44

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Steeler bouwt 18 meter e-jacht Samen met toeleveranciers en ontwerpbureau Vripack heeft Steeler Yachts uit Steenwijk een 18 meter stalen motorjacht met elektrische voortstuwing ontwikkeld. Een Noorse klant heeft groen licht gegeven voor de bouw van de ‘North LatEtude’. Het elektrische systeem is ontworpen door Hydrosta uit Zwartsluis. De voortstuwing wordt geleverd door een watergekoelde elektromotor met permanente magneet van 184 kW, gevoed door Li-ion-accu’s. Een pm-elektromotor heeft een hoog rendement van ruim 90 procent, een hoog koppel – zelfs bij een laag toerental – en is compact van afmeting door het ontbreken van tandwielenkasten en frequentieregelaars. Een 75 kW generator met variabele snelheid springt bij als lange afstanden worden gevaren. Volgens de werf is de efficiency van het voortstuwingssysteem superieur vergeleken met een dieselmotor als hoofdaandrijving, ook als de generator loopt. Bij classificatiebureau DNV GL is goedkeuring aangevraagd voor het systeem. Het jacht heeft drie dekken. Het hoofd- en bovendek zijn geheel gelijkvloers. Technische specificaties zijn nog niet vrijgegeven. Jachtwerf Heeg bouwt Winner casco’s Jachtwerf Heeg, bekend van onder meer de Randmeer, Splash, G2 en Pointer, heeft ook Winner jachten in productie genomen. De huidige eigenaar van Winner, Nordic Yachting in Neustadt an der Ostsee, heeft de mallen overgebracht van Polen naar Friesland. Er bestond al een band tussen de twee werven, omdat Nordic dealer is van de Pointer. Winner is van oorsprong een oer-Nederlands product, in de jaren ’80 opgezet door Dick Rus in Enkhuizen. Later nam Remco Sol de werf over. De ontwerpen van de Winner jachten kwamen van Van de Stadt. In 2016 viel het doek voor Winner en de Duitse dealer, Nordic Yachts, nam toen de merkrechten en mallen van de 8 en 9 over. Christoph Becker van Nordic bracht de bouw onder in Polen. Hij merkte echter dat veel klanten de Winners graag in Nederland gebouwd zien worden. Jachtwerf Heeg heeft ruime kennis en ervaring in de bouw van polyester jachten. Bovendien is de Pointer 25 ook een ontwerp van Van de Stadt en zowel de Pointer als de Winner hebben een gelamineerde rompdek verbinding, die de nodige specialistisch GEERT WIJMA VAN JACHTWERF HEEG MET CHRISTOPH BECKER VAN NORDIC YACHTING, DE EIGENAAR VAN WINNER YACHTS TIJDENS BOOT DÜSSELDORF. Foto Rens Groenendijk bouwkennis vereist. Na de bouw in Heeg gaan de Winner casco’s naar Neustadt voor de verdere afbouw. Geert Wijma, eigenaar van Jachtwerf Heeg, gaat ook als Nederlandse dealer voor Winner optreden. “We hebben nog niet eerder zo’n grote boot gebouwd en kunnen daar nu mooi ervaring mee opdoen. Dit formaat past bovendien prima in ons leveringsprogramma. Dat we een zeer goede kwaliteit bouwen, blijkt wel uit de Randmeer. Er wordt volop wedstrijd mee gezeild en van de meer dan 2.000 die er sinds 1968 gebouwd zijn, varen de eerste exemplaren nog steeds rond.” www.winneryachts.com 44 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 SNELLE TENDER Steeler heeft voorts een opdracht in de wacht gesleept voor de bouw van een 9 meter lange tender voor een superjacht in aanbouw. Het ontwerp is van Azure Yacht Design; naval architecture Studio Delta. Voor de voortstuwing zorgt een 270 pk Mercruiser turbodiesel. De tender, waarmee 14 personen vervoerd kunnen worden, heeft als bijzonderheid dat de complete opbouw -zijramen, front screen en bimini- ingeklapt kan worden, zodat het in de garage van het moederschip past. BOOT DÜSSELDORF Weliswaar won Steeler dit jaar geen prijs op Boot Düsseldorf, de werf sleepte wel twee orders in de wacht, een Steeler 52S voor een Duitse klant en een Nederlandse opdracht voor een Steeler 57S, een model dat ook op de beurs te bewonderen was. Eind 2019 werd een project in gang gezet voor de bouw van een SNELLE TENDER, WAARVAN DE OPBOUW KAN INKLAPPEN. DE ‘NORTH LATETUDE’ HERBERGT GEAVANCEERDE TECHNIEK VOOR DE ELEKTRISCHE VOORTSTUWING. geheel nieuwe Steeler 60S ‘Performance’, met een hefdak (‘voor een echt cabrio-gevoel’). Twee 850 pk MAN diesels zorgen voor de voortstuwing. www.steeleryachts.com EEN IN POLEN GEBOUWDE WINNER 9 PLUS. DE ZEILBOOT MET HELMSTOKBESTURING IS 9 M. LANG EN 2,96 M. BREED, STEEKT 1,60 M DIEP MET EEN VASTE KIEL, WEEGT 3.300 KG, INCLUSIEF 1.350 KG BALLAST. TWEE HUTTEN BIEDEN VIER SLAAPPLAATSEN. YANMAR 2YM15 SAILDRIVE. HET GROOTZEIL MEET 28 M2 EN DE FOK 20 M2 .

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication