43

ouderenzorg, GGZ en palliatieve zorg. De BAC Samenwerking heeft wederom diverse zorgproducten en diensten voor en met zorgpartners gedefinieerd en/of geëvalueerd. Wederzijdse accurate (elektronische) berichtgeving, verwijzing, logistieke verbeteringen én facilitering zijn onderwerpen die tussen huisarts en zorgpartners onderwerp van gesprek blijven. Aan het registratiepunt “ knelpunten samenwerking zorgpartners “ werd in 2017 extra aandacht besteed opdat er voldoende gegevens beschikbaar komen voor het maken van formelere kwaliteitsafspraken met zorgpartners. Eind 2017 is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld, waarin de te maken kwaliteitsafspraken tussen de RHZ- en het MUMC+ beschreven staan. Deze overeenkomst zal in 2018 geformaliseerd worden. Eveneens is eind 2017 een begin gemaakt met het instellen en formaliseren van een gebruikersraad TIPP zodat huisartsen meer inspraak en verantwoordelijkheid krijgen ten aanzien van ontwikkelingen en groei TIPP. De hierboven genoemde aandachtspunten blijven in 2018 actueel en van belang voor en in de BAC Samenwerking. BAC ICT De opdracht van de BAC ICT is het bestuur te adviseren ten aanzien van automatiseringsvraagstukken die gerelateerd zijn aan het realiseren van goede huisartsenzorg (zie bijlage Ic). Ook in 2017 monitorde de BAC ICT in dit kader de voortgang en de voortdurende evaluatie van LSP en White-Box op de HAP, werkte mee aan het verder optimaliseren van Medix, de geüpdatete versie van her regionaal KIS en optimalisatie ICT richting TIPP. De Bac ICT was aanwezig bij de bijeenkomst over prescriptor en dacht mee over het het gebruiksgemak. De technische invoering van digitale diagnostiek bleef de aandacht hebben van de BAC ICT evenals het ontwikkelen van digitale communicatieplatform in de zorg en het opstellen van een programma van eisen voor dergelijke platforms. nieuw dossier vanaf medio 2017 is het wettelijk kader betreffende: “Duurzame gegevensuitwisseling in de zorg”. Met de komst van de AVG per 25-5-2018 wordt veiligheid rondom ICT van cruciaal belang. Veiligheid op het gebied van medicatie, beveiligde overdracht van patiëntgegevens en gegevensuitwisseling, risico’s(analyse) op het gebied van datalekken zijn belangrijke te verbeteren maar vooral noodzakelijk te realiseren issues voor en in de huisartspraktijken. De BAC ICT heeft vanaf eind 2017 de achterban geïnformeerd hierover en gaat kijken, in nauwe samenwerking met ZIO en de HAP hoe de huisartsen hierop het best kunnen anticiperen en waar mogelijk facilitering geboden kan worden . In 2018 zal dit dossier de volle aandacht blijven hebben van de BAC ICT, ZIO en de HAP! BAC HAP De opdracht van de BAC HAP is het bestuur te adviseren (gevraagd en ongevraagd) zodanig dat de spoedeisende huisartsgeneeskundige zorg aan patiënten in avond, nacht en weekenden van hoogwaardige kwaliteit is en de 7x24 uurs huisartsenzorg in de regio gewaarborgd blijft. De BAC HAP bestaat uit waarnemende en gevestigde huisarts uit de regio (zie bijlage Id). Speerpunten/thema’s in 2017 waren onder andere: Samenwerking met partners 2e lijn o.a. MUMC+ en GGZ, nascholing voor huisartsen, thema’s rondom het dienstdoen op de huisartsenpost (ook betreffende waarnemers en HIDHA’s), adviezen omtrent de nieuwbouw huisartsenpost en “anders werken op de huisartsenpost”. BAC HAP blijft betrokken bij Topicus ict systeem HAP en sluit aan bij landelijk huisartsenoverleg Topicus. Thema’s blijven voor 2018 actueel en zullen verder worden geëvalueerd en eventueel verder ontwikkeld. Tevens zal in 2018 een start gemaakt worden voor het bespreken van een plan naar een toekomstbestendige huisartsenzorg in de avond, nacht en weekenden. 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication