute meenam incl 3 maaltijden per dag naar Brazilie in 10 dagen.... Volgende keer ga ik ook back packen.....Josefien is een super toffe meid Woont en werkt in Antwerpen, chinologie gestudeerd in Leiden. Wil zeilen leren en dat is aardig gelukt in die 3 weken. Gat in het water Een boot is een gat in het water waar je geld in gooit. Dat klopt nog steeds. Sinds ik hier ben is het klus-time. Van alles ging of was kapot toen de white cliffs van Portimao aankwam in Las Palmas. Het fornuis,ledlampjes,heklichten,gecorrodeerde zonnepanelen, 2 wc’s verstopt,...de rigging moest De vhf deed het niet meer maar dat lag aan een vergeten verlenging van een abo....800 dollar, nieuw fornuis 550,- nieuwe rubberleidingen, die waren verpulverd....er kwam geen einde aan. een dag voor de take off was alles in orde. Maar wat schetst mijn verbazing. Om 20.00 kwam er nog een rigginger om twee ogen voor de spinakerboom aan tebrengen a rasion van 53,- per stuk. Om 21.00 was het eten en eindelijk rust. Provisonising Alle mannen aan boord klussen zich gek. Op dag 1 deden er zich tussen de mannen wat incidenten voor. IK had totaal niets in de gaten. Theo wilde niet mee uit eten als Klaas erbij was, Paul zag Klaas ook niet echt zitten. Klaas was tegen mij ook uitgevaren van “zo mag je niet de kajuit ingaan, dat wil ik niet meer zien” - hij had gelijk maar we lagen aan de wal.... Maar ik dacht, hij is zenuwachtig. Haantjes gedrag...t zal wel los lopen....Maar er was nog eentweede issue. De ex van Klaas bleek een liefje van Joost. Hoe weird kan het gaan. Zij zou boord komen in St Lucia... Kortom Klaas werd na 1 nacht aan boord uit het team gezet. 23 Die taak heb ik op mij genomen. Ben benieuwd of alles klopt . Per man 1/4 wcpapier per dag dus een enorme berg wat weggestouwd moet worden. 250 wwliter extra drinkwater 30’ citroenen in met het voornemen cheviche te maken van de tig dorades die we gaan vangen.12 pakken afbakbrood, 8 hele broden, 39 liter witte wijn. De dag voor vertrek is er 3 liter doorheen gegaan dus....dat belooft wat. Tot nu toe zijn we denk ik 900’-kwijt voor de totale reis. En dat gedeeld door 4. De skipper is vrij van de boord kas als er 4 of meer opvarende aan boord zijn. Wordt vervolgd met: arm uit de kom, averij, harde wind, zeeziekte, en last but not least squals,

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication