NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN STOER SCHIP; EEN IN 2011 OPGELEVERDE ENKSAIL NOORDKAPER 46GT IN VOL ORNAAT. FOTO’S GEBROEDERS VAN ENKHUIZEN TECHNISCHE SPECIFICATIES NOORDKAPER 46 Lengte o.a.: 14,85 m. Romplengte: 13,85 m. Breedte: 4,50 m. Noordkaper 46GT op stapel Bij Gebroeders Van Enkhuizen in Makkum staat een nieuwe Enksail Noordkaper 46GT op stapel. Afgelopen november is begonnen met de bouw van het stalen casco, dat in april gereed zal zijn. De oplevering is een jaar later gepland. Het is de 21e Enksail Noordkaper die de werf bouwt. Deze nieuwe 46-voets Noordkaper krijgt een GT (Grand Tour) uitvoering, met extra comfort voor een lang verblijf aan boord en voor het zeilen. De Enksail NK46 wordt gebouwd in opdracht van een Amerikaanse klant, uit de buurt van Seattle, dus aan de Amerikaanse westkust. Voordat het zeiljacht naar dat vaargebied vertrekt, zal het eerst Europese wateren verkennen. Daarom wordt het schip voorzien van een multi-voltage systeem, zowel 110 als 230 Volt. Gebroeders van Enkhuizen mag dan bekend zijn van de Noordkaper, de werf heeft meer schepen in het portfolio, zowel in staal als aluminium. Waaronder de Enksail en de Enksail Orion scherpe jachten en de Enkcraft en de Sossego motorjachten. Ook bouwt de Makkumer werf beroepsschepen. www.gebrvanenkhuizen.nl Nieuwbouworder voor Vri-Jon Vri-Jon/DSA Yachts in Ossenzijl heeft een order gekregen voor de bouw van een Contessa 42 OC. Het is een eigentijds ontwerp met rechte romplijnen zonder zeeg, een iets vallende rechte boeg en een grote, fraai geprononceerde salonopbouw met getinte ramen en open kuip, vandaar OC. Het gewelfde kajuitdak loopt daar mooi over door. De stalen knikspant is een ontwerp van Vri-Jon in nauwe samenwerking met Hugo Smeding uit Dronrijp. Het is een afgeleide van de eerder ontworpen Contessa 42 AC, een variant met achterkajuit en campagnedek. Over dat schip zei Patrick Jonas van Vri-Jon/DSA eerder in Jachtbouw Nederland: “Dit ontwerp komt in de plaats van onze oude Contessa met achterkajuit. Het is een moderne variant, zonder dat de karaktertrekken verloren gaan. Misschien is de naam Contessa wel bekender dan Vri-Jon; we zijn er groot mee geworden. Veel kernwaarden brengen we dus terug in dit nieuwe model.” Nu bouwt de werf dus eerst het ontwerp met de open kuip. Dat gebeurt in Ossenzijl. “We bouwen het casco en het interieur parallel”, vertelt Jonas, “terwijl de romp wordt gebouwd, begint de timmerman al aan de interieurdelen. Dat kan met de huidige technieken en betekent tijdwinst.” Deze nieuwe Contessa 42 OC werd vanaf tekening verkocht op de beurs Motorboot Sneek in november. Het was sowieso een succesvolle show voor Vri-Jon, want de werf verkocht daar ook een nieuwe stalen Classic Open Kuip. www.vri-jon.nl Diepgang: 1,90 m. (of hydraulische kiel 1,40-2,70 m.) Gewicht: 22 ton Zeiloppervlak: 136 m. Brandstoftank: 1300 l. Watertank: 700 l. Vuilwatertank: 180 l. Motor: Yanmar 160 pk HET CASCO VAN DE NOORDKAPER 46 MOET IN APRIL KLAAR ZIJN. TECHNISCHE SPECIFICATIES CONTESSA 42 OC Lengte o.a.: 12,46 m. Lengte waterlijn: 11,69 m. Breedte: Diepgang: 4,20 m. 1,10 m. Doorvaarthoogte: 2,7 m. Gewicht: 16 ton Motorisering: Volvo Penta D3 110 pk Brandstoftank: 800 l. Watertank: Vuilwatertank: CE-klasse: 600 l. 100 l. B. EEN IMPRESSIE VAN DE CONTESSA 42 OC. 50 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020
51 Online Touch Home