15

KORT NIEUWS Vesper Cortex V1 VHF: ‘marifoon 3.0’ De Vesper Cortex V1 VHF werd uitgeroepen tot HISWA Product van het Jaar. De Cortex is ‘s werelds eerste marifoon met AIS transpondertechnologie. Een ingebouwde koerssensor waarschuwt voor een aanvaringskoers. “Het is een marifoon 3.0”, zegt Reinier Zwolsman, salesmanager van distributeur Technautic, “een marifoon met drie kanalen voor marifonie, dual watch en DSC (digital selective calling); plus twee kanalen voor AIS (automatic identification system) en drie vrije kanalen. In geval van een aanvaringsalarm, kun je op het scherm het icoontje van het andere schip aanraken en dan wordt dat schip direct opgeroepen met de tekst direct call. Dat scheelt belangrijke tijd als elke seconde telt.” Alle data van NMEA 0183 en 2000 worden vertaald in de unit en kunnen via wifi worden verstuurd naar de aangesloten handsets, of smartphones en tablets. De Cortex V1 heeft een ingebouwde antennesplitter, dus er hoeft maar een antenne te worden aangesloten. Alle inputs zijn galvanisch gescheiden, wat voorkomt dat lekstromen bij elkaar komen. De Cortex herkent elke AIS transponder en kan dus ook worden benut voor manoverboord alarm voor bemanningsleden. Het apparaat combineert ingebouwde sensoren, externe sensoringangen en NMEA 2000 connectiviteit met gratis basisbewaking. Via de cloud zijn op de smartphone updates te bekijken van vermogen, locatie, wind, diepte, bilgesensoren, temperatuur en meer. Een Cortex Monitor Premium abonnement geeft realtime scheepvaartstatus, directe waarschuwingen en de mogelijkheid om apparaten in te stellen, zoals verwarming en verlichting. Ook kan de Cortex worden gebruikt als ankerwacht. De adviesverkoopprijs is € 2.195. Vetus E-Line en stillere geluidsdemper Vetus heeft de serie NLP3-geluidsdempers uitgebreid met drie 15 liter varianten. Door het driekamer ontwerp wordt geluid met 10dB extra gereduceerd, vergeleken met de conventionele waterlocks van Vetus. De inlaatkamer is 360 graden te roteren, waardoor er ook in krappe ruimtes een aansluiting gerealiseerd kan worden. Net als de kleinere varianten is de 15 liter verkrijgbaar met aansluitingen voor slangdiameters van 60, 75 en 90 mm. Gecombineerd met de geringe hoogte (slechts 155 mm) is deze waterlock volgens Vetus de ideale match voor schepen met een vermogen van 49 pk (36kW) tot 110 pk (81 kW) gemeten bij 0,1 bar tegendruk. Door de toegenomen capaciteit van de waterlock kan de uitlaatslang 1,5 keer langer zijn dan bij de 10 liter NLP3’s, wat meer vrijheid geeft bij de installatie. E-LINE Vetus toonde op de HISWA Amsterdam Boat Show verscheidene nieuwe producten, waaronder als primeur de E-Pod en E-Line. Twee verschillende, maar beide complete plug&playoplossingen voor elektrisch varen. De E-Pod is een schroefunit die zo is ontworpen dat hij trillings- en geluidsvrij werkt. De E-Line is een elektrisch aandrijvingssysteem dat werkt met het V-CAN-bus systeem. Het is geschikt voor zowel nieuwbouw als voor hermotorisering. Aan de DC boegschroeven voegt Vetus de BOW18024D toe; deze boegschroef levert 180 kgf op een 24 (21,5)V voeding in een tunnel met een diameter van 250 mm. Ook introduceert de fabrikant een compact dubbel thrusterpaneel, de DBPPJA. www.vetus.com/nl Yanmar investeert in gyrostabilisatoren De Japanse motorenfabrikant Yanmar is een strategische samenwerking aangegaan met Smartgyro, een Italiaanse fabrikant van gyrostabilisatoren. Yanmar heeft ook een meerderheidsaandeel in Smartgyro genomen, zodat er geïnvesteerd kan worden in het ontwerp en de ontwikkeling. Smartgyro werd in 2014 opgericht en werkt sindsdien aan een serie geavanceerde gyrostabilisatoren voor recreatief en commercieel gebruik, geschikt voor schepen tussen 9 en 24 meter. Door de samenwerking van Yanmar kan de lancering spoedig plaatsvinden. “We zijn blij met Smartgyro als partner, het is een bedrijf met veel kennis van stabilisatoren voor boten en veel ervaring in engineering . De ontwikkeling van de producten sluit nauw aan bij onze maritieme activiteiten, uitrusting en knowhow”, aldus Shiori Nagata, president van Yanmar Marine International en van de Recreational Marine Business Unit van Yanmar. “De samenwerking geeft Yanmar toegang tot de groeiende markt voor gyrostabilisatoren en geeft een perfecte match met de visie van Yanmar om het vaarplezier, comfort en veiligheid te vergroten met geavanceerde systemen.” Smartgyro blijft een zelfstandig bedrijf, gevestigd in La Spezia, Italië. www.smartgyro.com JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication