39

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Met grote precisie werd de Sea Eagle II, met 81 meter het grootste zeiljacht dat Royal Huisman ooit heeft gebouwd, begin januari de constructiehal in Vollenhoven uitgereden en op een ponton geplaatst. Het transport naar de werf van Royal Huisman in Zaandam kon pas na een dag worden vervolgd omdat de sterke wind te grote risico’s veroorzaakte. GROOTSTE ZEILJACHT DAT ROYAL HUISMAN BOUWDE Sea Eagle II op weg naar zee In Zaandam werden na de tewaterlating de drie carbon-composiet Rondal Panamax-masten en de verstaging op de schoener geplaatst. Daar vindt ook de voorbereiding plaats op de proefvaarten en training van de bemanning aan boord. De opdrachtgever, de Taiwanese zakenman Samuel Yin, is een ‘repeat customer’. Royal Huisman bouwde voor hem reeds het 43 ONDERWEG NAAR ZAANDAM. Foto Mark Whiteley Design meter zeiljacht Sea Eagle, dat in 2015 werd opgeleverd. Yin wilde eigenlijk al direct een groter schip. Samen met Dykstra Naval Architects en ontwerper Mark Whiteley transformeerde Royal Huisman deze grootse ambitie in een imposante realiteit, geheel in lijn met de belofte van de werf: “Als u het kunt dromen, kunnen wij het bouwen”. De bouw van de Sea Eagle II begon in juni 2017. Het schip behoort tot de tien grootste zeiljachten ter wereld; uitgevoerd in aluminium is er geen grotere. De accommodatie biedt plaats aan de eigenaar en elf gasten, plus een 14-koppige bemanning. In de lente wordt het opgeleverd. www.royalhuisman.com Project 404 Royal Huisman werkt in Vollenhoven voorts aan Project 404, een order voor een sloepgetuigd zeiljacht van bijna 60 meter met een Alustar aluminium romp en een opbouw van carbon composiet. Bijzonder snufje: intrekbare schroeven voor een optimaal zeilgedrag. De accommodatie biedt plaats aan twaalf gasten en tien bemanningsleden. Het exterieur en de naval architecture is ontworpen door Malcolm McKeon Yacht Design, het interieur door Liaigre. Details zijn verder niet bekendgemaakt. De oplevering is in 2022. ‘Huwelijk’ van Phi Bij Royal Huisman heeft een bijzonder ‘huwelijk’ plaatsgevonden. De romp en opbouw van het motorjacht Phi werden samengevoegd. Snel verteld, maar in praktijk secuur werk, waaraan veel manoeuvreerkunst aan te pas kwam. De Phi heeft namelijk een romplengte van meer dan 55 meter. De romp, die is gebouwd in Hal 1 van de werf, werd onder de opbouw gereden, die in Hal 2 in de bovenloopkraan hing. Daar zal het motorjacht worden afgebouwd. De Phi is ontworpen door Cor D. Rover, terwijl de naval architecture is gedaan door Van Oossanen Naval Architects. Het interieur design is van Lawson Robb. De accommodatie is voor twaalf passagiers, inclusief de eigenaars, en elf bemanningsleden. Ondanks de grote lengte blijft het aluminium jacht onder de 500 gross ton en zal een snelheid kunnen halen van circa 22 knopen. Het bouw gebeurt onder de classificatie van ABS (American Bureau of Shipping). De oplevering is gepland in 2021. In Azië is een 36 meter lang ‘shadow vessel’ in aanbouw, dat gelijktijdig met de Phi opgeleverd zal worden. Het is eveneens ontworpen door Cor D. Rover, met een romp van Van Oossanen Naval Architects. DE SAMENVOEGING VAN DE ROMP EN OPBOUW IS EEN MIJLPAAL IN DE BOUW VAN DE PHI. HET PERSONEEL VAN ROYAL HUISMAN DAT 2,5 JAAR AAN DE SEA EAGLE II WERKTE, NEEMT AFSCHEID VAN EEN PRACHTIG PROJECT. Foto Priska van der Meulen JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication