0

VERSCHIJNT 4 MAAL PER JAAR, JAARGANG 69 NUMMER 4, 2017 UITGAVE VAN WATERSPORTVERENIGING DE SCHINKEL JACHTHAVENWEG 140, 1081 KJ AMSTERDAM TEL. 020 - 644 57 13 EL 1

Fysiotherapie Manuele therapie Kinderfysiotherapie Arbeidsfysiotherapie Sportfysiotherapie Oedeemtherapie Dry needling Podotherapie paramedisch centrum in Amsterdam Zuid Apollolaan 4 1077 BA Amsterdam info@apollohealth.nl www.apollohealth.nl Ruysdaelstraat 49A 1071 XA Amsterdam T [020] 671 71 35 info@gezondinzuid.nl www.gezondinzuid.nl 2

In dit nummer De Voorpagina: 2017, een actief seizoen voor De Schinkel: Lies Vreeswijk, winnares van de Hoffelijkheidsprijs in actie met de rescue (inzet boven), Jaap Brouwer en Martijn van der Linden, winnaars DAZ 2017 (grote foto), en toeschouwers van de geslaagde City Row Race (inzet onder). Agenda en deadlines Van de voorzitter Van de redactie Vernieuwd: Huishoudelijk en Jachthaven Reglement Alle hens aan dek Nieuwsoverzicht Lies Vreeswijk wint Hoffelijkheidswedstrijd 2017 Toespraak Hoffelijkheidsprijs 2017 Uitnodiging Wintermiddag zo. 17 dec Donderdagavondzeilen op de Nieuwe Meer City Row Race 2017: Heldhaftig, vastberaden en barmhartig! MAILADRES REDACTIE: redactiederuimte@wvdeschinkel.nl Engelse soep op Noordzeekanaal als afscheidsmaal Redactie: Jaap Homan, Joep Homan, Petra Kaupmann, Ieke van der Huijzen, Henri de Raad, Astrid Verhoog, Marjolein Vernhout en Niek de Wilde Ook een verhaal voor de Ruimte? Stuur kopij vóór 15 februari 2018 naar: redactiederuimte@wvdeschinkel.nl Uitnodiging Schouwprijs zat. 17 feb Liberté, égalité, fraternité 14 Uitnodiging Nieuwjaarsreceptie zo. 7 jan 16 In memoriam Wenny Visser 17 18 20 21 Vergroten bedrijvigheid op De Schinkel 21 De ARC deel 1, reisverslag Ieke van der Huijzen Even voorstellen Winterplaats Muiden - Pampus - Muiden 2017 Uitnodiging Pubquiz zo 26 maart 22 24 24 24 25 Uitslagen ASK Najaarswedstrijden 2017 26 3 4 5 6 6 7 8 9 10 11 12

Agenda 17 december Wildmiddag 7 januari Nieuwjaarsreceptie 17 februari Schouwprijs 17 februari Captains Dinner 25 maart werkpret Bestuur Kijk voor het jaaroverzicht en de werkpretdagen op www.wvdeschinkel.nl Samenstelling bestuur volgens besluit algemene ledenvergadering d.d. 12 mei 2017: Voorzitter Astrid Claassens voorzitter@wvdeschinkel.nl Secretaris Fred Cassee secretaris@wvdeschinkel.nl Penningmeester Bart Ypma secretaris@wvdeschinkel.nl Havencommissaris Henri Claas havencommissaris@wvdeschinkel.nl Schepencommissaris Ben Ebbinge schepencommissaris@wvdeschinkel.nl Algemeen commissarissen Dick Havenaar alg_commissaris_dick@wvdeschinkel.nl Martijn Hassefras alg_commissaris_martijn@wvdeschinkel.nl Wedstrijdcommissaris Armand Pruymboom wedstrijdcommissaris@wvdeschinkel.nl Redactie de Ruimte redactiederuimte@wvdeschinkel.nl Havenmeester Rob Cornelissen havenmeester@wvdeschinkel.nl Clubhuiscoördinatie Wil van Spankeren Ric Helwes 06 - 25 37 60 83 020 - 643 59 29 06 - 20 62 97 10 Op de hoogte blijven? Kijk op: wvdeschinkel.nl voor actuele informatie Deadlines, de Ruimte Nummer 1 2018 Nummer 2 2018 Nummer 3 2018 Nummer 4 2018 15 februari 17 mei 16 augustus 15 november Nb: dit is een streefdatum, wijzigingen voorbehouden WATERSPORTVERENIGING de Schinkel OPGERICHT 1 OKTOBER 1919 – KON. GOEDGEKEURD LID Watersportverbond. en KNMC Jachthavenweg 140 1081 KJ Amsterdam tel. 020 - 6445713 E-mail: deschinkel@planet.nl Postgiro nr. 4961626 t.n.v. W.V. de Schinkel Jachthavenweg 140 1081 KJ Amsterdam SCHINKEL ARTIKELEN Clubstandaard € 10,00 Sticker € 1,50 Lepeltje € 4,50 Verkrijgbaar via bestuursleden 4

Van de voorzitter We zitten inmiddels in het winterseizoen en het hellingen is goed verlopen. En goed dat is; veilig voor de leden van de hellingploeg , dat de meeste aanvragen gehonoreerd konden worden en dat de boten zonder schade op hun plek terecht zijn gekomen. Bij het helling wordt inmiddels van een lier gebruik gemaakt die radiografisch bestuurbaar is en hierdoor is een snellere en dus is een veiligere reactie mogelijk. De ligplaatsen van boten met een slot lagen zijn inmiddels voorzien van speciale ogen, waardoor je de boot via een kabel met de wal op slot kan doen. Als er nog ligplaatsen zijn waar dat ook wenselijk is, meldt het dan bij Henri, de havenmeester (havenmeester@wvdeschinkel.nl), want er zijn nog een paar ogen beschikbaar. Het donderdagavond zeilen heeft 56 wedstrijdjes opgeleverd verdeeld over 22 avonden. In totaal hebben 17 boten deelgenomen, met een gemiddelde van ruim 9 startende boten per avond. Nieuwe deelnemers hebben zich aangemeld. De Rescueteams waren ieder avond paraat. En aanvulling voor de Rescue is nog steeds gewenst, graag melden bij Armand (westrijdcommissaris@wvdeschinkel.nl) Ook de Pilot Gig “Arie de Gelder” is intensief gebruikt in het afgelopen seizoen. Trainingen op woensdagavond, donderdagavond, soms zaterdagochtend, zondagmorgen en zondagmiddag zijn inmiddels goed bezet. Het aantal roeiende leden is gestegen tot 48 dit jaar. De City Row Race Amsterdam 2017 was een groot succes. Ruim 300 roeiers, 15 boten op de Nieuwe Meer, bootjes voor het wisselen van de bemanningen op het ponton aan de kop van de IJssloot en een fantastische sfeer. De wedstrijden waren uitstekend te volgen door meevarende leden en natuurlijk het volgponton met de Sleper van Rob Piet. Professionele organisatie door aanwijsborden, startgebied en startschip “Atalante” van Fred. Mooi breed gedragen in de Vereniging en compliment voor iedereen die hieraan heeft bijgedragen. Bestuurswijzigingen We hebben onder dankzegging na een periode van 3 jaar genomen afscheid van Dieuke Buur-Saatrübe als penningmeester en gelukkig ook meteen een nieuwe penningmeester gevonden in de persoon van Bart Ypma. We zijn blij dat Bart het bestuur komt 5 versterken en zien uit naar de samenwerking. Bij de volgende ALV zal Armand Pruymboom aftreden als wedstrijdcommissaris. De vereniging is uiteraard op zoek om een goede vervanger voor Armand te vinden. Aanmelden voor deze leuke functie kan bij een van de bestuursleden. Huishoudelijk- en Jachthavenreglement Afgelopen ALV zijn de gemoderniseerde reglementen door de Vereniging aangenomen. Petje af voor Ipo die dit bijna 10 jaar op de agenda heeft weten te houden en stiekem toch eigenlijk wel zijn 10 jarig reglementen jubileum wilde vieren. Maar dat is niet gelukt de reglementen zijn aangenomen waarbij één artikel in het HHR (art.5 lid 4- stemmen bij volmacht ) nog even is aangehouden om daarover te beslissen in de voorjaars ALV. Ipo, Mieke en Marja en vanuit het bestuur Indra en Carel Jan, mooi werk! De nieuwe reglementen staan inmiddels op de site, alsmede de (nog oude) statuten uit 1984. Seizoensperiodiek Een ander besluit dat het vermelden waard is het verleggen van de seizoensperiodiek van 1 april naar 15 april en van 1 oktober naar 15 oktober. Wat we hier feitelijk mee doen is proberen het seizoen met 2 weken te verlengen. Het hellingen zal zoals altijd op of rond 1 april plaatsvinden zodat we op 15 april klaar zijn voor het zomerseizoen. Let wel, winterliggers die niet op de Schinkel liggen zijn dus vanaf 15 april welkom op de Schinkel en kunnen tot 15 oktober blijven liggen. Levert dat problemen op met wisseling van havens meld dat dan aan de schepencommissaris. Sowieso heeft ieder lid die een seizoen een box huurt recht op 7 gratis overnachtingen in dat jaar. Vanuit het Watersportverbond is bericht ontvangen dat de verandering van het bestemmingsplan om een hotel op de kop van de Nieuwe Meer mogelijk te maken door de gemeenteraad is afgewezen. Een hotel op deze plaats pas niet in het overnachtingsbeleid. Het Watersportverbond heeft een positieve rol gespeeld in het beïnvloeden van de zienswijze van de Gemeente. Maar daaraan gekoppeld bereikt ons ook het bericht dat de gemeente een ontwikkelrichting heeft opgesteld voor het gebied tussen de Amstelveenseweg, de Schinkel en de Nieuwe Meer. Daarin staat dat de ge

