NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Mulder verkoopt derde Thirtysix Mulder Shipyard in Zoeterwoude heeft de ThirtySix met de projectnaam ‘Mana’ verkocht. De Nederlandse eigenaar gaat met het aluminium motorjacht charteren in het westelijke deel van de Middellandse Zee. De Mana is een zusterschip van de eerder in de vaart gekomen ‘Delta One’ (Winnaar 2018 World Superyacht Awards) en de daarop volgende ‘Calypso’. De ThirtySix heeft een door Van Oossanen ontwikkelde snelle rompvorm (FDHF). Het interieur is ontworpen door de Britse Vickers Studio, het exterieur door Claydon Reeves Design Studio. Omdat het schip al in aanbouw is, kan het reeds dit voorjaar vaarklaar zijn. Diverse wensen van de koper kunnen nog worden ingepast. De afmetingen zijn 36,00 x 8,00 x 2,05 meter, met een grosstonnage van 298 en een waterverplaatsing van 207 ton, halfbeladen. Met een 6-cilinder Caterpillar C18 van 1.150 pk kan de Mana een topsnelheid van 16,8 knopen bereiken. www.muldershipyard.nl Roughneck 1010, supersnelle RIB Roughneck Marine in Almere brengt een supersnelle RIB op de markt die gebruikt kan worden als tender van een superjacht of voor recreatie. De ruim 10 meter lange boot, ontworpen door Mulder Design, kan uitgevoerd worden in carbon of GRP composiet. De Roughneck 1010 kan worden uitgevoerd met een T-top en cabine, met ruimte voor een bed, toilet of opslag. De T-top kan worden verlaagd tot de hoogte van de stoelen, waardoor de boot gemakkelijker vervoerd kan worden en bovendien worden de stoelen en uitrusting daardoor beschermd. Het onderwaterschip is een Deep V-planing dead-rise 24°, waarmee met twee 400 pk Mercury Racing buitenboordmotoren een topsnelheid van 78 knopen behaald kan worden. UITGANGSPUNTEN De Roughneck 1010 is ontworpen voor snelheid, comfort en een uitstekende manoeuvreerbaarheid. In de ontwerpfase waren gewichtsbesparing en sterkte van de constructie uitgangspunten. Er is gebruik gemaakt van zo licht mogelijke materialen en geavanceerde bouwmethodes. De ‘stepped hull’-technologie die in alle Roughneck-modellen wordt toegepast maakt het mogelijk hogere snelheden te bereiken, terwijl de stabiliteit behouden blijft en het brandstofverbruik relatief laag. De naval architecture is ook in handen van Mulder Design. De casco’s worden gebouwd door Solico Engineering in Oosterhout. De Roughneck 1010 heeft een carbon dashboard met een Raymarine Glass Bridge systeem, met twee multifunctionele displays. De vier geveerde stoelen bieden comfort bij langere tochten. HISTORIE Ronald Oosterman begon in 2007 met de door hem ontwikkelde Roughneck naam te maken in races. Hij ontwikkelde sterkere en snellere modellen, die zowel in de pleziervaart als professioneel worden gebruikt, voor overheden, politie, special forces, superjachten en bijvoorbeeld team Brunel in de Volvo Ocean Race. En er worden nog steeds RIB offshore races met Roughnecks gevaren. Het aantal verkochte RIB’s staat inmiddels op bijna honderd. STUURCONSOLE MET CARBON DASHBOARD, WAARIN EEN RAYMARINE GLASS BRIDGE SYSTEEM IS INGEBOUWD. DE ROUGHNECK 1010, EEN RIB DIE 78 KNOPEN HAALT. www.roughneckmarine.nl Moonen weer op schema met bouw 36 meter jacht Nadat bij Moonen Yachts in ’s-Hertogenbosch in november de aluminium opbouw op de stalen romp van bouwnummer YN199 is gezet, ligt de bouw van het 36 meter lange Martinique superjacht weer op schema. Eind januari werden de romp en opbouw geplamuurd, waarna met het schilderwerk is begonnen. De YN199 is het tweede schip in de lijn die is ontworpen door René van der Velden, met naval architecture door Diana Yacht Design en een interieur van Studio Indigo. Het zusterschip Brigadoon, dat in de zomer van 2018 werd opgeleverd, sleepte diverse awards in de wacht, precies op het moment dat de werf in financiële problemen raakte en in juli failliet werd verklaard. Doordat het Australische echtpaar Matthew en Louise Baxter de werf in augustus heeft overgenomen, gloort er weer een goede toekomst voor de werf. Nicky van Zon, projectmanager voor de YN199: “Het is geen geheim dat Moonen een bewogen periode heeft gehad de afgelopen maanden. Desondanks hebben we hard gewerkt om ervoor te zorgen dat de vertraging in de bouw tot een minimum beperkt is gebleven, daar zijn we enorm trots op.” MODIFICATIES Op basis van feedback van de eigenaars van de Brigadoon er zijn diverse modificaties in het ontwerp aangebracht. Zo is voor het zonnedek een nieuwe bimini ontworpen, de wing stations zijn beter gepositioneerd en de zitbanken op het voordek zijn anders geplaatst. De hutten voor de gasten en eigenaar zijn opnieuw ontworpen, en er is een directe route tussen de kapiteinshut en het stuurhuis. Met de Fast Displacement Hull Form heeft het motorjacht een actieradius van 4.000 mijl bij een snelheid van 10 knopen. Als de YN199 gereed is, zal het te zien zijn op de jachtshows in Cannes en Monaco in 2020. Moonen gaat ondertussen verder met het bouwen op voorraad van nog een 36 meter en een superjacht van 44 meter. www.moonen.com MET HET PLAATSEN VAN DE OPBOUW WERD EEN MIJLPAAL IN DE BOUW BEREIKT JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 47
48 Online Touch Home