44

technische installaties | partnercontent • Actifl ow CFD- simulaties gevalideerd voor OK's Het ideale downfl owsysteem op basis van simulaties De afmetingen van het beschermd gebied zijn cruciaal bij het gebruik van een operatiekamer. Een te klein beschermd gebied maakt comfortabel en veilig opereren vrijwel onmogelijk. Bij oplevering van een operatiekamer vinden dan ook metingen plaats om de luchtstroming in te regelen en het beschermd gebied vast te stellen. Dit proces kent een aanpak van trial-anderror, waardoor de uitkomst onzeker is. Dit kan voorkomen worden door de inzet van gevalideerde Computational Fluid Dynamics (CFD) simulaties. C FD-simulaties maken in een virtuele 3D omgeving luchtstroming zichtbaar. De software die gebruikt wordt is afk omstig uit de luchtvaart en is nu ook gevalideerd voor OK’s. Actifl ow heeft in samenwerking met Interfl ow, een toonaangevende Nederlandse producent van operatiekamers, een validatie traject uitgevoerd. In dit artikel wordt dit validatietraject kort besproken. Het validatietraject Tijdens het validatietraject is gebruik gemaakt van een realistische operatiekamer inclusief luchtbehandelingssysteem en objecten zoals lampen, tafels, monitoren, deuren, ramen, pendel en een voorzieningenbrug. * Praktijkmetingen Tijdens de praktijkmetingen is gekeken naar de afmeting van het beschermd gebied volgens de standaard RL7-meting, waarmee het beschermd gebied wordt bepaald. Daarnaast zijn er metingen uitgevoerd om de snelheid op verschillende locaties in kaart te brengen en zijn er meerdere confi guraties van de OK 44 FMT | december 2022 beschouwd; bijvoorbeeld om de invloed van de lampen te bepalen. * CFD-simulaties De resultaten van de metingen zijn gebruikt om de CFD-simulaties te valideren. Hierbij zijn een groot aantal simulaties uitgevoerd, waarbij diverse parameters zijn geoptimaliseerd. Voorbeelden hiervan zijn de nauwkeurigheid van het driedimensionaal CAD-model, de kwaliteit van het onderliggende rekenrooster, het eff ect van turbulentiemodellen en de turbulentie-intensiteit. Resultaten van het validatietraject Alle metingen en simulaties hebben een enorme hoeveelheid data opgeleverd, met name voor de verdeling van de luchtsnelheid in de ruimte en de afmetingen van het beschermd gebied. * Luchtsnelheid De luchtsnelheid vanuit het plenum en nabij de afvoerpunten is gemeten en als randvoorwaarde opgegeven in de simulaties. Vervolgens is in de simulaties het snelheidsveld in de ruimte bepaald. Dit resultaat is vergeleken met een groot aantal metingen in de ruimte. De snelheid in de meting en de geoptimaliseerde simulaties laten grote overeenkomsten zien. Voor een complexe ruimte als een operatiekamer en de aanwezige lage luchtsnelheden is dit een unieke prestatie. * Het beschermd gebied Het correct kunnen voorspellen van de luchtsnelheid in een operatiekamer is nodig om ook het beschermd gebied te kunnen voorspellen. In de RL7-meting wordt de rand van het beschermd gebied op acht punten bepaald en vervolgens worden deze 8 punten verbonden tot een vlak. De simulatieresultaten beperken zich echter niet tot deze acht punten, waardoor de simulaties veel meer inzicht geven in de daadwerkelijke vorm van het beschermd gebied. De resultaten van zowel de simulatie als de meting zijn weergegeven in fi guur 1, waarbij de RL7-meetpunten met de rode stippen zijn weergegeven. De meetpunten van het beschermd gebied en de simulatieresultaten laten een zeer goede overeenkomst zien. De drie punten in de link

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication