De activiteiten van ZIO met betrekking tot Blauwe GGZ bleken in 2017 zeer actueel. De GGZ is in beweging. In 2017 ging de nationale discussie omtrent de GGZ over wachtlijsten, mensen met verward gedrag en het toekomstig beleid ten aanzien van de (betaalbaarheid van de) GGZ. Ook in Zuid-Limburg kwamen die onderwerpen aan de orde, onder andere door oplopende wachttijden en de daarop volgende instelling van een Regionale Taskforce Wachttijden en het faillissement van Virenze en de daarop volgende overname door MET GGZ. ZIO speelde ook in 2017 in op al deze ontwikkelingen. Enerzijds door het project Blauwe/nieuwe GGZ in de wijk, maar ook door de facilitering van POH-GGZ in dienst bij ZIO, door gesprekken te voeren met aanbieders over de versterking van de Basis GGZ in de regio, door een goede netwerkpartner te zijn die samenwerking bevordert en door te zoeken naar innovatieve methoden om patiënten langer in de thuissituatie te laten verblijven. Dat wordt geconcretiseerd in een aantal projecten. BLAUWE/nIEUWE GGZ In DE WIJK ZIO ziet haar rol als innovatieve netwerkpartner in 2017 op verschillende manieren terug in de rol die zij vervuld in het project Blauwe/nieuwe GGZ in de wijk. Onder meer doordat zij de projectleider levert, de gesprekken tussen partijen faciliteert en omdat zij als neutrale partij anderen kan stimuleren noodzakelijke stappen te zetten. In deze rol heeft zij de verantwoordelijkheid alle betrokken partijen te stimuleren en faciliteren om white label GGZ-aanbod in de wijk te realiseren. Dit doen zij vanuit Positieve Gezondheid en het gedachtegoed zoals geformuleerd in de Blauwe GGZ en De nieuwe GGZ. In de wijkpilot wordt nagestreefd de vaardigheid van mensen om zich aan te passen aan de uitdagingen van het leven te vergroten door zo veel mogelijk GGZ-problematiek te voorkomen, vroegtijdig te signaleren, waar mogelijk te ondersteunen en waar nodig te behandelen. Op basis van de ervaring van hulpverleners en ex-cliënten is gewerkt aan manieren om die doelen te realiseren. Dit heeft er toe geleid dat er vier speerpunten zijn geformuleerd waaraan gewerkt is. De formatie van een GGZ-Team Het GGZ-team is een team zorgprofessionals van de verschillende betrokken organisaties dat, in aansluiting op het Sociale Team, voor alle mensen met psychische problemen ter beschikking staat. Door de aansluiting op het Sociale Team wordt geborgd dat alle typen vragen op wijkniveau kunnen worden beantwoord. In 2017 is dit concept uitgewerkt en zijn eerste leden van het team geschoold op het gebruik van positieve gezondheid. De kern van dit team gaat begin 2018 starten met MDO’s in de huisartspraktijk. Daar zal ook het Sociaal Team aansluiten. Het vormgeven van een inhoudelijke samenwerking In het casussenboek dat voor de Blauwe Wijk is opgesteld, werd duidelijk dat er vaak veel hulpverlening in een gezin is zonder dat daar goede afstemming plaats vindt. Daarnaast was er ook de vaststelling dat in een aantal gevallen hulpverlening in het verkeerde domein plaatsvond. Om die twee problemen te voorkomen is in 2017 gewerkt aan een inhoudelijke werkwijze. Dit heeft geresulteerd in MIJn PLAn. MIJn PLAn is van de cliënt zelf, zodat de zelfredzaamheid maximaal wordt ondersteund. Dit plan is gebaseerd op “één gezin, één plan, één regisseur” zoals dat bij Jeugdzorg wordt gebruikt en op een plan dat door de Sociale Teams in Maastricht wordt gebruikt. Het is een compact maar volledig instrument dat in 2018 zal worden geïmplementeerd. De positionering van de Ervaringsdeskundige Begin 2017 werd door alle betrokken partijen vastgesteld dat het bij Blauwe/nieuwe GGZ in de wijk van belang was ervaringsdeskundigheid in te zetten. Dit heeft er medio 2017 toe geleid dat er een apart Ervaringsdeskundigen Team (ED-Team) in de wijk zou worden gepositioneerd. Zij krijgen de opdracht herstelgerichte interventies op wijkniveau uit te werken. Dit is de eerste plek waar partijen uit het Sociaal Domein en organisaties die gefinancierd worden uit de Zorgverzekeringswet, white label gaan samenwerken. De ervaringsdeskungigen die in de wijk actief zijn, zijn bij deze 19