meente kansen ziet om in het gebied ten oosten van de museumtramlijn woningen te (her)ontwikkelen en aan de westkant van de tramlijn (ook ons terrein dus) wordt voorgesteld om het groen te verbeteren en het groen en water beter toegankelijk te maken. Daarnaast wordt geadviseerd om de verbindingen voor fietsers en voetgangers te verbeteren. Dat lijkt op het eerste gezicht positief maar een ander onderdeel van een plan is dat het gebied wordt opgenomen in het grotere geheel van de Zuidas. Ook dat is door de gemeente op 14 november goedgekeurd. Bij het schrijven van dit stuk weten inhoudelijk nog niet zo veel van de plannen. Wel weten we, dat we met het bestuur er alles aan zullen doen om waar mogelijk betrokken te raken bij de ontwikkeling en indienen van zienswijzen e.d. We zullen jullie op de hoogte houden. Rest mij om jullie allemaal hele fijne feestdagen toe te wensen. Te genieten van de aanwezigheid van familie, vrienden en Schinkelleden. En ik zie je graag op onze Nieuwjaarsreceptie op zondag 7 januari vanaf 15:00 uur of eerder op de Wildmiddag op 17 december. Astrid Van de redactie In dit nummer word uitgebreid verslag gedaan de diverse activiteiten die van de zomer hebben plaatsgevonden en waar velen van ons veel plezier aan hebben beleefd. Nu het vaarseizoen voor de meesten erop zit verplaatsen de activiteiten op De Schinkel zich naar de loodsen en kantine. Hou daarom goed de agenda op de website in de gaten. Onlangs werd voor de tweede keer de pubkwis gehouden. Een mooie manier om naast je algemene kennis je nautische kennis te testen. Het was gezellig druk en het zou mooi zijn als bij de volgende editie er nog meer deelnemers zijn. Met de feestdagen voor de deur wenst de redactie een ieder fijne dagen. Vernieuwd: Huishoudelijk en Jachthaven Reglement Het is 2009 als Ipo de Vos de schone taak op zich neemt om de bestaande reglementen, versie 25 mei 1981, te vernieuwen. Samen met Jan Sorber gaat hij aan het werk hetgeen resulteert in een 1e voorstel dat richting bestuur gaat. Tijdens de ALV in het najaar van 2015 bieden Mieke Kuppens en ondergetekende aan om Ipo verder te assisteren. Vele bijeenkomsten volgen en tijdens de ALV van 17 november jl. worden de nieuwe reglementen (versie 6 november 2017) door de aanwezige leden goedgekeurd met uitzondering van artikel 5 lid 4 van het HH Reglement waarin staat dat een lid per schriftelijke volmacht zijn stem kan doen uitbrengen tijdens de ALV. De goedkeuring van artikel 5 lid 4 wordt opgeschort naar de ALV van het voorjaar 2018. 6 De door de ALV goedgekeurde reglementen (versie 18 november 2017) staan op de website onder het hoofdstuk ‘Voor leden’. Deze versie is de basis. Eventuele wijzigingen en aanvullingen zullen als amendement aan deze reglementen worden toegevoegd. Dank aan iedereen die zijn of haar input heeft gegeven en speciale dank aan mijn wettige echtgenoot voor zijn geduld en de smakelijke maaltijden die hij voor ons bereidde tijdens onze bijeenkomsten. (En excuses aan Ipo omdat hij net zijn 10-jarig jubileum niet heeft kunnen halen ) Marja Bosma

Alle Hens aan dek Beste Schinkelaars, Op de ALV van 17 november zijn er veel onderwerpen de revue gepasseerd. We hebben inmiddels een nieuwe clubhuis coördinator: Marc Ypma. Er zal meer ondersteuning nodig zijn voor de clubhuis-commissie. Dieuke Buur-Saatrube heeft haar functie overgedragen aan Bart Ypma , onze nieuwe penningmeester die aangesteld is op de ALV. Er zijn al diverse activiteiten georganiseerd. De puzzeltocht 2017, welke voerde door diverse mooie stukken van Amsterdam met o.a. het Bickerseiland en via de Brouwersgracht, de Keizers-, de Lelie- en de Prinsengracht was weer een enorm succes. Frits, Henri, Paul en Herbert organiseerde de posten en maakte het verder compleet. Na afloop van de tocht was ook op de haven de band Jazzenge met Ernst Rijkers en zorgde voor een prachtige muzikale omlijsting tijdens de prijsuitreiking. Een gedeelde 1e, 2e en 3e prijs getuigde van een zeer fanatieke deelname, het ging bijna gelijk op. De organisatie van de puzzeltocht denkt alweer aan de tocht voor het jaar 2018. De City Row Amsterdam was weer fantastisch georganiseerd door Wv de Schinkel. Door onze vereniging breed gedragen organisatie. Het team van de organisatie heeft het perfect geregeld en dit heeft de volgende alweer in oktober 2018 gepland. De roeiers trainen diverse malen per week en het blijkt dat steeds meer van onze leden zich hiervoor interesseren. Niels Vink en Kelly Vink zijn met het idee “de Pub Quiz” gekomen, een interessante middag met vragen over muziek, geschiedenis, actualiteiten etc. Een geweldig initiatief van jonge mensen met ook nieuwe verfrissende ideeën. Wisten jullie al dat op verschillende donderdagen diverse wedstrijdregelspel-avonden zijn georganiseerd door Armand? De Schouwprijsuitreiking met de Captains diner is gepland in de maand februari 2018. Ipo de Vos verwacht veel inzendingen van o.a. 7 foto’s, voordrachten, tekeningen etc. Een leuke middag met aansluitend de prijsuitreiking en het diner. De data van de werkpretdagen staan nu ook op het ledengedeelte van onze website. Door de havencommissaris goed georganiseerde dagen met een goede sfeer en goedverzorgde lunches. Weten jullie dat als je namen gaat noemen dat je iemand gaat vergeten. Daarom wil ik bij deze álle leden bedanken voor hun inzet, die onze vereniging maakt waar we trots op kunnen zijn. Chapeau! Op het prikbord van het clubhuis Wv de Schinkel en ook op de website zijn alle activiteiten vermeld Ik wens jullie een topjaar 2018 toe met heel veel plezier op onze vereniging en zeker elkaar helpen waar nodig is. Vooral niet vergeten de leden die we niet regelmatig in het clubhuis tegenkomen! Tot 7 januari 2018 op de Nieuwjaarsreceptie om 15.00 uur in ons clubhuis. Fred Cassee, Secretaris secretaris@wvdeschinkel.nl Alle bloedgroepen in de communicatiecommissie. Het lijkt wel een gezellige commune!

Agenda: Watersport Vereniging “De Schinkel” Wijzigingen zijn te vinden op onze nieuwe website -ZO. 17 DEC. WILDMIDDAG AANV. 14.00 UUR 2018 AGENDA: ZONDAG 7 JAN. NIEUWJAARS RECEPTIE W.V. DE SCHINKEL AANV. 15.00 UUR -ZA. 17 FEBR. SCHOUWPRIJS UITREIKING AANV. 16.00 UUR. -ZA. 17 FEBR. CAPTAINS DINER AANV. 18.00 UUR. -ZA. 25 MRT. WERKPRET -ZO. 26 MRT. PUB QUIZ AANV. 16.00 UUR -ZA. 31 MRT EN 1 APRIL PAASWEDSTRIJDEN -ZA. 12 MEI. WERKPRET W.V. DE SCHINKEL -ZA. 19 MEI. IJSSELMEER WEDSTRIJDEN MARKEN -ZA. 21 JULI WERKPRET W.V. DE SCHINKEL -ZA. 15 SEPT. PUZZELTOCHT 2018 -ZA. 22 SEPT. WERKPRET W.V. DE SCHINKEL -ZA. 13 OKT. WERKPRET ZO. 14 OKT. CITY ROW RACE AMSTERDAM 8

Lies Vreeswijk wint Hoffelijkheidswedstrijd 2017 Door: Jaap Homan Foto: Sandra Veenstra Dit jaar is de hoffelijkheidsprijs in het circuit van de Vrijheidzeilers uitgereikt aan Lies Vreeswijk. Onze onbevreesde rescueSTER. Het als rescuester dienstbaar zijn aan de Vrijheidszeilers is geen sinecure. Je zit bijna onbeweeglijk in een open bootje dat met grote vaart in alle weersomstandigheden rondvaart om in geval van onheil hulp te bieden en op instructie van de wedstrijdleider - die comfortabel bij de kachel in het startschip zit - boeien uit te leggen. Als ik zeg alle weersomstandigheden zijn daaronder begrepen, regen, hagel, storm en felle kou. Als een deel van de zeilers het voor gezien houdt wegens de kou of teveel wind, haakt Lies nooit af. Altijd opgewekt en beleefd. Ik hoor dat zij omgeslagen zeilers (gelukkig behoor ik 9 tot nu toe “nog”niet tot die categorie) benadert met “kan ik iets voor jullie betekenen jongens?” Hoffelijkheid is beleefdheid, beschaving, heusheid, hoofsheid, vriendelijkheid, welgemanierdheid, hulpvaardigheid en wellevendheid. Al deze kwalificaties zijn toepasselijk op Lies. Eigenlijk ook op Fred Cassée, die onder alle omstandigheden de zeilers bedient met mooie starts leuke wedstrijdbanen en – tussen de wedstrijden door – met lekkere hapjes, maar die heeft die prijs in het leven geroepen en kan die dus nooit krijgen. Waarom die prijs eigenlijk niet genoemd de Casséetrofee. Dankzij deze altruïsten blijft de zeilerij, die immers de beginfase van onze vereniging kenmerkt, op de vereniging levend.

Toespraak Hoffelijkheidsprijs 2017 of vanavond beter gezegd: “De prijs van grote verdienste Wv de Schinkel”. Gelukkig zijn wij een vereniging die kan zeggen dat er veel leden zijn die in aanmerking kunnen komen voor deze prijs. We hebben mooie evenementen zoals de Werkpret, onlangs de succesvolle City Row Amsterdam en de -ondanks de regen- de uiterst gezellige en goed georganiseerde Puzzeltocht, maar ook de Zeilwedstrijden etc. En die worden allemaal ondersteund door leden die zich, soms met een werkpretje in het vooruitzicht, maar zeker ook vrijwillig, zich extra inspannen om van het evenement een succes te maken. Je hoort ze niet altijd maar achter de schermen zijn ze er wel degelijk en zorgen voor de geoliede machine. Het is ondoenlijk iedereen op te sommen. Maar toch even een paar: • Arnold ten Haave, pleegt al jaren onderhoud aan het Noordlandje, o.a. het snoeien van de heg, onkruid weghalen etc. • Hubertine Pinxter, die zich samen met haar zus Barbara Pinxter met veel warmte - en bijkans onvermoeibaar - inzet, zowel voor de City Row als op andere wijze • Gerrit Bakker, altijd op het startschip aanwezig tijdens het Donderdag avond zeilen • Wil, die samen met andere dames onder meer de lunches voor de werkpret verzorgt • Lunches op de hellingdagen door Ric • Lilly Berensen, die nog steeds, ook na haar aftreden als penningmeester, ons en vooral ook het bestuur helpt met de administratie van onze vereniging • Indra, die zich nog steeds inzet voor het verbeteren van onze website En neem het ons niet kwalijk als we verdere namen niet hebben genoemd. Misschien willen jullie weten wie dit jaar de Hoffelijkheidsprijs 2017 wèl gaat krijgen. Dit jaar zetten we een ander lid in het zonnetje. Iemand die zich het afgelopen jaar zeker verdienstelijk heeft gemaakt voor de Schinkel en niet vaak in het zonnetje staat. Omdat ze niet altijd zichtbaar wil zijn, maar er altijd is wanneer je haar nodig hebt. Die zich inzet, graag wil leren en daarvoor cursussen volgt. Die als een waar vangnet voor de vereniging fungeert. En dat doet ze met een boot, alleen op het water, door weer en wind. Dat doet ze, ook al komt het niet altijd uit. Ze ligt ook wel eens te wachten voor de verkeerde sluis of ze treft een nieuwe sluiswachter die vergeet de waterluiken dicht te doen waardoor 20 minuten schutten ineens oploopt tot anderhalf uur. Maar het was wél gezellig in de boot. Al die momenten dat ze het doet en niet verzuimt. Niet vragen, maar er gewoon zijn. Bijna zo vanzelfsprekend, dat er niet eens meer afgesproken hoeft te worden. En weet je hoe fijn dat is, dat je gewoon op iemand kan rekenen. Die niet zeurt over te weinig deelnemers maar ook dan gewoon geniet van het water en haar sigaretje. En die last but not least veiligheid waarborgt op het water! De Hoffelijkheidsprijs van Watersportvereniging De Schinkel 2017, gaat dit jaar naar Lies Vreeswijk en dat is van harte verdiend! Lieve Lies, dank je wel voor je inzet en je niet aflatende trouw, zowel bij de DAZ, bij de ASK, bij de Mixed Row op de Bosbaan, als bij de City Row. Je bent er bij. En je bent er met de kennis en kunde en alle hoffelijkheid die de vereniging zich kan wensen. 10

Zondag 17 december W.V. de Schinkel Wintermiddag Aanvang 14.00 uur in het clubhuis Spellen voor jong en oud Kerststal met warm en koud eten Loterij met leuke prijzen en voor de winnaars een leuk cadeau Klaverjassen met 2 tafels om de Ketel 1 trofee, Info. Clubhuiscommissie vrijwilligers gevraagd 11

Donderdagavondzeilen op de Nieuwe Meer Door Martijn van der Linden In de rest van Vrijheid zeilend Nederland wordt er met enige jaloezie gekeken naar onze unieke donderdagavond wedstrijden. Het is natuurlijk ook bijna niet voor te stellen dat er aan de rand van de hectische metropool Amsterdam een uniek vaarwater te vinden is waar wij als Schinkelaars elke donderdagavond met onze Vrijheidjes kunnen genieten. Als je door het hek van de Schinkel het terrein op loopt stroomt de stress van een drukke werkdag via de steiger linea recta het water in. Dit jaar zijn de wedstrijden op 13 april, de eerste donderdag na de paaswedstrijden, van start gegaan. Uiteraard was het de eerste avonden wat aan de frisse kant. Maar omdat de wind in de avond meestal wat ging liggen waren er ook deze avonden prima omstandigheden op het water. Wat Jaap en mij al jaren opvalt is dat het weer in de avonden vaak veel beter en milder is dan voorspelt door de aan diepe depressies lijdende meteorologen. Meer dan eens, zelfs veel meer dan eens, hadden we ons voorbereid op een avondje afzien door de weersvoorspelling. Uiteindelijk bleek dit te veranderen in genieten onder vrijwel perfecte zeilomstandigheden. Dazzers die dit lezen. Kom gewoon naar de haven ondanks de soms slechte voorspelling, het valt heel vaak mee. Gelukkig is dit fenomeen bij onze wedstrijdleider Fred Cassee wel degelijk bekend. Hij lag weer bijna elke avond in het seizoen met zijn trouwe team voor anker met de Atlanta. Aan boord geholpen door Gerrit Bakker en Jaap Homan waarbij het zeilbloed ook door de aderen stroomt. Op het water in de rescue werd Fred ondersteund door de inmiddels officieel gediplomeerde redders Lies Vreeswijk en Ben Ebbinge. Bravo. Het aantal deelnemers per avond lag dit jaar iets lager dan in 2016. Dit werd mede veroorzaakt omdat Indra Rooijens door een ongelukkig fietsongeluk vroeg in het seizoen zeer ernstig geblesseerd raakte. Om dit te compenseren heeft Martijn Hassefras moderne social media ingezet. Met het openen van de DAZ invalpool appgroep heeft hij ervoor gezorgd dat jonge zeilsters kennis maakten met onze vereniging. Meerdere malen is op deze manier succesvol een DAZ team samengesteld. Top. Dirk en Kick Raymakers hadden dit jaar gehoopt hun stijgende lijn met vele zeilavonden door te zetten. Dit werd door een knieblessure van Dirk gedwarsboomd. De uiteindelijke kampioenen van de DAZ bleken ook kampioenen van de meest gezeilde avonden. Op de voet gevolgd door Casper Hofkamp en Bernard Prins van de 701. Zeiltechnisch een top team maar ze moeten de beschikking gaan krijgen over een goede boot met vooral een veel stijvere romp. Dit laatste is Gerrit Vink met Sebastiaan Prins wel gelukt, en dat is te zien in de einduit12

slag. Zij hadden wel de pech dat de mastkoker een van de eerste wedstrijden brak door een defecte zijstag. Dat heeft ze meteen een aantal mooie avonden gekost. Heel mooi dat Guus Hendriks en Cees Bruin in de 1093 steeds beter zeilend 9 keer aanwezig waren. Hierdoor werd het gemis van Coos Verwey met Guus, door een grote reparatie aan de 1237, iets gecompenseerd. De Vrijheid Klasse Organisatie promotieboot werd 5 keer ingezet op de donderdagavond door Otto en Marjolein ten Zeldam. Die konden , zo bleek ook op het NK 2017, deze boot uitstekend laten lopen. Het lijkt erop dat zij ook door het Vrijheidvirus zijn besmet. Hopelijk zien we in 2018 Ipo de Vos en Marion Visser, die er nog een jaar aan vast gaan plakken! wat vaker op het water. Net zoals Reinier Nieuwenhuis met Leo Schneeman en Jaap Homan & friends. Al vrij snel in het seizoen bleek dat de strijd om het kampioenschap zou gaan tussen de gedoodverfde favorieten Armand Pruymboom en Ivo Smulders in de 8 , Jaap Brouwer en Martijn van der Linden in de 1006 en Jan Deutekom en Annemarie Baaij in de 1368. Niet dat andere snelle boten, zoals de 1564 van Paul Knoop en Jeroen Lambalk , de 1301 van Boudewijn Voskamp & friends en de 1290 van Neil Smith en Jan Sorber geen kans hadden. Nee, zeker niet , maar zij waren door omstandigheden net iets te weinig aanwezig. Waar de V8 in voorgaande seizoenen vaak van start af mijlen ver voor lag, waren de verschillen dit seizoen gelukkig kleiner. Voor het seizoen 2017 hebben we afgesproken om de Oostenrijkse puntentelling te vervangen voor de Olympische en de 12 beste wedstrijden te laten meetellen. De vaak vooraan meezeilende 1006 heeft over het hele seizoen steady gevaren. Wat zeker geholpen heeft is dat zij het meeste aanwezig waren en veel slechte wedstrijden konden wegstrepen. Het verschil in het eind13 klassement met de nummer 2 was daardoor zeer groot, maar enigszins geflatteerd. Voor het klassement in 2018 levensgevaarlijk is het feit dat Renate en Manfred Voetter hun Radon aan het eind van het seizoen hebben vervangen voor racemonster Vrijheid 1434, genaamd Pushkin. De komende maanden gaan we overwinteren, onderhoud plegen aan onze houten bootjes, en dan vanaf halverwege april komend jaar weer genieten van de donderdagavonden op de Nieuwe Meer.

City Row Race 2017: Heldhaftig, vastberaden en barmhartig! Foto’s: Sandra Veenstra Zondagochtend 24 september. Een stralende dag is er beloofd, maar zoals mijn schaatsleraar vroeger zei: mist en zon liggen meteorologisch dicht bij elkaar. even leken de Gig’s wellicht te kunnen verdwalen op het Nieuwe Meer, maar de zon hield vastberaden stand en het feest kon beginnen. 28 roeiteams, toeschouwers en schinkelaars kwamen leven brengen in de brouwerij ‘Schinkel’! Iedereen genoot van de gezelligheid, het warme welkom met koffie, thee en koek en de barmhartige lunchtassen die met liefde en aandacht door Hubertine en Barbara zijn samengesteld. ‘Na zo’n wedstrijd moet je mensen toch wat lekkers te eten aanbieden!’ Ook de gezellige aanwezigheid van Schinkelaars en de inzet van vrijwilligers is door alle roeiers enorm gewaardeerd. “Hier kan Muiden nog wat van leren!’ klonk het rond het clubhuis. 14 Het wedstrijdschema was strak. Meerdere heats en twee races door de teams. Na een dagje puzzelen en de bereidheid van de schippers Jaap, Bob, Martijn en Flip konden alle roeiers via het ponton op tijd de verschijnen aan de start. Er werd heldhaftig gestreden om de eerste plaats met bloedblaren, zweet en soms ook tranen door alle roeiers. Nou ja alle… er was

een kleine groep eigengereide Amudenaren die hun heldhaftigheid als potentiele winnaars op een unieke wijze wilden vieren… De aanwijzingen van Barbara om toch echt in de pendelboot te stappen lieten zij langs zich heen glijden, de haast van de schipper was nergens voor nodig, want in hun eigen roeiboot zouden zij zichzelf verzekeren van een uniek plekje op de startlijn… PROTEST! Klonk het in de nevenliggende boten. Er is geen ruimte! De wedstrijdleiding heeft het team voor deze actie gestraft met 30 seconden extra tijd, waardoor de eerste plaats aan hun voorbij ging. Verontwaardiging alom en een officieel bezwaar bij de DPGA. Het ging tenslotte om de landstitel! Maar Muiden heeft nog meer geleerd. Dankzij een nauwkeurig verslag op basis van de waarnemingen van de wedstrijdleiding en aanwezige boten van een vastberaden Armand, heeft de DPGA beslist: de aangepaste tijd met 30 strafseconden blijft gelden en voor de toekomst komen we duidelijke afspraken over strafseconden bij onsportief gedrag. Het team heeft zijn excuses aangeboden. Het was een evenement om trots op te zijn: een kleine eigenwijze watersportvereniging heeft de Amsterdamse waarden op de roeikaart gezet. Op naar CRR 2018! 15

Uitnodiging Nieuwjaarsreceptie Zondag 7 januari 2018 van 15.00 uur W.V. de Schinkel Locatie : clubhuis van Wv de Schinkel Jachthavenweg 140 1081 KJ Amsterdam 020-6445713 16

In memoriam Wenny Visser Door Jaap Homan Op 20 juni overleed Wenny , partner van Joep Homan en lid van onze vereniging. Joep vroeg mij bij de begrafenis te spreken. Als goede neef doe je dat natuurlijk maar het op zinnige wijze spreken op begrafenissen is eigenlijk een onmogelijke opgave. Je bevindt jezelf in een spagaat want als je goede herinneringen ophaalt worden de dierbaren nog droeviger dan ze al zijn en als je slechte herinneringen ophaalt krijgen ze het gevoel “daar zijn we mooi van af” en dat is ook niet leuk. Voor dit “ in memoriam” geldt hetzelfde, maar die hoef je niet te lezen en Wenny was een memorabele vrouw. Wij leerden Wenny kennen toen Joep eind jaren zeventig , na een wedstrijdje bij mij aan boord op de Westeinder, hals over kop een kajuitbootje kocht, lid werd van de Schinkel en een leuke meid als bemanning inlijfde. Dat was Wenny. Al snel kocht Joep een grotere boot en zocht meteen het grote water op in navolging van de rest van de familie die dat, gelet op zijn gebrek aan ervaring, met zorg aanzag. Met name ging onze zorg ook uit naar Wenny. We vreesden dat hij haar zou blootstellen aan gevaren, angsten en zeeziekte. Om het een en ander in de gaten te houden werd bij de voorbereiding voor Joep’s eerste trip naar Engeland afgesproken dat Wenny bij Egbert Blokzijl op de Karimata zou bemannen en mijn zus Miep bij Joep . Dat heeft Egbert geweten. Wenny bleek een druktemaker die de gevaren van het zeilen op zee niet schuwde, geen angst kende en niet zeeziek was te krijgen. In Engeland bleek Wenny vervolgens de leukste tante die de neefjes Jurjen en Erik Blokzijl zich konden wensen met een encyclopedische kennis van planten en diertjes en een meester in het bedenken van spelletjes. Nadien was Wenny trouw bemanningslid bij Joep in jaarlijkse, maandenlange, zeiltochten naar Zuid Engeland, Frankrijk, België, Denemarken en Noorwegen. Wenny als lerares had veel vrije tijd die zij ook benutte door het maken van grote reizen naar verre landen met de door ons allen geliefde tante Trix. Na haar pensioen kon Wenny niet stil zitten en werd een zeer gewaardeerd vrijwilligster op de kinderboerderij. In de loop der jaren hebben we Wenny leren kennen als een sociaal dier dat nimmer een verjaardag oversloeg, gezellige kerstdiners voor de hele familie gaf en op alle feesten acte de presence gaf. Ook was zij met Joep in de wintermaanden een trouw bezoekster van ons clubhuis. We zullen ook de oergezellige ontmoetingen met Wenny in de diverse havens van Engeland en Frankrijk missen waar Wenny graag met Ciska op rooftocht ging langs marktjes en antiekwinkels. Ze was een schat die in al haar ellende Joep een paar weken vóór haar overlijden nog de deur wees om met de Almare een trip naar de wadden te maken teneinde bij te komen van maanden van zorg en leven tussen hoop en wanhoop.. Een mooier bewijs van haar altruïstische liefde voor Joep is er niet. We gaan haar missen. 17

Engelse soep op Noordzeekanaal als afscheidsmaal. Door Petra Kaupmann, 12 november 2017 De Salute, onze Moody 38 CC, is niet meer van ons. Ik houd mij stoer. Zeuren helpt niet meer. De koopsom is betaald en een nieuw tijdperk breekt aan. Donderdag, 9 november 2017 vond de overdracht plaats van onze geliefde zeilboot. De makelaar was trots op zijn en onze transactie. De boot kwam met glans door de aankoopkeuring. Het resultaat van jarenlang goed onderhoud en schoonhouden. Het ging allemaal vreselijk snel. Willem en ik spraken af eens naar wat motorboten te kijken. Ter oriëntatie. Gezien mijn wensenlijst en niet kunnen kiezen kon gerekend worden op 2 jaar, voordat Willem en ik de juiste richting zouden weten voor de switch. Het werd steeds duidelijker dat wij, gezien onze fysieke mogelijkheden, het zeilen in een grote zeilboot op zee vaarwel moesten zeggen. We hadden er steeds minder plezier in. Langer blijven liggen in een haven vanwege het weer, vervolgens varen op momenten met weinig of geen wind. Motorboot varen dus. In augustus benutten wij troosteloze dagen met zoeken op het internet. Er waren tot dan 3 boten, die we eens wilde bekijken. Onze nieuwe liefde was daar bij, maar lag in Alkmaar. Jachtmakelaar Barnautica wilde de sluitingstijd nog wel even oprekken om ons te ontvangen. We reden er nog heen, nadat ik Naarden onveilig had gemaakt in mijn zoektocht naar kussentjes i.p.v. een hele nieuwe bank in huize Kaupmann. Zou een andere boot ook last krijgen van mijn verslaving t.a.v. de juiste kleur bekleding en kussentjes? In Alkmaar lag de boot in een verkoophal. Een Birchwood 34. Ze zag er stoer uit. In de kajuit had ik vooral last van de verkeerde kussentjes. Dus voor mij geen liefde op het eerste gezicht. Willem werd direct verliefd op de twee recente snelle motoren en ik werd weer opnieuw verliefd op Willem. Ter plekke was hij al in gedachten bezig de Argo (zo heet onze nieuwe liefde) te renoveren. Ik zag vooral dat het een oude dame was. In tegenstelling tot onze Salute niet meer zo glanzend en schoon. Zou ik deze uitdaging aankunnen? Ik heb nooit getwijfeld over besluiten, waarbij Willem nogal zeker was van zijn zaak. De onderhandeling tussen Willem en mij ging nog over een open zeilboot erbij aan te schaffen. Maar dat zien we weer als een “projectje” voor volgend jaar als de Argo (want hij is gekocht !) glanzend ligt te kwispelen in het water, ik mijn nieuwe kussens heb, de boiler geïnstalleerd, de keuken aangepast, de lampjes vernieuwd, de stoeltjes voor op de wal gekocht zijn en…… ik weer heerlijk kan slapen onder nieuwe dekbedden. Misschien niet helemaal de juiste keuze om de Argo te kopen, terwijl de Salute nog niet was verkocht. Wij dorsten het risico te nemen. De makelaar had vertrouwen in een snelle verkoop. Dus de Salute naar Almaar varen, de mast eraf, poetsen en boenen, de loods in en alvast de nieuwe waterlijn erop. Uitrusten was er niet bij. Aan het werk met de Argo. Ook deze een loods in, maar dan in Aalsmeer. Frans werd gevraagd om ons te helpen met het elektra. Ik heb nog nooit zoveel koppelingen e/o semi-opladers bij 18

elkaar gezien. Maar Frans bleek meer kwaliteiten te hebben. Vooral voor mij, want ik wilde nieuwe patrijspoorten, nieuwe plafonnetjes, een boiler, nieuwe lampen en vooral geen lekkages. Dus mocht ik met een geblesseerde rechterhand helpen met schroeven los en vastdraaien, moeren tegenhouden en natuurlijk opruimen. Mannen denken overigens zelf dat ze opruimen, maar ik word toch af en toe gebeld door mijn Willem als hij weer iets kwijt is. Petra, weet jij waar de zaagjes, de zoetjes voor in de koffie en de handschoenen van Frans liggen? Maar ondanks dat is er voortgang in project Argo. En er is héél snelle voortgang ten aanzien van het project Salute. Binnen enkele weken werd onze beauty verkocht aan Chris en Lorraine. Dit Engelse stel viel als een blok voor ons bootje en de mooie kussens. En dat betekende een aankoopkeuring, de boot weer te water, de mast en de zeilen er weer op. Willem en ik kregen dan ook regelmatig vragen van booteigenaren van boten waar de mast afging. De aankoopkeuring leverde een losse draad bij het zonnepaneel op. Willem kon dat natuurlijk even snel verhelpen met zijn schroevendraaier en een nieuw schuifcontact. 19 Chris en Lorraine verzochten ons tijdens de tocht van Alkmaar naar IJmuiden mee te varen op de Salute. Dat konden wij niet weigeren en eigenlijk is het ook wel heel leuk om op die manier afscheid van je boot te nemen. Een vreselijk gezellige tocht. Tijdens het varen was ik vooral in de weer met mijn specialiteit d.w.z. marifooncontact met bruggen en sluizen. Willem met uitleg en adviezen aan Chris, die het roer alleen in de sluizen nog aan Willem wilde toevertrouwen. En Lorraine bleek goed voor de overview en de inwendige mens. Voor mij hebben onze Britse overburen niet zo’n goede naam op culinair gebied. Echter de koffie van Lorraine was heerlijk en de maaltijdsoep met garlic, die wij op het Noordzeekanaal binnen in “hun” kajuit aan tafel geserveerd kregen, was goddelijk. Op het Noordzeekanaal begon het licht te regenen. De sluizen van IJmuiden gingen gelukkig snel open, zodat wij voor we echt nat werden konden afmeren in Seaport Marina. Na dikke “kussen” als afscheid, nog even achterom kijkend naar onze oude “liefde” reden we terug naar Alkmaar om onze auto’s op te halen. Goodby Salute en welkom Argo.

“SCHOUWPRIJS” ZATERDAG 17 FEBRUARI 2018 WATERSPORTVERENIGING DE SCHINKEL Een mooi jaarlijks evenement die je niet mag missen. Een foto, een tekening, een gedicht, een lied, een spreuk maken, dat mag allemaal. Ipo de Vos zal de prijsuitreiking doen vanaf 16.00 uur Jullie inzendingen kunnen worden afgeven aan de kantine-commissie, deze zal zorg dragen voor de juiste indeling en beoordeling in samenspraak met Ipo de Vos. De inzendingen van de kinderen zullen apart worden beoordeeld. De bedoeling is dat alle inzendingen gaan over het jaar 2017 en januari 2018. Na afloop van de prijsuitreiking is een captains diner gepland aanvang 18.00 uur. De organisatie hoopt op een goede opkomst met veel inbreng. Veel plezier alvast…………….. Info 0650505012 Fred Captains diner 20

Liberté, égalité, fraternité Door Jaap Homan De Fransen weten het zo mooi te formuleren. Vrijheid, Gelijkheid Broederschap. Je zou denken dat is een mooie slogan voor de Vrijheidsklasse. Mooi niet. Je hoeft alleen maar te kijken naar de uitslagen van het donderdagavond zeilen (DAZ) voor Vrijheids (zie elders in dit nummer). Daaruit blijkt duidelijk dat van gelijkheid – laat staan broederschap – geen enkele sprake is. De prijzen worden weggesleept door topfitte jonge tijgers met wasbordjes en de conditie van de postbode van voorheen. Hoe zit dat met de ouwetjes. Die kachelen achteraan terwijl zij over het algemeen beter zeilen dan die tijgers. Zij missen kracht, conditie en het gebruik van de spinaker, maar verdienen ons aller respect en mededogen. Ik denk dat ik spreek namens alle oude deelnemers en niet preek voor eigen parochie als ik mij afvraag waarom geen ouderdomsvergoeding en waarom geen vergoeding voor het spinakerloos varen wordt gegeven. Bij de start en bij het ronden van de boeien worden de timide ouderen weggevloekt met beroep op verbod op indringen of een of andere obscure regel waar de oudere geen verstand van heeft. Hoezo broederschap. Waarom in de rescue geen AED doos en arts voor de reanimatie en andere medische hulp. In de Vrijheids stikt het van de artsen, die kunnen er best eentje missen. Ik doe een oproep aan alle deelnemers van het DAZ om zich sterk te maken voor een eerlijker reglement dat recht doet aan de dappere oudjes die onvervaard de ongelijke strijd aangaan met de tijgers. Vergroten bedrijvigheid op De Schinkel Vanuit de enquête die gehouden is onder de leden heeft een aantal leden zich opgegeven om te brainstormen over onze vereniging om van daaruit te komen tot een vereniging met actieve en betrokken leden waarin de diverse disciplines elkaar kunnen vinden en tot een uitbreiding en verjonging van het (actieve) ledenbestand. Herbert van Oord heeft een presentatie gehouden voor de commissie en voor het bestuur waarin hij aanbeveelt om goed om je heen te kijken naar nieuwe mogelijkheden om onze vereniging aantrekkelijk te maken. De watersport in zijn algemeen loopt de laatste jaren terug. Er zijn een aantal aanbevelingen en voorstellen door de enquettecommissie aan het bestuur gedaan. Het bestuur heeft op de afgelopen ledenvergadering gezegd blij te zijn met het resultaat en er mee aan de gang te gaan. In grote lijnen stelt de commissie het volgende voor: 21

The White Cliff ARC 2015, repatriatie en reparatie nov- dec 2015 Door Ieke van der huijzen Inleiding Sea fever. Veel zeilers zijn met dit virus besmet. Een transatlantische crossing staat bij veel zeilers op de verlanglijst/ bucket list. Zeker in periode deze begint het zeevirus te kriebelen omdat de media bol staat met nieuws over de ARC 2017. In 2015 besloot ik om een keer hieraan deel te nemen. De ultieme vrijheid. Geen mail, Facebook-detox, en geen Bold en Beautifull of de DWD. Tijd om te onthaasten en vooral te resetten. on de bonnefooi bij iemand aanmonsteren leek mij niets. Naar aanleiding verhalen van enthousiaste zeilers en de leuke sfeer, was meedoen aan de ARC de beste optie. Meedoen met de ARC leek de meeste safe vorm omdat dit geval deze regatta in konvooi plaatsvindt. De schepen worden van te voren gecheckt, hebben een tracer en er is een vorm van rescue. Althans als je niet gelijk met man en muis vergaat. Ik boekte via internet voor veel geld een trip en deplanning was 6 weken vakantie, waarvan 1 week voorbereiding in de haven, ca. 3 weken zeilen en na de prijsuitreiking weer naar huis. Op 14 november 2015 vloog ik naar Las Palmas op Gran Canaria samen met Klaas ( naam is gevingeerd). Klaas was een eigenwijze, dominante 50tiger met heel veel zeilervaring. Hij had een hart van goud maar zat duidelijk in de penopauze. Met alles bedoelde hij het goed maar het kwam er een beetje typisch uit. Klaas werd als stand in tweede stuurman. Een maal in de haven zochten we de White Cliff op, een Janneau 45 (bouwjaar 2003) van skipper/eigenaar Joost. Joost, ex ambulance broeder, is een 6022 er met een detarcheringsbedrijf in Portugal. Heeft een vrouw niet echt van zeilen houdt. En klust erbij door met gasten aan diverse zeilevenementen zoals de ARC mee te doen en overal waar het mooi zeilweer te cruisen. Er zijn inmiddels twee andere opvarende aan boord . Theo 50 jr. uit Denemarken. Een super aardige ervaren zeiler opzoek naar een nieuwe uitdaging na een vervelende tijd als CEO. En Paul 69 jr. Eveneens een toffe peer met veel zeilervaring als bemanning, ex bankman. En wat Klaas niet weet, ook Paul is tweede stuurman. Nou je voelt het al aan... De reis duurt 5 weken, een week voorbereiding. De start is zondag 22 november en dan nonstop ca. 19 dagen of minder de plas over. De Brunel is er ook en die hoopt het race record van vorig jaar t.w. 8 dagen te breken. De planning is 6! Dat is ook aan te bevelen omdat ze met 15 man bemanning op vloeibaar voedsel leven. We zijn ze na de start niet meer tegen gekomen. Voorbereiding Van mijn eigen voorbereiding is niets terecht gekomen. Ijverig ben ik in januari 2015 begonnen met mij aan te melden bij een sportschool. Een 3 tal maanden heb ik daar meer in de sauna gezeten dan dat ik mijn spieren aan het plagen was. Naarmate het weer mooier werd, ging mijn sportijver op de schop. Werk stapelde zich op want mijn bedrijfje moet wel haar hoofd boven water houden. Ook gaat mijn artrose de kop op steken. Ik ben dus net op tijd om deze onderneming zonder al te veel pijn te volbrengen. Voordat de deksel dichtgaat dus die plas over! De zakelijke voorbereiding Is geen sinecure. Mijn zakelijke stand-in en vriendin Ria moet met haar

73 lentes zich bekwamen in het beheer van myparcel, Apple software, webshop en retailbesognes. Gelukkig gaat het prima en voor mij een goede leerschool dingen los te laten. Jennifer doet de webshop dus ik kan met een gerust hart weg. Seminars De Britse ARC is zeer goed georganiseerd geheel. Complete manuals voor skippers. Voor bemanning en crew zijn er de nodige seminars. Erg leerzaam. Heb bijna alles gevolgd:down wind sailing, emercency at sea, ocean fishing,provisionising, rigging, weather and routing... . De cursus hoe blijf ik de captain aardig vinden zat er helaas niet bij..... Er is elke dag wel een sundowner party met deels gratis drankjes en de vrijdag voor vertrek een grote farwell party. Overal kom je arcdeelnemers tegen in winkels ,kroegen, warenhuizen. Erg gezellig en er gaat natuurlijk van alles mis. Kielen afgekeurd, verroeste stagen moeten vernieuwd worden. Vanaf dag 1 is het bij de White Cliff niet anders. WC’s kapot, genuaboom geknapt, fornuis doet het niet, de gpsverbinding hapert met contact organisatie, er moet gewerkt worden aan de zonnepanelen, en er komt per dag wel weer een probleem bij. Erg sneu en het deed hem echt heel veel....huilen ... Maar hij paste er niet tussen. Skippers allures ...Maar ook vreemd dat er twee tweede stuurmannen waren... s’avonds was er gelijk een oplossing. Ocean hiker Josefien 27 lentes mag mee tegen gereduceerd tarief. Het stikt ten tijde van de ARC van de jongelui die zich aanmelden om mee te varen. Veel hebben tijdelijk hun baan opgegeven en varen net zo lang mee tot dat het geld op is. In de haven lag trouwens een passagierschip dat voor 100 euro mensen last minute meenam incl 3 maaltijden per dag naar Brazilie in 10 dagen.... Volgende keer ga ik ook back packen.....Josefien is een super toffe meid Woont en werkt in Antwerpen, chinologie gestudeerd in Leiden. Wil zeilen leren en dat is aardig gelukt in die 3 weken. Gat in het water Een boot is een gat in het water waar je geld in gooit. Dat klopt nog steeds. Sinds ik hier ben is het klus-time. Van alles ging of was kapot toen de white cliffs van Portimao aankwam in Las Palmas. Het fornuis,ledlampjes,heklichten,gecorrodeerde zonnepanelen, 2 wc’s verstopt,...de rigging moest De vhf deed het niet meer maar dat lag aan een vergeten verlenging van een abo....800 dollar, nieuw fornuis 550,- nieuwe rubberleidingen, die waren verpulverd....er kwam geen einde aan. een dag voor de take off was alles in orde. Maar wat schetst mijn verbazing. Om 20.00 kwam er nog een rigginger om twee ogen voor de spinakerboom aan tebrengen a rasion van 53,- per stuk. Om 21.00 was het eten en eindelijk rust. Provisonising Alle mannen aan boord klussen zich gek. Op dag 1 deden er zich tussen de mannen wat incidenten voor. IK had totaal niets in de gaten. Theo wilde niet mee uit eten als Klaas erbij was, Paul zag Klaas ook niet echt zitten. Klaas was tegen mij ook uitgevaren van “zo mag je niet de kajuit ingaan, dat wil ik niet meer zien” - hij had gelijk maar we lagen aan de wal.... Maar ik dacht, hij is zenuwachtig. Haantjes gedrag...t zal wel los lopen....Maar er was nog eentweede issue. De ex van Klaas bleek een liefje van Joost. Hoe weird kan het gaan. Zij zou boord komen in St Lucia... Kortom Klaas werd na 1 nacht aan boord uit het team gezet. 23 Die taak heb ik op mij genomen. Ben benieuwd of alles klopt . Per man 1/4 wcpapier per dag dus een enorme berg wat weggestouwd moet worden. 250 wwliter extra drinkwater 30’ citroenen in met het voornemen cheviche te maken van de tig dorades die we gaan vangen.12 pakken afbakbrood, 8 hele broden, 39 liter witte wijn. De dag voor vertrek is er 3 liter doorheen gegaan dus....dat belooft wat. Tot nu toe zijn we denk ik 900’-kwijt voor de totale reis. En dat gedeeld door 4. De skipper is vrij van de boord kas als er 4 of meer opvarende aan boord zijn. Wordt vervolgd met: arm uit de kom, averij, harde wind, zeeziekte, en last but not least squals,

Even voorstellen Arjan Klaver Mijn naam is Arjan Klaver en mijn vrouw heet Els. Wij zij allebei 62 jaar jong en beiden nog actief met eigen bedrijf in de electro techniek in Soest en Els geeft les op een lagere school in Amsterdam. Wij zijn in april 2017 verhuisd naar het Gaffelaarspad naast de jachthaven en kijken elke dag uit op het Nieuwe Meer en zien de zeilers van de Vrijheid hun wedstrijd zeilen. Ik dacht dat wil ik ook. Wij hebben een bakdekkruiser een Raspody 8.75 m en daar varen we mee rond en in Amsterdam en afgelopen zomer naar Texel het wad op. We tennissen en Els fietst van hier naar Groningen en terug en ik fietst liever in de stad waar wij 2 zonen hebben wonen en wij hebben een dochter in Utrecht. Kleinkinderen zijn er ook maar nog te klein om in een zeilbootje te hijsen maar dat gaan we zeker proberen. Wij kijken er naar uit om lid te zijn en alle leden te ontmoeten en hopen op veel mooie zomers en wie weet koude winters met ijspret. Alle boten hebben hun winterplaats gekregen. Dat kan zijn in de loods, op de plaat of een box in het water. Kijk of je boot goed ligt en breng waar nodig beschermende maatregelen aan. Langs deze weg maak ik graag een compliment aan de hellingploeg. Alle boten zijn vlot en schadevrij verplaatst, in een uitermate gezellige en constructieve sfeer. Rest mij u een produktief winterseizoen te wensen. Begin april gaan wij weer het water in. Ik zou graag zien dat dan de hellingploeg hun zonnebril op moet zetten omdat de boten zo waanzinnig glimmend de loods uit komen. Schuren (met afzuiging) op even dagen. Verven/lakken op oneven dagen. Met vriendelijke groet, Ben Ebbinge, SchepenCIE Muiden - Pampus - Muiden 2017 Vlak voor de beruchte roeirace rond het Pampus eiland, Was recreatie-roeier Hidde bij de fanatieke Meermannen beland. De Arie beukte in de golven op en neer, en bakken buiswater daalden op ons neer. Zegt die stoere Fries na afloop: dat smaakt naar meer! Bedankt Hidde, namens de Meermannen, JanSietse 24

Zondag 26 maart 2018 Start: 16:00 uur Deelnemers geven zich op Kelly en Niels Vink 25

Uitslagen ASK-Najaarswedstrijden Zondag 1 oktober 2017 VRIJHEID-klasse Zeilnr Schipper 8 1368 459 Armand Pruymboom Jan Deutekom Indra Rooijens 1093 Cees Bruin 1507 Gerrit Vink 432 Jan Sorber 1006 Koos de Groot 1564 Paul Knoop 1290 Jaap Brouwer 11545 Bernard Priuns 247 Ipo de Vos LASER-STANDAARD Zeilnr Schipper 153968 Jaap Schellekens 204047 Iwan Daniëls 1598743 Rogier Groeneveld 189654 Klaas v/d Spek Tom Hijmans 11 197520 Hedde Reitsma 154042 Pieter Vroegop X Guus Banneke 71185 Katinke Heukensfeldt 50283 Tijn Weidner 173613 Erik v/d Thillart 68575 Maarten Kampschreur LASER-RADIAAL-4.7 Zeilnr Schipper 89128 Tycho Jöbsis 70704 Tammo Breedveld 161689 Marjolein van Splunder A27 Nino Hank de Vries 163028 Abigail Corrigan 198955 Veerle Schimm v/d Loef Geel4.7 Bebine de Vries Jo A26 A21 Johan Vonk Huib Mazel Jennifer de Rooij M Annelies Tourraint 159600 Henny Alexander OPTIMIST Zeilnr Schipper 77 K12 Pepijn de Vries Benthe Roeleveld Race 1 Race 2 Race 3 Race 4 0 0 0 0 1 2 0 0 Race 2 Race 3 26 Totaal 1 2 Uitslag 1 2 Race 1 Race 2 Race 3 Race 4 3 1 2 5 7 4 6 1 2 3 5 4 13 9 8 10 13 13 7 6 8 13 13 13 1 3 2 4 7 13 6 5 8 13 13 13 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Totaal 5 6 7 14 18 30 19 24 25 34 36 39 Uitslag Type Rad Rad Rad Rad Rad Rad 4.7 4.7 4.7 4.7 4.7 4.7 1 2 3 4 5 7 1 2 3 4 5 6 Race 1 Race 2 Race 3 Race 4 2 3 1 4 6 7 5 8 9 1 4 6 3 2 5 10 8 11 9 7 12 10 13 11 2 1 3 4 5 7 6 8 9 10 13 13 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Totaal 5 8 10 11 13 19 21 24 29 29 33 36 Uitslag 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Race 1 Race 2 Race 3 Race 4 2 1 7 5 8 10 4 6 3 9 11 1 2 3 6 9 4 5 11 7 8 10 1 2 5 7 3 6 12 4 12 12 8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Totaal 4 5 15 18 20 20 21 21 22 29 29 Uitslag 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

KAMPIOEN IN VERZEKERINGEN vastgoed verzekeringen pensioen hypotheken www.dejuistepolis.nl Theo Rietveld Koninginneweg 249 Postbus 70208 1007 KE Amsterdam Tel. 020 - 6418541 Fax. 020 - 6456414 24 uurs service Lid VBO VPA-NVBA Jachthavenweg 44 1081 KA Amsterdam Tel. / fax 020-6445610 www.vebawatersport.nl VERKOOP EN INRUIL ONDERHOUD EN REPARATIE SERVICE – WERKPLAATS REGELMATIG DIVERSE OCCASIONS EPIFANES VERF EN LAKKEN NIEUWE EN GEBRUIKTE BOTEN LEVERING YAMAHA OPBLAASBOTEN EN GENERATOREN HOOFDDEALER YAMAHA OUTBOARDS Stammerdrijk 24 1112 AB Diemen Tel.: 020 - 6966917 / fax: 020 - 6966937 e-mail: info@vlaming.nl www.vlaming.com 27

Onderhoud & Restauratie Binnenwerk & Buitenwerk Decoratie Graffiti & Retouche Klassiek werk Behang & Tapijt IJsbaanpad 122 1076 CW Amsterdam tel.: 020 662 90 88 mob.: 06 50 50 50 12 www.fredcassee.nl fred@fredcassee.nl Vino Linea Directa Wijn met korting Wordt lid van de Linea Directa Wijnclub en koop nu uw wijn met korting! Elke maand diverse actiewijnen uit ons assortiment. Lekkere wijnen met een leuke korting. Tevens kunt korting krijgen op diverse evenementen. www.vinolineadirecta.nl Alle technische voorzieningen voor uw boot van a tot z • Inbouw, reparatie en revisie van diesel-, benzine- en buitenboord motoren • Onderdelen voor scheepsmotoren, keerkoppelingen, pompen • Accurate mobiele service dienst • Groot assortiment nieuwe en gebruikte motoren en onderdelen • Lassen, draaien en freesen • Watersportartikelen Oostersekade 5 1011 LH Amsterdam Tel: 020 - 625 16 15 / Fax: 020 - 624 99 89 Dealer van: Solé / Sabb / Ruggerrini / Renault / Selva buitenboordmotoren / Johnson pompen / Technodrive keerkoppelingen 28

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
Home


You need flash player to view this online publication