33

RECHT ZO DIE GAAT DOOR MARCEL FRUYTIER, ADVOCAAT BIJ FRUYTIER LAWYERS IN BUSINESS Een waterdicht oplevercontract De koper van een jacht wordt niet tot in het oneindige beschermd tegen al dan niet verborgen gebreken. Daarmee zeg ik niets nieuws. En toch, vanuit juridisch perspectief is dat relevant. Voor de koper is het zaak heel specifiek te weten waar hij voor tekent bij oplevering. En de bouwer? Ook die moet het oplevercontract spatwatervrij maken. De oplevering van een jacht is een behoorlijk emotionele gebeurtenis. Niet gek, het gaat om een grote aankoop en de nieuwe eigenaar kijkt er vaak al lange tijd naar uit. Meestal is de koper al regelmatig op de werf geweest, heeft hij hier en daar nog wat zaken laten aanpassen en kan hij niet wachten tot het schip te water gaat. Dat gaat gelukkig vaak goed. Maar wat als er toch een en ander niet goed is? Als je het vergelijkt met de bouw van woningen, toch een dagelijkse activiteit die we redelijk onder de knie hebben: nieuwbouwwoningen hebben gemiddeld 21 gebreken bij de oplevering. Van jachten is mij geen cijfer bekend, maar ook daar is weleens wat mis. Welke rechten hebben de kopers dan? Mijn ervaring: na het tekenen van een goed geformuleerd ‘certificate of delivery and acceptance’ hebben ze geen poot om op te staan. Ja, dat klinkt nogal stevig, maar ik zal het toelichten aan de hand van een recente rechtszaak. REEKS OPLEVERKLACHTEN Een cliënt van mij, een grote jachtwerf, bouwde op basis van een overeenkomst van aanneming een jacht. De koper had halverwege de bouw nog flink wat zaken aangepast in het bestek en hij had met een expert het schip geïnspecteerd bij oplevering en getekend voor een goede ontvangst. De koper had het schip ook tijdens de bouw regelmatig bezocht. Binnen een jaar na oplevering kwam hij alsnog met een lijst van maar liefst 52 klachten over de boot. Er bleef water in het gangboord staan, de stabilisatoren zouden niet goed genoeg werken, de verfdikte was onvoldoende, er was veel ballast nodig om de boot in balans te houden vanwege een, op verzoek ingebouwde grotere brandstoftank, de positie van de televisie was niet goed, de hoogte van de bank in de stuurhut te laag. De hekschroef zou verkeerd geplaatst zijn, of in ieder geval te weinig vermogen opleveren. Er zouden relingen op de salon en de stuurhut ontbreken. Volgens opdrachtgever horen die er standaard op te zitten bij een dergelijk jacht. Bouwer stelt dat ze niet op in het ontwerp stonden, en zegt dat veel jachten dergelijke relingen niet hebben. Het schip zou geen kiel in de vorm van een lang doorlopende scheg hebben, waarover de bouwer zegt dat dit normaal is bij een schip met een knikspant en bovendien stond deze kiel niet op de tekening. Zo heeft de werf ook de andere klachten inhoudelijk weersproken. Er bleven echter ook klachten over die moeiljker te weerspreken waren, bijvoorbeeld de verfdikte op het schip. KLACHTEN NIET ONDERBOUWD Als ik goed kijk naar de klachten, zijn ze echt niet allemaal onterecht. Maar een aantal stellingen van de jachtbouwer kon de koper niet weerspreken met goede tekeningen, noch op een andere manier onderbouwen. Het verweer dat ik voerde namens de werf was onder andere: de koper heeft tijdens de bouw kunnen constateren wat er werd gebouwd, maar ook de koper heeft zelf in afwijking van het bestek aanpassingen laten uitvoeren. En vooral: de koper heeft getekend dat conform de overeenkomst en nadere afspraken is geleverd. De Rechtbank zei naast het feit dat de koper de verweren van de jachtwerf niet duidelijk had weersproken, sorry, u heeft het schip zo geaccepteerd, alle gebreken die u had kunnen kennen ten tijde van oplevering, zijn nu voor uw rekening. TIP VOOR BOUWER EN OPDRACHTGEVER Zowel de bouwer als opdrachtgever van een jacht moet echt zijn huiswerk doen. De bouwer moet zorgen voor een waterdichte tekst in het certificate of delivery, dan zit het meestal goed. De opdrachtgever moet zich bewust zijn van wat er mis kan gaan en moet duidelijke garanties opnemen in het koopcontract, met hele specifieke eisen erin. En vooral moet de opdrachtgever zich realiseren dat hij na het aftekenen van een certificate of acceptance and delivery niet zomaar terug kan komen bij de werf met klachten over het schip als hij die klachten had kunnen onderzoeken voorafgaand aan de levering. JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication