Sinds 2012 zet huisartsenverwijsbureau TIPP zich in voor persoonlijke patiëntbegeleiding van verwijzing naar vervolgzorg, voor het verbeteren van prestaties van zorgaanbieders en voor kostenreductie. TIPP bemiddelt patiënten tussen verwijzers en zorgaanbieders van verwijzing tot het inplannen van de afspraak. Kernbegrippen bij de uitvoering van dit proces zijn klantvriendelijkheid (inlevingsvermogen, flexibiliteit), integriteit, betrokkenheid (kwaliteit bewaken en handhaven), service gerichtheid en deskundigheid. Aan de kant van de verwijzers is het de bedoeling dat een verwijzing naar het verwijsbureau geen verstoring oplevert op het gebied van bestaande werkprocessen, uitsluitend verbetering. TOEnAME VERWIJZInGEn In 2017 heeft het verwijsbureau TIPP ± 30.000 verwijzingen van huisartsen uit de regio naar vervolgzorgaanbieders bemiddeld. Dit is naar schatting driekwart van alle verwijzingen in ons werkgebied. Dat is wederom een forse stijging (zo’n 23%) van het aantal afgehandelde verwijzingen door TIPP ten opzichte van het voorgaande jaar. Overigens nam in 2016 het aantal verwijzingen ten opzichte van 2015 al toe met 37%. Het aantal verwerkte verwijzingen blijft dus groeien. Een deel van deze groei is ook toe te kennen aan de toename van het aantal verwijzingen binnen de GGZ. OnDERSTEUnInG VERWIJZInG Daarnaast werkt het verwijsbureau TIPP continu aan kwaliteitsverbetering in de zorg door de collectieve ervaring in vervolgzorg systematisch te verzamelen, te ontsluiten en richting zorgaanbod te bespreken. Hierbij werken we nauw samen met landelijke partijen zoals Mediquest. We werken er aan om steeds meer waarde toe te voegen aan het verwijzingsproces. TIPP ALS PLAnnInGSBUREAU STADSPOLI En GGZ Sinds de opstart van de Stadspoli in april 2014 fungeert TIPP als planningsbureau van de Stadspoli, wat inhoudt dat alle verwijzingen door de huisarts naar de Stadspoli via TIPP worden ingepland. Ook kunnen huisartsen via TIPP direct verwijzen en een afspraak maken op het spreekuur POH Jeugd en POH GGZ Problematisch gebruik alcohol en middelen. EERSTELIJnSVERBLIJF BEDDEn Vanaf 1 januari 2017 vallen de eerstelijnsbedden onder de Zorgverzekeringswet. De huisartsen zijn verantwoordelijk voor het stellen van de indicatie. Diverse partijen hebben er voor gekozen om de coördinatie van de eerstelijnsverblijf (ELV) bedden via het verwijsbureau te laten verlopen. Vanaf 1 oktober 2017 verzorgt TIPP de coördinatie van deze ELV bedden. VERnIEUWInG SOFTWARE In 2017 is een begin gemaakt met het vernieuwen van de TIPP software. Reden hiervoor is om in te kunnen spelen om de huidige en toekomstige behoefte van flexibiliteit en efficiëntie. De nieuwe applicatie zal medio 2018 worden geïmplementeerd. 13