8

EEN VQ58 T-TOP MET ‘SUN AWNING’ BIEDT BIJ HET LOUNGEN BESCHERMING TEGEN DE ZON. Foto Vanquish EEN VQ52, GEREED VOOR AFBOUW. Foto Vanquish timmerlieden aangenomen, onder wie één vrouw”, licht Mars toe. “Binnenkort gaan we met de Vanquish Academy van start, een interne opleiding. Door de snelle groei moet je zorgen dat de verhoudingen tussen de nieuwelingen en de oude garde goed blijven. De productieleider krijgt een ruimte om de jeugd van alles te leren. We hebben veel werken/leren-constructies, dat maakt het bedrijf toekomstbestendig.” MOTORISERING Een groot aantal van de Vanquish-boten heeft een Volvo Penta-IPS voortstuwing, maar regelmatig wordt daarvan afgeweken. Merken als Cummins, Caterpillar en MAN/ Rolls Royce worden ook ingebouwd, naar wens van de klant. Opmerkelijk is dat op de Amerikaanse markt Vanquish-modellen met buitenboordmotoren gewild zijn. Steentjes legt uit hoe dat komt: “Outboards bieden de efficiëntste en goedkoopste horsepower/snelheids-ratio. Als je achter een 40 voeter drie keer 450 pk hangt, kost dat zo’n 150.000 dollar. Als je daarvoor een inboard diesel met propulsionsysteem gebruikt, red je dat nooit qua gewicht, prijs en snelheid, want het gewicht drukt ook de snelheid. We gaan nu zelfs een 40 voeter bouwen met vijf outboards.” Merkgebonden is Vanquish niet met buitenboordmotoren. “Tot dusverre zijn het allemaal Mercury’s die erachter hangen, maar in principe kan elk merk”, aldus Steentjes. “Ik heb nu een klant die per se Yamaha wil omdat al zijn watertoys op zijn superjacht ook van Yamaha zijn en hij dan maar met één servicebedrijf te maken heeft.” Mars was blij dat Steentjes even uit de lucht was om op een afgelegen eiland in de Caribbean met zijn partner zijn 40ste verjaardag te vieren, zonder internet in de buurt, zodat hij in alle rust de verhuizing kon regelen. Mars: “Tom blijft maar schepen verkopen. We verkopen niet graag nee en kijken altijd eerst waar we capaciteit kunnen uitbreiden of inhuren. Maar uiteindelijk komt er een moment dat het stopt, dat je de klant tevreden moet houden met een leenboot, maar hem wel aan je te binden om het seizoen erna te kunnen leveren.” Steentjes: “Ik ben echt een ondernemer en moet soms geremd worden”, en voegt er lachend aan toe: “Maar eigenlijk wil ik een tweede Feadship worden.” www.vanquish-yachts.com TEKST EN FOTO’S RENS GROENENDIJK Modellenreeks groeit Guido de Groot is met zijn ontwerpteam verantwoordelijk voor de vormgeving van de Vanquish modellen, in nauw overleg met Tom Steentjes. Studio Delta uit Scheveningen doet de scheepsarchitectuur. Het aantal modellen breidt zich gestadig uit, met als kleinste de VQ11 en VQ16 waterscooters/tenders. Net als de VQ40 zijn die van composiet. De andere modellen worden van aluminium gemaakt en kunnen daardoor gemakkelijk op de wensen van klanten worden afgestemd. De range loopt van VQ45, VQ50, VQ52, VQ58 tot VQ68, met varianten als een T-top of hardtop. De Vanquish Super Yachts vormen een aparte klasse, met de VQ80 en VQ115. Onlangs werd de order voor een VQ80 SportFish getekend en de VQ115 Veloce, die met drie MTU-Rolls-Royce 2600 pk motoren een snelheid van 53 knopen kan bereiken. De bouw van nog twee VQ115- casco’s is begonnen en worden binnenkort in Marknesse in productie genomen. www.vanquish-yachts.com , DIE DE VQ115 VELOCE IS EEN SNELVAREND VANQUISH SUPER YACHT. 8 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication