39

ZIO Facilitair ondersteunt zorgverleners bij hun praktijkvoering in brede zin en op diverse terreinen. Het gaat om producten of diensten waar meerdere zorgverleners behoefte aan hebben. COLLECTIEVE InKOOP DOOR ZIO En AAnBOD VAn PRODUCTEn ZIO Facilitair is intermediair tussen de leverancier van een product of dienst en de afnemers, in dit geval de praktijkvoerders. Voor verschillende producten heeft ZIO één gespecialiseerde leverancier geselecteerd. ZIO bood praktijkvoerders in 2017 de volgende producten en diensten aan: • • • • • • Kantoorartikelen Kantoormeubilair Medische producten Stikstof Onderhoud aan medische apparatuur Schoonmaak • Afvoeren van naalden en restafval • narrow casting • P&O ondersteuning • Werving en selectie doktersassistenten • Ontwikkeling praktijkwebsite Het aantal producten en diensten dat in 2017 werd afgenomen door praktijkvoerders is stabiel gebleven. Voor het product of dienst waar behoefte aan is, wordt in samenspraak met een huisarts een leverancier geselecteerd. De afnemers zijn niet verplicht om deel te nemen en de afstemming tussen leverancier en afnemer gaan volledig buiten ZIO om. Dit betekent dat er geen collectiviteitsafspraken gemaakt kunnen worden op het gebied van prijs etc. In 2017 zijn afspraken gemaakt met Inkoop XL als inkoopcollectief. Dit is een externe partij gespecialiseerd in het maken van inkoop afspraken. Vanwege hun schaalgrootte zijn ze beter in staat om gunstige afspraken te maken. P&O OnDERSTEUnInG En WERVInG En SELECTIE VIA ZIO FACILITAIR Er zijn 13 praktijken met een P&O abonnement. Dit aantal is gelijk gebleven ten opzichte van 2016. Op dit vlak is geen acquisitie gepleegd. Daarnaast kunnen alle praktijken in de regio vacatures plaatsen via ZIO facilitair. Op het moment dat de bezetting ontoereikend is, wegens ziekte of verloop, biedt dit een snelle oplossing voor problemen in de praktijk. Er zijn 30% meer vervangingsuren ingevuld ten opzichte van 2016. Het invullen van vacatures is steeds moeilijker. Voor 2018 zal een plan worden gemaakt om de spanning op de arbeidsmarkt te kunnen reguleren. 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication