25

wat wij belangrijk vinden”, stelt van Oostrom. Als voorbeeld noemt ze de ruimte voor douchestoelen en de shredder voor toiletafval. “Voor onderhoudsdoeleinden was het makkelijker om een deel van de installatie in de lucht te hangen, iets waar verzorgenden – die daar elke dag wel tien keer komen – hinder van zouden ondervinden. Die discussies hebben we elke keer op een goede manier gevoerd in het bouwteam. AAG kent alle invalshoeken.” Klussen in het Schuurtje. Princenhof: duurzaam Bouwperikelen Nieuw in het bouwteam was de aannemer, Koopmans Bouwgroep uit Enschede. “Bij de aanbesteding hebben drie aannemers een presentatie gehouden en met hun projectleider was er direct een klik binnen het bouwteam. Prettig als je korte lijnen hebt, afspraak = afspraak en snel kunt schakelen”, zegt Van Oostrom. “In coronatijd hebben we elkaar niet live gezien, pas bij het leggen van de eerste steen zijn we als team bij elkaar gekomen. Tot die tijd steeds één-op-één contact en veel online. Heel bijzonder dat het dan toch zo goed verloopt.” Oorspronkelijk stond de verhuizing van bewoners naar de nieuwbouw gepland op 6 december 2021, maar een gesprongen waterleiding gooide roet in het eten. “Alle pleinen en een deel van de woningen stonden onder water, zo’n 900 vierkante meter vloer moest eruit gehaald worden. Dat betekende heel snel schakelen met de verhuurder van de locatie in De Meern en diens toekomstige huurders. Onze bewoners konden daar gelukkig blijven. Het ergste was het voor de nieuwe bewoners, die vanuit huis zouden inhuizen. Zij moesten nu een maand langer wachten op een plek.” Uiteindelijk vond de oplevering plaats op 17 januari en de inhuizing op 24 januari – slechts één week later. “Met dank aan de vloerenleggers die tussen kerst en oud & nieuw in hun vrije week ons uit de brand hielpen en aan al onze eigen mensen die met man en macht gewerkt hebben om in een week tijd Princenhof volledig gereed te hebben voor onze nieuwe bewoners. Zo konden we de rode loper uitleggen voor de bewoners en hen met koffi e, thee en taart verwelkomen”, vertelt Van Oostrom. “Het is een goed traject geweest en alle bouwteamleden zijn terecht trots op het eindresultaat: een huis waar bewoners en personeel zich prettig voelen.”  gebouw De lat lag hoog bij de nieuwbouw: A++++-label en voldoen aan het Zilveren Thermometer-keurmerk. Petra van Oostrom, directeur Wonen, Welzijn en Vastgoed bij De Rijnhoven: “Dat hebben we gelijk als eis meegegeven. Geen gas, maar warmtepompen, zonnepanelen en overal led. Daarnaast heeft elke studio zijn eigen meterkast, zodat ze in de toekomst als andere huisvesting kunnen dienen. Het is immers niet gezegd dat het gebouw gedurende zijn hele levensduur dient als verpleeghuis met kleinschalige woningen.” Tegels met daarop een bloem leiden bewoners terug naar de hoofdentree 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication