middel drijft. Of het vriest, dat is ook een probleem.” Eenmaal bij de superjachtbouwer aangekomen kan er van alles aan de hand zijn, weet Röper. “Elke boot heeft een andere vorm, elke werf een ander type locatie, andere omstandigheden, andere schilders, verschillende verfsystemen. Een heleboel variabelen, die elke dag van elkaar kunnen verschillen. Bij een superjachtbouwer lopen allemaal subcontractors die soms het plamuuren verfwerk verkeerd hebben ingeschat, verliezen daardoor geld, hebben haast om op tijd hun schilderwerk op te leveren. De verfleverancier blijft buiten beeld, die wil er zijn vingers niet aan branden.” De verfleverancier heeft de kennis van alles wat er voor de juiste toepassing van zijn product vereist is, maar is volgens Röper niet de aangewezen partij om te controleren of de verf volgens zijn regels wordt geappliqueerd. “Dat gat, daar zitten wij in. Er is een enorme behoefte aan paint consultants.” VERVEN IS KOSTBAAR Met het verven van een superjacht zijn al snel enkele miljoenen euro’s gemoeid. Röper: “Bij het schilderen van een vrachtschip kost elke vierkante meter 1 à 1,5 uur arbeid voor alle lagen. Voor een jacht praat je over 25 tot 30 uur voor hetzelfde oppervlak. De verf is ook nog eens veel duurder dan vrachtschepenverf. Zo kom je op een prijs voor de arbeid en het aanbrengen van de plamuur/verf en het schuren van tussen de 1.300 en 1.600 euro per vierkante meter. Dan hebben we het nog niet over de kosten van de locatie, want er moeten steigers rond het schip worden gebouwd en een spuittent die eventueel moet worden verwarmd en een afzuiginstallatie.” De klandizie van Atlas Paint Consultants strekt zich uit tussen jachten van 35 tot 100 meter plus. “Het grootste probleem waar we tegenaan lopen is de perceptie van mensen of ze wel of geen probleem hebben. Iedereen denkt alles van verf te weten, en ik weet door mijn knowhow dat dit niet het geval is. Er worden dikke plamuurlagen aangebracht, tot soms vele centimeters, en daar willen nog weleens problemen uit voortkomen: scheurtjes, kraken, luchtinsluiting, niet volledig doorgehard, een heel scala.” De paint consultant kan op heel verschillende momenten worden ingeschakeld. Röper: “Als mensen schreeuwend aan tafel zitten en het niet eens worden, en dat over en weer advocaten ingeschakeld. Het kan zijn op het moment dat men vermoed dat er een probleem is of gaat komen, tot aan het moment dat er stukken verf of plamuur loskomen, of dat er scheuren in het verfwerk ontstaan. We kunnen als expert voor de eigenaar optreden of voor beide partijen als een arbiter. Het gebeurt ook wel dat we worden ingeschakeld door rechtbanken als expert, want een rechter weet natuurlijk niets van verf.” VERWACHTINGEN HOOG “Let wel”, zegt Röper, “er gaat heel veel fout, maar ook heel veel goed. Het eindresultaat moet heel mooi en perfect zijn, het kwaliteitsniveau en de eisen zijn heel hoog. Het verwachtingsniveau ligt heel hoog. Het is vaak beter om te voorkomen dan te genezen. Daarom worden we het liefste ingeschakeld op het moment dat iemand een boot wil laten bouwen. Want in het initiële hoofdcontract hoort eigenlijk een grote verfparagraaf te staan. Die schrijven wij dan, wat er qua verf wordt verwacht. Wij managen het verwachtingspatroon van onze klant.” Aan Pröper de taak de zaak van het begin af aan goed in elkaar te steken, vertalen wat de eigenaar wil, onderhandelen met de werf en de subcontractor. “Dan weet de ene partij wat hij krijgt en de werf weet wat hij zijn subcontractor moet vragen en de subcontractor weet wat hij moet doen om dat te leveren. Het is mijn taak mensen bij elkaar te brengen op een manier dat ze aan elkaar kunnen leveren wat ze van elkaar verwachten en afspreken.” WAT IS ‘PERFECT’? Pröper gaat graag eerst met de klant aan tafel zitten om aan de weet te komen wat hij onder ‘perfect’ verstaat. “Ik laat in zo’n gesprek weleens een verfsample zien dat in mijn ogen niet perfect is, maar de klant wel. Als hij dat goed genoeg vindt, ga ik het omschrijven. Ik stel een stuk op waar iedereen in gelooft, dat is belangrijk. Ik weet van bepaalde locaties, contractors en omstandigheden wat wel en niet kan.” Pröper ziet het ook als zijn werk om tegen een klant te zeggen, ‘wat jij wil, dat kan niet’. “Je kunt niet voor 100 euro iets krijgen dat 1.000 euro kost, zo eenvoudig is het. Dus reëel is dat je 450 euro betaalt, dat zit heel dicht bij wat je omschrijft en ik weet dat de subcontractor dat op die locatie kan leveren. Aan het einde van de rit moet er helemaal geen gevecht om de kwaliteit meer zijn, dan zijn alle partijen blij: de werf, de klant, de subcontractor en de verfleverancier. Dan hebben wij succesvol geopereerd.” AFSPRAKEN CHECKEN Pröper checkt na het opstellen van het verfcontract of de afspraken op alle fronten worden nagekomen. Hij schrijft daartoe een heldere specificatie, zet een inspectieplan op en overlegt met de verfleverancier wat voor verfsystemen het beste zijn voor het project. “Ik zet de randvoorwaarden op papier, de vereiste temperatuur, laagdiktes, overschildertijden, et cetera. Als ik dat allemaal goed doe en de benodigdheden van de subcontractor zitten daar ook in, dan heb ik alle criteria voor iedereen geschapen.” Pröper geeft regelmatig lezingen voor een gemengd vakpubliek. “Ik roep wel eens ‘wat is de grootste vijand van verf?’ Iedereen in de zaal kijkt doorgaans bedenkelijk en ik krijg allemaal onjuiste antwoorden. Dan wijs ik de zaal in: jullie, jullie denken het allemaal te weten. Je hebt misschien een beetje ervaring met verf, maar ik doe dit al heel mijn leven. Ik kom bij een verffabrikant vandaan, heb opleidingen gevolgd en contracting gedaan. Als je me in mijn arm snijdt komt er aan de ene kant verf uit en de andere kant verdunning. En ik durf te stellen dat ik er ook nog maar weinig van afweet, maar ik weet waar ik de rest van de benodigde kennis vandaan moet halen, jullie zwakte is dat jullie dat niet beseffen. Met de verf in de bus is in principe niets mis. Het is in 99,9% van de gevallen niet de verf die ervoor zorgt dat iets faalt. Nagenoeg is het altijd de schilder die de fouten maakt.” Wat nog al eens wordt vergeten, aldus Röper: “Wij moeten met z’n allen zorgen dat de klanten happy zijn, en ze blij houden. Als er te veel problemen zijn, zullen ze de volgende keer geen boot bestellen. We moeten blij zijn dat de rijken der aarde een manier hebben gevonden om het geld dat ze verdiend hebben weer terug kunnen pompen in de maatschappij, door dingen te bestellen waar ze zelf ook plezier aan beleven.” www.atlaspaintconsultants.com TEKST EN FOTO’S RENS GROENENDIJK JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 29
30 Online Touch Home