STAALBOUW IS DE KERNACTIVITEIT VAN VEDETTE. Voor dit snelle Vedette ontwerp moeten voortdurend keuzes worden gemaakt. Het is een zoektocht naar de juiste balans, naar het ideale compromis, want feitelijk wordt het een schip voor ‘dubbel gebruik’. Hij moet snel zijn, maar ook geschikt om langzaam varend, koersvast te toeren. Hij moet het comfort van een Vedette bieden, maar moet wel licht blijven. Hij moet ruim zijn, maar de elektrische installatie, inclusief scheidingstrafo, vraagt juist ruimte. VOORTSTUWING De voortstuwing is eveneens een puzzel. Van Veen somt wat overwegingen op: “Bij de waterverplaatser past een motor met een groter slagvolume en voldoende koppel bij een laag toerental. Maar naarmate de boot vaart maakt en uit het water komt, wil je het omgekeerde: minder koppel en meer toeren. Zo’n differentiaal werkend systeem is er natuurlijk niet. Veel aandrijfopties vielen af: een waterjet is te complex en te luidruchtig. Een hekdrive past niet bij een Vedette. Het IPS-systeem van Volvo zou de boot te duur maken en past met de trekschroeven ook niet bij het toervaren DE MODERNE VEDETTE-WERF IN TER AAR 36 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 in ondieper vaarwater. Dus het wordt een conventionele voortstuwing met vaste as en dieselmotor bij het schot; betrouwbaar, het minst kwetsbaar en goed te servicen.” Het bestrijden van geluid en trillingen is evenzeer een aandachtspunt. Immers, voor het dempen van laagfrequente tonen is massa nodig, maar gewicht toevoegen past niet bij een snelvarend schip. Zo moet de werf heel wat tegenstrijdigheden overwinnen. “Het wordt een innovatief bootje”, glimlacht Van Veen.
37 Online Touch Home