LOBSTER BOAT, EEN SCHIP MET DUBBELE FUNCTIE: TOEREN IN AMSTERDAM EN VISSEN OP ZEE … WERKWIJZE TECHNISCHE SPECIFICATIES LOBSTER BOAT Lengte: Breedte: Diepgang: Kruiphoogte: Motorisering: Waterverplaatsing: Bouwmateriaal: CE-klasse: 10,00 m. 3,25 m. 0,90 m. 1,90 m. Volvo Penta D3, 110 pk + 10kW elektromotor 3,3 ton composiet, schuim/epoxy B De ‘lobster boat’ moet uit de voeten kunnen op nogal verschillende vaarwateren: van de Amsterdamse grachten tot vissen voor de Canadese oostkust. Ga er maar aan staan als ontwerper; bij zo’n opdracht kun je alle kanten op. Hoe houd je de juiste koers? Bosgraaf: “Door alle parameters goed in de gaten te houden. Dus de lengte, breedte, diepgang en dit geval ook kruiphoogte, plus vaareigenschappen en niet te vergeten de stabiliteit. Daarmee beland je vanzelf in een ‘box’. Je moet de klantwensen meenemen en tenslotte komt het aan op esthetica, en dat doe ik op gevoel. Verder moet ik er natuurlijk rekening mee houden dat het ontwerp efficiënt te bouwen blijft. Je kan vaak iets heel moois bedenken, dat onmogelijk is om te bouwen. Dan is het dus zaak om het mooie proberen te benaderen. ‘Goed’ is op een gegeven moment ‘goed’. Maar de klant is ook kritisch en dan moet ik wel alternatieven achter de hand hebben. Je ontwerpt tenslotte voor hem. Er zijn altijd wel items die ik zelf anders had gedaan, maar als de klant het zo wil, ga ik niet mijn eigen wil doordrukken, zolang veiligheid en uitvoerbaarheid niet in gedrang komen. De klant heeft inbreng, ik heb inbreng en we komen er altijd wel uit.” is afgeleid van een werkboot. Met een kruiphoogte van 1,90 meter kan de boot onder de meeste bruggen in Amsterdam door. Buiten sturen kan trouwens ook, want er is een buitenstuurstand. In de motorkist staat een Volvo D3 van 110 pk. Achterop is een zwemplateau. Jachtwerf Bouwmeester bouwde het unieke schip dat afgelopen seizoen in de vaart kwam. DOMANI E32 De Domani E32 Chaseboat is een ander recent ontwerp, waarvoor Bosgraaf de naval architecture deed. De styling werd verzorgd door de Vlaamse designer Jonathan Anthierens. Bosgraaf: “Er kwam een klant bij mij die een elektrische semi-displacement tenderachtige boot seriematig wilde gaan bouwen. Ik heb hem in contact gebracht met Domani, want die wilde na de eerder uitgebrachte daysailer ook de motorbootmarkt bedienen. Met een vlotte motorboot die hetzelfde loungegevoel biedt als de zeilboot.” De boot wordt uitgerust met een vernieuwende elektromotor, die door het Engelse Yasa wordt geproduceerd en onder meer wordt toegepast in supercars als de Koenigsegg en de Ferrari SF90 Stradale. “Het is een compacte motor, een schijf van pakweg 10 cm dik en 35 cm doorsnee, met een groot koppel en hoog vermogen van 50 kW continu en 70 kW piekvermogen. Het gewicht is slechts 35 kilo, hoewel daar nog wel het nodige accugewicht bij komt”, aldus Bosgraaf. Domani noemt de aandrijving, die is voorzien van een homokinetische koppeling, ‘Avanti E-drive’. Met een 40 kWh accupakket haalt de boot een top van 37 km/u. Op de stuurstand is via digital switching TECHNISCHE SPECIFICATIES DOMANI E32 Lengte: Breedte: Diepgang: Kruiphoogte: Motorisering: Gewicht: 10,00 m. 2,07 m. 0,60 m. 1,90 m. axiaal flux YASA elektromotor 50 kW. 2,30 ton Bouwmateriaal: composiet, schuim/epoxy met vinylester CE-klasse: C JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 5
6 Online Touch Home