39

| ict ‘De smartphone is de spin in het web voor efficiënte zorgverlening’ huis een storing gemeld wordt, dienen wij al die schakels goed te controleren, omdat die ontzettend op elkaar doorwerken”, aldus Van der Steen. Dat het Rode Kruis Ziekenhuis open staat voor zorginnovaties, verrijkt de samenwerking. “Bij de pilot met Evresys bijvoorbeeld zijn we samen aan het snuffelen en testen, voor ons een mooi leermoment. Er komen zo veel interessante technologieën op ons af die we graag eerst in de praktijk zien. Daar komt bij dat het RKZ beschikt over een capabel en vooruitstrevend ICT-team, dat op de hoogte is van techniek en zorgprocessen.” Eén aanspreekpunt Het RKZ brengt het portfolio van telefonie, netwerk, WiFi en smart devices dus onder bij één dienstverlener. Is dat geen risico? “In het verleden was ik inderdaad voorstander van gescheiden processen en verschillende leveranciers. Door de huidige technologische ontwikkelingen is het echter heel prettig om één aanspreekpunt te hebben. Want al die producten gaan over dezelfde switches en bekabeling”, betoogt Bunnik. “Nu hoef ik in het geval van storingen niet te touwtrekken met drie partijen over wie verantwoordelijk is. Bovendien zitten achter de producten nog leveranciers met wie wij in geval van calamiteiten om tafel kunnen.” Zetacom op zijn beurt onderhoudt het portfolio ook zo veel mogelijk zelf. Van der Steen: “Dan hoeven we bij storingen niet met derden te overleggen over de urgentie en kunnen we snel schakelen.” Op elkaar bouwen en vertrouwen Inmiddels werken beide partijen al vijftien jaar samen. Een goed huwelijk, aldus Bunnik. “Zetacom toont zich een betrouwbare partij, beschikt over kennis van ziekenhuizen en verzorgings- en verpleeghuizen. Daardoor kennen ze het zorgproces en snappen ze dat je op sommige momenten geen update kunt doen, omdat er een mensenleven van af kan hangen”, zegt hij. “Daarnaast waarderen we hun open hou ding: ook bij onderwerpen die we niet bij hen kunnen beleggen, reiken ze de helpende hand door ons door te verwijzen of aan te geven hoe andere ziekenhuizen het aanpakken.” Van der Steen beaamt dat Zetacom over ruim voldoende referenties beschikt. “We brengen vaak ziekenhuizen met elkaar in contact, zo ook het RKZ om hun ervaringen op het gebied van dit soort innovaties met elkaar te laten uitwisselen. Een krachtig fenomeen, omdat Zetacom en de ziekenhuizen zo heel veel met elkaar kunnen delen en van elkaar kunnen leren.  Meer informatie www.zetacom.nl “De stap naar het gebruik van smartphones in een ziekenhuis is een hele belangrijke. De smartphone wordt daarmee de spin in het web onder andere als het gaat om telefonische bereikbaarheid, kritische zorgalarmering, veiligheid van zorgmedewerkers, toegankelijkheid naar EPD-informatie en efficiënte zorgverlening”, aldus Winanda van der Steen, Accountmanager bij Zetacom. ‘Ik hoef minder meters te maken’ De toepassing van nieuwe technologieën is van belang om de zorgvraag nu en in de toekomst aan te kunnen. Door het slim inzetten van technologie wordt een lagere werkdruk voor het zorgpersoneel gerealiseerd. Bijvoorbeeld doordat gegevens snel beschikbaar zijn via mobiele devices als een tablet of smartphone. “Wat prettig is aan die smartphones, is dat je een alarm ook kunt weigeren. Als ik bijvoorbeeld in gesprek ben met een patiënt en er belt een ander, dan kan ik een alarm doorzetten naar mijn buddy en zelf rustig het gesprek afronden”, vertelt Annika Koppen, teamleider bij de dagbehandeling Oncologie van het Rode Kruis Ziekenhuis. Een NFC-sticker bij de deur helpt Koppen haar werk efficiënter uit te voeren. “Als we van de afdeling afgaan, kunnen we daarmee uitloggen. Je weet dus precies wie er is en wie niet. Dat scheelt loopjes, ik hoef minder meters te maken en kan de bespaarde tijd gebruiken om betere zorg te verlenen. Persoonlijk vind ik het heel prettig om digitaler te werken; ik zou niet meer anders willen.” 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication