7

DE MAKMA CARIBBEAN 31 CABIN. POLYESTERPRODUCTIE oude typen uit-gefaseerd, waardoor het hele portfolio meer in balans kwam. Het gros van de schepen wordt uitgerust met diesels, maar ze kunnen ook worden voorzien van elektrische aandrijving. De Antaris Seventy7 Cabin wordt als eerste Cabin geheel elektrisch geleverd. TEAMWORK Schiphof: “In tien jaar tijd hebben we negen nieuwe modellen geïntroduceerd die voor het leeuwendeel van onze omzet zorgen. Ik zeg met opzet ‘we’, want het is teamwork, we doen dit met z’n allen.” Inclusief productie werken er vijftig mensen bij Aquatec. Terugkijkend op zijn beginperiode zegt hij: “Dat was een moeilijke tijd vol zorgen en stress en ik heb impopulaire maatregelen moeten nemen, in het belang van het bedrijf. Tegelijkertijd was het een leerzame fase en in die zin erg waardevol.” In 2016 werd Schiphof door een management buy out samen met enkele investeerders eigenaar van Aquatec Industries. Op de vraag wat zijn toekomstverwachting is, antwoordt hij: “Ik zie de toekomst positief. De watersportbeleving is weliswaar veranderd; men gaat steeds minder een heel weekend weg. Maar men vaart graag en mensen willen blijven genieten. Dus willen ze best investeren in een nieuwe boot. Wij kunnen daarbij helpen, wij hebben daar de boten voor en kunnen de klanten ontzorgen…” www.antarisboats.com www.makma.nl www.maril.nl DOOR LAURENS VAN ZIJP In Zwaag staat de productiefaciliteit voor polyesterbouw van Aquatec Industries. Daar worden alle mallen en casco’s van de Antaris, Makma en Maril modellen gemaakt. Er werken achttien vakmensen, die drie productiemethodes hanteren: spuiten (gelcoat), hand lay-up (rompen) en ook vacuüminjectie (luiken, ankerbakken, en dergelijke). De casco’s worden vervolgens naar Woudsend getransporteerd, waar ze worden afgebouwd. Schiphof: “In de periode september tot en met december bouwen we voorraad, op basis van prognoses van onze verkopers. Die boten krijgen de WIN-code (Watercraft Identification Code. – red.) van het jaar erop. Door die buffer kunnen we in het voorjaar snel leveren aan de klanten.” STROOMLIJN “De kunst van botenbouwen is, naast vakmanschap, uren in de hand houden”, stelt Klaas Schiphof, “je moet zorgen dat die bouwuren op een acceptabel niveau zitten en dat je daar grip op houdt. Dat doen wij met behulp van een ERP-systeem (Enterprise Resource Planning, software die bedrijfsprocessen inzichtelijk maakt. -red.). Elke monteur logt in bij de boot waaraan hij werkt, zodat we de hoeveelheid uren per boot weten. Het ERP-systeem laat ook de benodigde materialen zien. Met voor- en nacalculatie zien we waar eventuele verschillen zitten en hoe dat komt. Grote voorraden hebben we niet, we hanteren het ‘on time’ principe: twee weken voor een schip in productie gaat, stellen we het als bouwpakket samen. We hebben in de afgelopen tien jaar een gestroomlijnd bedrijf opgebouwd.” HET PAND IN WOUDSEND STAAT AAN HET WATER. JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication