13

DE WERF AAN DE STIENPLAAT IN MAKKUM. biedt. Of zoals Tjerk Hutting het formuleert: “Je kunt er rustig op slapen, eten en brood bakken. Het is geen nerveus schip. Het is geen Ferrari; eerder een Toyota Landcruiser die tegen een stootje kan.” De Hutting-lijn werd uitgebreid met grotere modellen, de 45, 50 en 54. Met veel van deze zeiljachten zijn lange zeilreizen gemaakt. Van het hoge noorden tot het diepe zuiden, tot South Georgia aan toe. De Huttings staan hoog aangeschreven als ‘Vertrekkersschepen’ van uitstekende kwaliteit. Want dat is wat de werf immer nastreeft. ter bij. “De beste plek aan het IJsselmeer”, benadrukt Tjerk Hutting tevreden, “met 4,50 meter waterdiepte voor de deur.” De bouw van de Koopmans 40 beviel de jachtbouwer goed. Hutting: “Ik vond het een mooi schip dat voortreffelijk zeilde. Het sprak mij aan en het zou naar mijn idee ook anderen moeten aanspreken. Daarom ontwikkelde ik een plan tot een eigen lijn zeiljachten. Na verkoop van mijn werf in Grouw kon ik de boekwinst herinvesteren in de bouw van de eerste Hutting 40, gesteund door een vermogende klant. Het was een verbeterde versie van die eerste Koopmans 40, en in die zin een gat in de markt; functioneel, maar ook mooi om te zien. Ik bouw nu eenmaal liever niet iets wat ik niet mooi vind...” maken en de casco’s werden bij verschillende specialisten hier in Friesland gebouwd, zoals Molenmaker & Mantel, Van der Werff en Folmer.” De Hutting 40 is een S-spant langkieler, die – een Koopmans ontwerp eigen – veiligheid, zeilcomfort en zeewaardigheid Je moet meegroeien met de markt MODELLENLIJN Hutting presenteerde deze eerste stalen 40-voeter, de ‘Stormvogel’, op de HISWA te water in 1989. De show werd toen nog in het Oosterdok in Amsterdam gehouden. Het liep storm, en in korte tijd waren er drie orders. Die werden nog in staal gebouwd. Na de val van de Muur in Duitsland daalde de prijs van aluminium als grondstof, en werd het aantrekkelijk om de jachten in aluminium te bouwen. “De snijpakketten lieten we bij Vripack PRACHTIG TIJDSBEELD UIT DE JAREN ’70: TJERK HUTTING VOOR ZIJN LOODS IN AKKRUM. MEERDERE ANKERS Tot op heden zijn er 52 Hutting-jachten gebouwd. De periode 2005 tot 2010 bleken topjaren, waarin veel vet op de botten werd gekweekt. “Dat zijn we ook weer grandioos kwijtgeraakt”, verzucht Hutting, “want door de kredietcrisis in 2008 viel in de jaren daarna de vraag naar nieuwbouw nagenoeg weg. Gelukkig hadden we nog andere activiteiten: onderhoud, reparatie, refits en een bloeiende makelaardij. Ook hebben we bij de werf 28 ligplaatsen, dus het bedrijf ligt achter meerdere ankers. Niettemin moesten we de helft van de twaalf man personeel laten afvloeien. Dat is bitter, want het is je werkkapitaal en we hadden een goede verstandhouding met elkaar, maar het hoort ook bij het ondernemerschap.” In 2013 haalde de werf een order binnen voor de bouw van een limousine-tender van 9,5 meter lengte voor het superjacht Yalla. Een technisch hoogst interessant project, volgens Hutting, dat echter geen vervolg kreeg. Hoewel, afgelopen jaar kwam de tender terug op de werf om gerepareerd te worden nadat hij op de rotsen had gezeten. In 2015 werd nog een one-off gebouwd, een 48 voets middenkuiper, voor een Engelse klant. Omschakeling naar de bouw van motorboten heeft Tjerk Hutting niet overwogen. “Ik denk niet in pk’s”, zegt hij eerlijk, “het is misschien niet zakelijk, maar ik heb er te weinig affiniteit mee. Ik moet wel iets hébben met de boten die ik bouw.” BOTENBOUWER PUR SANG, ANNO 2021: ‘IK MOET WEL IETS HÉBBEN MET DE BOTEN DIE IK BOUW.’ OMBOUW NAAR HYBRIDE Wel speelt Hutting volop in op de huidige trend van refits en de ombouw naar hybride voortstuwingen. Mooi voorbeeld daarvan is het huidige project van een JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication