21

Op 12 maart, dag 2 van de 65e HISWA Amsterdam Boat Show, kondigde de regering verregaande maatregelen af in verband met het coronavirus. Als direct gevolg daarvan besloot de beursorganisatie de watersportentoonstelling in de Amsterdamse RAI onmiddellijk te sluiten. Een unicum in de historie van de show. Vroegtijdige sluiting 65e HISWA Met de leus ‘50.000 m2 watersportplezier’ werd de 65e editie van de ‘droge’ HISWA geafficheerd. De indeling was anders dan voorgaande keren en zo’n verandering is altijd verfrissend. Het hoofdpodium was nu in Hal 5 gesitueerd en daar was zowaar ook een steiger met waterverplaatsende motorjachten. Hal 3 en 4 waren het domein van jeugdactiviteiten als een BMX baan, golf, hockey en een stormbaan van het korps Mariniers. In Hal 7 waren de werelden van Sloep en Speed het meest vertegenwoordigd, al stonden er ook auto’s en zelfs een helikopter. Tegelijkertijd werd duidelijk dat de beursvloer niet volledig werd benut. In vrijwel alle hallen waren schermen geplaatst om ongebruikte ruimte aan het zicht te onttrekken. In Hal 1, de vroegere Europahal met de kenmerkende dakconstructie, was dat een verontrustend groot gedeelte. De mailing van de organisatie van 4 februari was al een indicatie dat de standruimte voor deze HISWA niet was uitverkocht. ‘Met nog 5 weken te gaan, zijn er nog slechts een beperkt aantal standlocaties beschikbaar. Schrijf u dus snel in of neem contact met ons op’, luidde de boodschap. Aan beursmanager Gertjan Roos de vraag of er een 66e editie komt. Hij wilde kort na de plotselinge sluiting van deze editie nog niet te ver vooruitblikken: “We willen eerst alles zo goed mogelijk afronden en we gaan ons verder beraden op de toekomst. We hadden inderdaad 50.000 m2 aan beursvloer in gebruik. De indeling was anders dan vorig jaar. Hal 1 was niet helemaal in gebruik, maar hal 5 was juist weer wel.” Op 19 maart meldde de organisatie dat er geen restitutie van deelnemingskosten komt; wel van niet-geleverde RAI diensten (zoals parkeren, stroom en catering) op de geboekte beursdagen. ONVERMIJDELIJK BESLUIT Jachtbouw Nederland peilde na de sluiting meningen van enkele standhouders. “Een wijs besluit om de show te stoppen”, zegt Dennis Hennevanger van Saffier Yachts, “gezondheid gaat immers boven alles. En ja, de vroegtijdige sluiting zal misschien invloed hebben op onze verkoop, al denk ik dat we dat op een later tijdstip wel goedmaken. We hebben tot dusver altijd welgevaren op de droge HISWA. Je moet zorgen dat je presentatie op de beurs goed is en dat je de bezoeker wat biedt. Dus laten we hopen dat er weer een volgende editie komt.” Saffier had een prominente plaats in Hal 1, waar onder meer de nieuwe Saffier Se 27 Leisure te zien was. “Logisch, onvermijdelijk en erg jammer”, reageert Bernard Menken van Menken Maritiem op het stoppen van de beurs. Hij VEEL ONGEBRUIKTE RUIMTE OP DE HISWA. ondernam direct actie en besloot om als alternatief voor het weggevallen HISWA-weekend Open Dagen op zijn werf in Ter Aar te organiseren. “We stellen onze klanten graag in de gelegenheid om de primeurs – The CAB en The CAB XL - bij ons op de werf, zonder grote mensenmassa’s, rustig te bekijken en ook een proefvaart te maken.” Bomarine, onder meer leverancier van het Parasailor zeil, is al jarenlang vertegenwoordigd op de HISWA. Directeur/eigenaar Bojan Michiels van Kessenich: “Deze beslissing was onontkoombaar. Natuurlijk scheelt het ons omzet, maar dat is voor half Nederland niet anders. Voor iedereen is het overmacht, dus ik verwacht geen restitutie te krijgen.” “Dit kan zomaar het einde betekenen van de beurs, die het al langer zwaar heeft. Aan de andere kant doen wij er altijd goede zaken en dat deden we de twee dagen van deze editie ook, tot de beurs sloot. Dus ik sta zelf in principe wel open voor de 66e als een serieus deel van het zeilsegment daar ook wat in ziet. Alleen zullen de tarieven op het huidige niveau even niet haalbaar zijn…” Bij het sluiten van dit nummer, eind maart, was de editie 2021 nog niet aangekondigd. TEKST EN FOTO LAURENS VAN ZIJP JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication