39

| veiligheid Eric Oosterkamp Gelre Ziekenhuizen, locatie Apeldoorn Dynamische toewijzing Kunnen we zelf niet gaan en is acuut hulp nodig, dan zetten we de melding door naar de buddy. We kunnen dus heel snel en gericht acteren.” Een verpleegkundige krijgt alléén alarmen van zijn eigen patiënten, en alleen díe informatie die relevant is voor zijn rol en die past bij zijn competenties. Soms is bijvoorbeeld geen verpleegkundige nodig, maar een voedingsassistent. Dat is te zien op de smartphone. Sieling: “Dat scheelt ons enorm veel stress en werk. De toewijzing van bedden en patiënten is bovendien dynamisch”, zegt Pluer. “Het kan voorkomen dat de gebruikelijke indeling niet past, omdat een patiënt meer zorg nodig heeft dan gebruikelijk voor dat bed. Dan kan een bed eenvoudig worden toegewezen aan een verpleegkundige die meer ruimte heeft op dat moment. Dat kun je per dag instellen.” Het ziekenhuis begint relatief bescheiden, met het monitoren van vitale waarden. Maar het plan is om ook bijvoorbeeld infuuspompen of voedings pompen op te nemen in het nieuwe platform. In de toekomst zou ook zorg op afstand geïntegreerd kunnen worden, mocht daar behoefte aan zijn. Oosterkamp: “Het platform is op de toekomst voorbereid.” Flexibele planning Het systeem moet nog worden geïmplementeerd. Dat is anders dan gepland. “De coronacrisis en de oorlog in Oekraïne zorgen voor vertraging”, zegt Sieling. “Bepaalde chips zijn nu gewoon niet verkrijgbaar.” Juist op zo'n moment blijkt de meerwaarde van vaste partners. Sieling is blij met de flexibiliteit van haar partners. En diep in haar hart is ze niet ongelukkig over de vertraging. “We zijn ook bezig met implementatie van een ZIS/EPD", zegt ze. “Dat vraagt al veel van de medewerkers. Tegelijkertijd een nieuw VOS en MAS/MOS implementeren kan zeker, blijkt uit onze risico-inDe toewijzing van bedden en patiënten aan verpleegkundigen is dynamisch ventarisatie, maar maakt het wel spannender. Nu kunnen we er relaxter naar toeleven. Dat is prettig.” Onderdeel van de implementatie is ook het trainen van de medewerkers. Sieling: “Dat doen we op een later moment in het proces, zodat we de kennis direct in praktijk kunnen brengen. Dan beklijft het beter.” De training gebeurt via een cascademodel. “Train de trainers”, zegt Pluer. “Wij trainen de super users. Op hun beurt gaan zij iedereen die er mee moet werken trainen.” Samen het verschil maken De verhouding tussen alle partners is heel goed. Oosterkamp: “Deze technologie gaat over mensenlevens. Wij zijn er trots op dat we het ziekenhuis daarbij mogen ondersteunen en zetten ons er volledig voor in.” Pluer sluit zich daar volledig bij aan. Dat wordt gewaardeerd, zegt Sieling. “Dit enthousiasme zorgt ervoor dat we optimaal kunnen samenwerken en de digitale mogelijkheden ten volle kunnen benutten. Samen maken we het verschil tussen goede en excellente persoonlijke zorg.”  Meer informatie www.croonwolterendros.nl/gezondheidszorg 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication