52

facilitair | Proefopstelling en parkeerservice huis waar we al een laadplein hebben staan en dat nu wil uitbreiden.” Ziekenhuizen moeten zich ook afvragen of ze zo’n voorziening zelf willen regelen, of willen uitbesteden aan een bedrijf als ParknCharge. “Ze besteden de winkeltjes en de kantinefunctie ook vaak uit en dat is bij een laadplein met hetzelfde argument een serieuze overweging: het is geen primaire functie. Een externe partij kan door grootschaliger aanpak tot een sluitende businesscase komen en ook de risico’s dragen.” ParknCharge wil graag in gesprek met ziekenhuizen om in een proefopstelling ervaring op te toen met noodsituaties waarbij de stroomtoevoer naar de laadpalen wordt afgesloten om de elektriciteit elders in te kunnen zetten. “Niet alleen daarover trouwens”, vertelt Roeloffzen. “We zien ook dat bijvoorbeeld artsen hun auto aan een laadpaal zetten en vervolgens de hele dag patiëntenzorg verlenen, terwijl die auto binnen een paar uur volledig opgeladen is. Dit werpt ander licht op de vraag hoeveel laadpalen een ziekenhuis nodig heeft. Een alternatief is dat ziekenhuizen een parkeerservice gaan bieden aan medewerkers, vergelijkbaar met hotels. Je levert bij binnenkomst je sleutel in en een medewerker zet je auto op de afgesproken plek in de parkeergarage als die volgeladen is.” Meer informatie: 'Net als bij de winkel en de kantine kun je de exploitatie van een laadplein uitbesteden' 52 FMT | april 2022 www.parkncharge.nl | www.overmorgen.nl | www.nlcharge.nl Voorbereid zijn Maar welke aanpak ziekenhuizen ook kiezen, het begint ermee dat ze moeten beseffen dat voorzien in laadpleinen binnen nu en een paar jaar een essentieel onderdeel van hun voorzieningenaanbod wordt, stelt Roeloffzen. “De verwachting is dat in 2030 een op de vijf auto’s elektrisch zal zijn. Gelet op de duurzaamheidsdoelstellingen in de zorg ligt het voor de hand dat dit voor auto’s voor zorgdoeleinden sneller zal gaan. Denk aan ambulances, auto’s voor bloedbanken en transplantatiediensten. Die moeten gegarandeerd de weg op kunnen en dus opgeladen kunnen worden. NL Charge biedt al de mogelijkheid de stroomvoorziening specifiek naar zulke auto’s te leiden op momenten dat dit nodig is. Maar de ziekenhuizen moeten wel beseffen dat de toekomst waarin dit soort voorzieningen nodig is al heel dichtbij is. Zo ver is het op dit moment echt nog niet. Het onderwerp heeft veel meer aandacht nodig in deze sector dan het op dit moment al krijgt.” 

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication