37

SEAKEEPER 1, DE KLEINSTE De nieuwe, kleinste Seakeeper 1 is ingebouwd in een gesloten kunststof behuizing, met bovenop een aan/uit-schakelaar, maar de bediening is natuurlijk ook mogelijk vanaf een Seakeeper-display op het dashboard van de stuurstand en kan eveneens worden geïntegreerd in een multifunctioneel display. De Seakeeper 1 weegt 165 kilo en is 58,2 cm lang, 59,8 cm breed en 39,8 cm hoog. Het stroomverbruik (12V DC/55A) is 600 Watt bij het opstarten en daarna tussen 300 en 600 Watt, afhankelijk van de golfcondities. De opstarttijd bedraagt 15 minuten, waarna de stabilisatie op gang komt en na 30 minuten draait het vliegwiel op volle toeren, met maximale stabilisatie. De Seakeeper 1 is geschikt voor boten van 7 tot 9 meter, tot een gewicht van 5,5 ton. De rolbeweging wordt volgens Seakeeper met 95 procent gereduceerd. Seakeeper heeft een actief controlemechanisme ontwikkeld dat werking optimaliseert voor een breed scala aan golfbewegingen. ROB DE WIJS VAN KONINKLIJKE VAN TWIST: “IK HAD AANVANKELIJK GEEN IDEE WAT HET WAS.” PRODUCTLIJN De Seakeeper stabilisatoren worden in Maryland, VS, geproduceerd. In de ontwikkeling van de drie nieuwe kleinste modellen is 60.000 uur engineering geïnvesteerd. De totale productlijn van Seakeeper bestaat inmiddels uit veertien gyroscopische stabilisatoren: tien voor pleziervaartuigen (inclusief de nieuwe ‘Seakeeper 1’) en vier ‘heavy duty’-modellen voor de commerciële markt. Met de uitbreiding door drie ‘kleine’ modellen op gelijkstroom wil Seakeeper ook de markt van de motorjachten tussen zeven en twaalf meter lengte veroveren. Tanja Lutz, sales manager EMEA van Seakeeper: “Afgelopen jaar verkochten we 2.400 units en daarmee bereikten we in december de verkoop van de 10.000ste Seakeeper, een fantastisch aantal dat we zelf nog niet kunnen geloven. Verkopen is relatief eenvoudig, maar nog belangrijker is de service, daar zijn we goed van doordrongen. We hebben sales- en servicevestigingen in Florida en Italië, en servicehubs in Singapore en in Groot-Brittannië. Wereldwijd werken nu meer dan 200 mensen in dienst van Seakeeper.” Praten over de technische werking van een gyroscopische stabilisator heeft volgens Lutz weinig zin. “Het is belangrijk om mensen te laten ervaren hoe onze stabilisatoren werken, dat is ook onze slogan ‘Once you feel it, you’ll never boat without it’. De demo-vloot van Seakeeper is nu wereldwijd zestien boten groot en dat aantal groeit nog verder.” www.seakeeper.nl FOTO’S EN TEKST RENS GROENENDIJK MEERDERE GYRO’S Het grootste model in het assortiment is de Seakeeper 35, die 1.778 kilo weegt, geschikt voor boten tot 26 meter. Door toepassing van meerdere gyro’s in één schip kunnen ook nog grotere schepen met Seakeeper gestabiliseerd worden. In de Seakeeper 1 draait een zwaar vliegwiel op hoge snelheid (9.750 rpm). Net als bij de grotere modellen is het vliegwiel in een vacuümbehuizing cardanisch opgehangen. Hierdoor is er praktisch geen luchtwrijving, waardoor het gewicht en het stroomverbruik laag blijven. Vliegwiel, lagers en motor zijn door de gesloten behuizing tevens beschermd tegen de elementen. Het koelsysteem werkt met een combinatie van glycol en zeewater. De Seakeeper 1 werd medio februari geïntroduceerd op de Miami International Boat Show (MIBS). In de VS bedraagt de retailprijs, zonder inbouw, 14.900 dollar. De Seakeeper 2, voor boten tussen 8 en 10,5 meter (max 7,5 ton), kost 19.900 dollar en de Seakeeper 3, geschikt voor 10,5-12 meter 28.800 dollar. In juni zou de Seakeeper 1 leverbaar zijn af fabriek en volgens KVT is er nog geen vertraging in de beschikbaarheid door de corona-crises. INSTALLATIE De Seakeeper kent geen delen buiten de scheepsromp. De inbouw wordt net zo complex en arbeidsintensief genoemd als het werk voor een voortstuwingsmotor. In theorie kan een Seakeeper overal in de boot worden geplaatst, maar aanbevolen wordt te kiezen voor een plaats achter het midden; in de hartlijn is niet nodig. De fundatie moet sterk genoeg zijn om de kracht van de gyroscoop over te brengen. Op een meter afstand van de bol is het volume tussen 68 en 72 dB, waardoor bij installatie buiten de machineruimte geluidsisolatie nodig is om laagfrequent geluid te dempen. Het onderhoud is minimaal. Periodiek moeten wel de zinkanode, het hydraulisch- en koelcircuit gecontroleerd en onderhouden worden. DE SEAKEEPER 1 MET EN ZONDER BEHUIZING. OP DE ILLUSTRATIE IS GOED TE ZIEN DAT DE SEAKEEPER 1 MAAR WEINIG RUIMTE INNEEEMT. JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication