15

Van zaadje tot boom De leerlingen van groep 7 en 8 van IKC de Wieden deden mee aan het project Van zaadje tot boom. De leerlingen hebben een aantal maanden elk voor een boompje gezorgd en daarbij de ontwikkeling van het boompje gevolgd. De leerlingen hebben daarnaast geleerd over de wondere wereld van bomen en het belang van bomen. Dit project is ontwikkeld door Natuur en Milieu Overijssel. Om bij te dragen aan het doel van provincie Overijssel om voor elke inwoner een boom te planten. Ze hebben ook gekeken naar hoe de bomen eruit zien en wat voor verschillen er zijn tussen de bomen. Zoals de schors, de lengte, de takken en de bladeren. Verder gingen de lessen over wat bomen nodig hebben, hoe bomen leven en groeien, en hoe bomen met hun omgeving samenwerken. Voor het project “van zaadje tot boom” worden vooral inheemse boomsoorten geplant, zoals de eik, beuk en hazelaar. Deze inheemse soorten zijn een bron van voedsel én een schuilplek voor veel diersoorten in Nederland. Eén boom biedt een plek voor meer dan zevenduizend beestjes. Op 25 januari hebben twee leerlingen (Tuana Günes en Milan Boer) de boompjes geplant bij de Kolksteeg. In het stuk bosplantsoen zijn de boompjes hard nodig om bij te dragen aan de biodiversiteit. Het planten ging hartstikke “Hoi, Wij zijn Tuana Günes en Milan Boer. Wij hebben bomen geplant, bij het Westerveldse Bos. In juli 2022 hebben wij als klas de bomen gekregen, wij hebben de bomen verzorgd en water gegeven. Ook hebben wij een keer les gehad over bomen, toen moesten wij bomen meten en water geven. Een paar maanden later, 25 Januari 2023 gingen wij samen de bomen planten. Het waren ongeveer 15 à 20 bomen. We vonden het leuk om te doen! Het lijkt ons ook leuk om het later weer terug te zien.” Tuana en Milan 15 goed door de sterke en enthousiaste leerlingen en de hulp van de ROVA en gemeente Zwolle. Er zijn in totaal ongeveer 40 bomen geplant. De leerlingen kunnen hun boompjes nu in hun eigen omgeving nog groter zien groeien. Inge de Jong

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication