44

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Holterman bouwt X-treme 105 met RIB-dock Met de X-treme 105 bouwt Holterman Shipyard uit Meppel een baanbrekend ontwerp van Bernd Weel. Het ruime 32 lange motorjacht heeft een geïntegreerd zwembad met aanpasbare diepte door middel van een beweegbare bodem, wat het mogelijk maakt er met een RIB van 10 meter in te varen. De romp is van staal, de opbouw van aluminium. Midscheeps bevindt zich een garage met aan weerszijden neerklapbare deuren. De garage biedt voldoende ruimte aan meerdere waterspeeltjes zoals bijvoorbeeld twee jetski’s en een RIB tot 3,45 m. Alle essentiële technische systemen zijn dubbel uitgevoerd, zoals boegschroeven, hekschroeven, stabilisatoren, watermakers. Door de twee stuurbare straalbuizen is het schip niet alleen stil, maar ook zeer wendbaar. Het buitendek gaat vrijwel naadloos over in de salon, met daarin een ruime keuken. Op hetzelfde niveau bevindt zich in het voorschip de eigenaarshut met ensuite een badkamer. Op het onderdek zijn vier 2-persoons gastenverblijven, met elk sanitaire voorzieningen. Tevens bevinden zich op dit dek de bemanningsverblijven, met twee 2-persoonshutten, waarvan één met stapelbed. De stuurhut heeft een open verbinding met de salon en bevindt zich op splitlevelniveau boven de eigenaarscabine. Motor-Bestevaer in aanbouw Bij KM Yachtbuilders in Makkum wordt druk gewerkt aan de Bestevaer 53 M/Y, het eerste motorjacht dat de in zeiljachten gespecialiseerde werf ooit bouwde in het 20-jarig bestaan. Het aluminium casco is in december gedraaid en staat nu in de afbouwhal, waar de voor-installatie van de techniek wordt gedaan. Dit moet klaar zijn voordat het isolatieschuim wordt aangebracht. Het plamuur- en schilderwerk worden ook reeds uitgevoerd, zodat de opbouw in de kleur gezet kan worden. Op het dek wordt Esthec geplakt. Buiten het schip is begonnen met de bouw van het interieur in een mock-up. Een aantal features: de spiegel kan elektrisch omlaag klappen, zodat er een zwemplatform over de gehele breedte van het schip ontstaat. In de brede gangways worden luiken aangebracht voor het opbergen van de fenders. Met een carbon kraan kan een dinghy van het dak van de salon worden getild en te water gelaten. In het stuurhuis worden aan beide zijden schuifdeuren aangebracht en op dezelfde plaats zitten deurtjes in de verschansing. Het bijna 16 meter lange motorjacht is ontwikkeld in samenwerking met Dykstra Naval Architects in Amsterdam. Studio Delta in Scheveningen is ingeschakeld voor het rekenwerk aan het onderwaterschip en de constructie. Deze motor-Bestevaer zal gepresenteerd worden tijdens de HISWA te water in september. www.kmy.nl Het scheepsbouwkundig ontwerp is van Diana Yacht Design; het interieur is ontworpen door Trimm Design. Het schip wordt gepresenteerd onder het label ‘X-treme Yachts by Holterman Shipyard’. Het motorjacht, dat wordt gebouwd onder REG LYC Part A, wordt in juli 2021 opgeleverd. Een X-treme 78 en 90 zijn in ontwikkeling. www.x-tremeyachts.com TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 32,65 m. Breedte: 7,84 m. Diepgang: 1,85 m., Volume: 198,5 brutoton. Motoren: 2x Volvo D16MH, elk 750 pk Kruissnelheid: 10 knopen Topsnelheid: 15 knopen. Stabilisatoren: 4x CMC Marine elektrische vinnen Dieseltank: 19.000 liter Watertank: 2.100 liter Grijswatertank: 2.000 liter TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte over alles: 15,97 m. Lengte waterlijn: 15,65 m. Breedte: 4,97 m. Diepgang: 1,00 m. Waterverplaatsing: circa 20 ton. Motorisering: 2 x 250 pk t.b.a. Dieseltank: 2.000 liter Watertank: 860 liter Vuilwatertank: 310 liter CE categorie: A 44 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication