52

hospitality | Laadplaats Deventer Ziekenhuis | Foto: Deventer Ziekenhuis Laadpaal Deventer Ziekenhuis | Foto: Deventer Ziekenhuis Laadplaats JBZ, Den Bosch | Foto: Jeroen Bosch Ziekenhuis ring goed afgedekt te hebben. “Ze zijn in overleg en overeenstemming met de brandweer en de verzekering geplaatst”, zegt het Deventer Ziekenhuis. We gaan toch ook nog even ten rade bij het Verbond van Verzekeraars. De woordvoerster van de brancheorganisatie vertelt: “Als ziekenhuizen laadpalen voor electrische auto´s willen gaan plaatsen, vragen wij hen de verzekeraar het te laten weten. Laadpalen vallen onder de opstal (gebouwenverzekering) van het ziekenhuis. Welke premie een ziekenhuis daarvoor betaalt, hangt af van de verzekeraar, het aantal palen, het risico et cetera. We adviseren ook altijd om de laadpalen te laten plaatsen door een gecertifi ceerde onderneming.” Gevaarlijk In februari jl deed echter het tv-programma Kassa (BNN VARA) een onderzoek naar elektrische auto´s, het opladen en het brandgevaar. Conclusie was dat ondergrondse parkeergarages levensgevaarlijk zijn door het toenemende aantal elektrische auto´s dat ook tijdens het laden in brand kan vliegen. De risico´s ontstaan volgens het programma door de kwetsbare lithium accu. Als deze vlam vat, is de brandontwikkeling razendsnel en het vuur extreem heet, waardoor de garage kan instorten met alle risico´s van dien voor mensen die zich in en boven de garage bevinden. Dit horende zouden we toch denken dat dit invloed heeft op de brandverzekering van een ziekenhuis. Het Verbond van Verzekeraars zegt: “Het hangt er onder andere vanaf waar de palen bijvoorbeeld geplaatst worden. Staan ze ver van de ingang vandaan, net onder het dak of inderdaad in een ondergrondse parkeergarage dan zijn de auto´s lastig door de brandweer te blussen en weg te halen. Of dit invloed heeft op de verzekering, hangt van de verzekeraar en de omstandigheden per geval af. Ziekenhuizen dienen zich hier dus vooraf goed over te informeren bij de betreff ende verzekeraar.” 52 FMT | November 2021 Maatregelen En dat doen de ziekenhuizen ook. Het MUMC+ zegt: “We zijn ons bewust van de mogelijke risico´s en wegen deze dan ook om de twee jaar af. Indien nodig nemen we extra beheersmaatregelen. Ook leren we van incidenten en calamiteiten elders. Deze bespreken we jaarlijks met onze verzekeraar. Blijken de risico´s te groot te worden, dan zullen we onze voorziening elders op het terrein aan moeten bieden. Voorlopig bevinden de laadpalen zich op grondniveau van onze open parkeergarage. Een andere setting dus dan een ondergrondse parkeergarage waar het onderzoek van Kassa betrekking op heeft.” Ook het Deventer Ziekenhuis heeft haar maatregelen genomen: “De vier laadplekken in onze (half open) parkeergarage bevinden zich, vanwege brandveiligheidsvoorschriften, dichtbij de uitgang. Tevens heeft onze parkeergarage een sprinklerinstallatie en hebben we een noodknop laten aanbrengen waarmee met één druk op de knop de laadvoorzieningen spanningsloos gemaakt kunnen worden.” Het JBZ tot slot: “Alle parkeergelegenheid van het JBZ wordt minimaal één keer per jaar gecontroleerd door de brandweer en verzekeraar. Tijdens de laatste controle zijn er geen opmerkingen over de (brand) veiligheid van onze parkeergelegenheid gemaakt door brandweer of verzekeraar.”

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication