28

EEN ZWAKKE PLEK ONDER HET MASTBESLAG WORDT GEREPAREERD. DE VISAAK DOLPHIJN IS EEN DANKBAAR OBJECT VOOR SCHOLING. aan het schip. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Zoals ook in het geval van de Lemsteraak Salamander. De eigenaren werkten vijf jaar aan het schip en daarnaast voerde de werf grote reparaties uit. Stofberg: “Wij hebben het vlak vernieuwd, de motor vervangen, de opbouw uit 1911 eraf getakeld en genoveerd teruggeplaatst. Ook de dekdelen hebben wij verwijderd, opgeknapt en opnieuw gemonteerd. Dat is wat ik bedoel met ‘vernieuwbouw’. Behouden en doorgeven gebeurt veel in de platbodemwereld. Er wordt geïnvesteerd om het karakter van de schepen te bewaren.” Het laat zien dat Stofberg een speciale doelgroep bedient, of misschien beter: een ‘bloedgroep’ van echte scheepsliefhebbers. Overigens is Pim Stofberg geen puritein die wars is van moderne materialen. Zolang er geen sprake is van museale staat en de uitstraling van het schip intact blijft, heeft hij geen bezwaar tegen het toepassen van moderne bouwmaterialen, als lijmen en rvs-schroeven. Een schipper die vanwege verminderde spierkracht een rolfok op zijn Staverse Jol monteerde, kan rekenen op zijn begrip. “Als zo’n voorziening het varen voor hem comfortabeler maakt, moet het vooral kunnen.” LANGE HISTORIE PIM STOFBERG: ‘BEHOUDEN EN DOORGEVEN GEBEURT VEEL IN DE PLATBODEMWERELD.’ De werf kent zoals opgemerkt een lange historie die teruggaat tot 1793. Toen werd ene Cornelis Stofberg eigenaar van een scheepswerf in Mijdrecht. Eerder, in 1786, had deze Cornelis als scheepmaker een turfbok gebouwd, een plat vrachtscheepje om turf te vervoeren. “Indertijd was men voor vervoer veel meer afhankelijk van schepen”, weet Pim Stofberg, “elke streek START VAN EEN LEMSTERAKENVELD; DE VA 91 WADWAAI IS EEN ‘STOFBERG’. 28 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication