11

komt het glas bij Royal Maritiem/Nissink uit IJsselmuiden vandaan. Met Vosco Jachtinterieur in Heusden werken we al dertig jaar voor al het stofferingswerk. Misschien zou je elders soms iets goedkoper kunnen uitkomen, maar als je lang bij een bedrijf blijft, krijg je bij moeilijke situaties daarvoor wat terug.” Punt van zorg voor de werf zijn de leveranties van onderdelen uit het door het coronadoor de lassers gescand, waarna ze op een ‘exploded view’ precies de locatie kunnen zien. Met een kleurcode zie je bijvoorbeeld direct dat een rood gemerkt deel onder de waterlijn thuishoort, blauw erboven en groen voor de opbouw is.” TIMMERVROUW JANNEKE PESSERS virus geteisterde Italië, puien, deuren, gangways en kranen van Opacmare en pompen van Gianneschi. SNIJPAKKET MET QR-CODE Alle aluminium bouwpakketten komen bij Snijtechniek Brabant in Raamsdonksveer vandaan. “De technologie gaat steeds verder bij het snijden. Veel aandacht gaat uit naar het nesten, om zoveel mogelijk delen uit een plaat aluminium te halen”, licht Bijker toe. “Er wordt tegenwoordig een QR-code op elk deel gezet, die wordt MOTOREN Er is bij Van der Valk niet één voorkeur voor de motoren, aldus Bijker. “We werken al dertig jaar lang met Volvo Penta, maar de laatste tien jaar zijn we steeds meer in een segment gekomen waar een motorvermogen van meer dan 1.000 pk nodig is van een enkel motorblok. Volvo Penta maakt geen dieselmotoren die meer dan zes cilinders hebben en dat vermogen te boven gaan. Als oplossing kiezen we in nauw overleg met de klant uit merken als MAN, Caterpillar, MTU en soms John Deere. Klanten willen vooral graag een leverancier die in hun vaargebied de beste service geeft.” FLEXIBEL PERSONEEL Bij Van der Valk staan veertig mensen op de loonlijst, met daarbij nog 25 personeelsleden van onderaannemers op dagelijkse basis. Bijker: “Mocht het werk nog verder aantrekken, dan staat er nog een flexibele groep werkers klaar die zich doorgaans binnen twee weken vrij kan maken. Ze werken graag hier, er heerst een goede sfeer, we hebben eigenlijk nooit problemen om aan vakkundig personeel te komen.” Van der Valk had vroeger lange scheepsnamen met het woord ‘Continental’ erin. Bijker: “Daar zijn we van afgestapt omdat in de markt regelmatig onduidelijkheid bestond welk type schip het betrof. Nu zeggen we gewoon ‘25,5 meter Flybridge’ of ‘Explorer’ en als er een achterkajuit op zit, komt daar ‘aft cabin’ bij en een verhoogd stuurhuis ‘raised pilothouse’.” Tot 2012 ontwierp Wim van der Valk vrijwel al zijn modellen. Bijker: ”We hadden bijna nooit externe ontwerpers, Wim deed het liefst alles zelf en daarom was het voor hem een hele stap om dat uit handen te geven.” TEKST EN WERFFOTO’S RENS GROENENDIJK Een overzicht van wat er momenteel bij Van der Valk Shipyard in aanbouw is: 26M RAISED PILOTHOUSE De Van der Valk 26M Raised Pilothouse heeft een wat traditionelere lijn, in- en exterieur ontworpen door Guido de Groot. Spuitwerk is in uitvoering, dus is er aan de buitenzijde niets van het schip te zien, omdat er met steigers een cabine omheen is gebouwd. Een blik naar binnen geworpen, waar is te zien dat het interieur is bekleed met glimmende metaalfolie als isolatiemateriaal, dat wacht op verdere afwerking. Er komen vier slaapkamers en vier badkamers in. Bijker: “Een lengte van 26 meter is een handige maat. Dit formaat kan gerund worden door een kapitein met een hulp. Door de beperkte lengte kan in veel jachthavens gemakkelijk een ligplaats worden gevonden.” JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication