23

IN FRANKRIJK IS CRANCHI MEDITERRANEE 47 HT ALS EERSTE UITGERUST MET HET WAVEMASTER SYSTEEM, WAAR EEN HEKSCHROEF ONDERDEEL VAN IS. WaveMaster heet de nieuwste ontwikkeling bij stabilisatorspecialist DMS Holland uit Kerkdriel. Het innovatieve positioneringssysteem zorgt ervoor dat een jacht dat voor anker ligt, altijd met de kop in de golven blijft. Daarmee wordt voorkomen dat de boot hevig gaat rollen. Nieuw stabilisatiesysteem van DMS Holland: WaveMaster houdt kop op de golven WaveMaster werkt op basis van een elektronisch kompas, dat is verbonden met een user interface. Zodra het schip 3 tot 4 graden van zijn preset heading afwijkt, wordt automatisch een tot het systeem behorende elektrische (DC) hekschroef proportioneel in werking gesteld. Een Virtual Anchor Dynamic positioning systeem, dat GPS gebruikt in combinatie met omgevingsfactoren, houdt de boot op zijn plaats. Mocht er een botsing dreigen met andere voor anker liggende boten, dan grijpt het systeem automatisch in. De hekschroef is overigens ook op volle toeren te gebruiken voor het manoeuvreren in de haven. Patrick Noor, directeur sales van DMS Holland: “Het is een slim systeem, want een geankerd jacht komt überhaupt niet meer aan rollen toe, de golven krijgen de kans niet. Ingebouwd kost de WaveMaster circa 20.000 euro, dat is financieel zeer aantrekkelijk vergeleken met andere stabilisatiesystemen. Het systeem is geschikt voor snelvarende én waterverplaatsende jachten van 10 tot 25 meter en kan een mooie aanvulling zijn op ons MagnusMaster stabilisatiesysteem.” Inmiddels is in Frankrijk een eerste boot uitgerust met een WaveMaster. REEKS VERNIEUWINGEN Arnold van Aken begon zeven jaar geleden samen met Patrick Noor DMS Holland. Van Aken is de ‘uitvinder’ en technische man, die innovaties en nieuwe stabilisatoren ontwikkelt. Hij bedacht onder meer AntiRoll, een elektrisch aangedreven slingerdempingsysteem op basis van dubbelassige vinnen, die een zelfde beweging kunnen maken als de vinnen van een walvis. Tijdens METSTRADE 2015 kwam DMS Holland met het MagnusMaster Rotorstabilisatiesyteem 2.0 op de markt, dat direct aansloeg bij vele werven in Nederland. In maart 2018 is DMS Holland begonnen met de ontwikkeling van AntiRoll All-In-One voor snelvarende jachten, dat ook werkt als het schip stilligt en tevens een trimfunctie heeft. Het plan is dit systeem in 2021 op de markt te brengen. Eind 2018 werd een universeel besturingssysteem voor bestaande (verouderde) stabilisatoren geïntroduceerd, DMS Universal. Het is een moderne digitale besturing voorzien van een CAN-bussysteem, een kleuren ‘touch screen’ en een controller, voorzien van geavanceerde stabilisatiealgoritmes. Aangezien de vraag voor deze nieuwe besturingen nu ook is gekomen voor de kleinere schepen heeft DMS inmiddels twee uitvoeringen, de Basis en de Pro. De DMS Universal Basis uitvoering is verkrijgbaar vanaf circa €15.000. TECHNISCHE VROUW Lonne van den Kieboom (26) is sinds november 2019 bij DMS Holland als project/ service engineer aan de slag. Op Boot Düsseldorf werd ze voor de leeuwen geworpen, maar doorstond glansrijk alle vragen die op haar werden afgevuurd over stabilisatoren. “Ik ben het liefst in de machinekamer”, aldus Lonne, die drie jaar geleden de Zeevaartschool in Vlissingen afrondde als maritiem officier. “De zeebenen zitten in onze familie, mijn vader voer bij Nedlloyd en mijn opa bij Shell Tankers. Ik heb twee keer een half jaar als stagiair gevaren en na mijn opleiding als maritiem officier op vrachtschepen van 90 tot 150 meter lengte. Dit was een dubbelfunctie; 20% als 2e stuurvrouw op de brug en 80% als verantwoordelijke van de machinekamer, gecombineerd met een 24-uurs storingsdienst. Zeker in combinatie met zeewater en trillingen is het niet de vraag of iets stuk gaat aan boord, maar wanneer. Door goed onderhoud probeer je dat voor te blijven.” “Maandenlang aan boord van een drijvend minidorpje, ver van huis, begon te knagen”, aldus Lonne. Haar tante zat toevallig tijdens een vliegreis naast Patrick Noor, die vertelde over de stabilisatoren die zijn bedrijf maakt. “Mijn tante zei Patrick dat haar zeevarend nichtje een baan aan de vaste wal zocht en zo zijn we met elkaar in contact gekomen. Ik zorg er nu voor, net als mijn collega Rens van Hal, dat een systeem wordt geplaatst en begeleid proefvaarten. Daarnaast doe ik een stukje marketing, ga mee naar beurzen en beheer de social media.” In Kerkdriel worden nu ook stabilisatoren samengesteld, zoals de MagnusMaster. Lonne: “Voor mij is dat ideaal om van dichtbij het hele technische deel onder de knie te krijgen.” www.dmsholland.com TEKST RENS GROENENDIJK JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication