EEN MODULE VOOR IN DE KUIP VAN EEN GLOBEMASTER 50, MET DAVIDS VOOR DE BIJBOOT OP HET ACHTERSCHIP. GLOBEMASTER 50 Het concept van het supportvessel kwam weer van pas toen een klant Nieland benaderde voor een schip waarmee hij lang kon reizen in bij voorkeur de gekste omstandigheden. Zo ontstond de Globemaster 50, waarvan een 14 meter concept op de plank lag. Een mijlenmaker met het stuurhuis voorop en daarachter een groot dekhuis en een laag achterdek. “Een boot met leef-dek”, licht Nieland toe, “als je op het water bent, wil je toch niet alleen maar binnen zijn; je wilt ook buiten kunnen zitten; in of uit de zon, in of uit de wind … En je moet je lekker en veilig kunnen bewegen aan boord, een schip moet ergonomisch zijn.” Ergonomie is een van de vier E’s, waarnaar Nieland zijn schepen ontwerpt. De andere zijn: Esthetiek, Economie en Ecologie. Esthetiek spreekt voor zich; een schip dat er niet goed uitziet, verkoopt niet; de vormgeving moet gewoon kloppen. Economie zit ‘m niet alleen in beheersing van bouwkosten, door het weglaten van overbodige elementen, maar is ook te realiseren met een zuinig brandstofverbruik door een optimaal onderwaterschip, aandrijflijnen en gewichtsbesparing. Minder verbruik betekent tevens minder uitstoot, wat weer een ecologisch aspect is. Zo grijpen die vier E’s in elkaar bij het ontwerpproces. DRIE BOUWNUMMERS De eerste Globemaster 50 is een aluminium motorjacht met een semi36 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 rondspant onderwaterschip, voorzien van een kleine kim. Het heeft een relatief geringe diepgang en een totaalgewicht van circa 19 ton. Het is een dubbelschroever met twee Volvo D4 diesels van 300 pk, maar bouwnummer 2 en 3 krijgen een D4 of D6 in V-drive opstelling. De GM 50 heeft een rechte boeg met ingebouwde trap. De sprayrails zorgen voor iets meer ruimte binnen in de voorpiek, houden het dek droog en maken het schip constructief stijf. Ze hebben tevens een esthetische functie: de romp lijkt iets minder hoog. Als het schip voor anker ligt, veroorzaken ze geen klotsgeluiden, daarvoor zitten ze hoog genoeg boven de waterlijn. In de standaarduitrusting zit geen generator, wel zijn er voldoende zonnepanelen van topkwaliteit. Er is ook geen gas aan boord; koken gebeurt op een inductieplaat, waar een efficiënte hogedrukpan en stooflade bij horen. De verschansing voorop geeft beschutting aan een kleine boegkuip, zoals die op veel grotere jachten voorkomen. De kloeke stuurhut voorop heeft licht negatieve ramen, wat het scheepse karakter versterkt, en binnen weerspiegeling van instrumenten en displays voorkomt. De uit de kluiten gewassen opbouw biedt een speelse ‘split level’-indeling, voor maximale benutting van het volume eronder. Direct achter het stuurhutdeel is een lounge en aan het achterdek grenst een grote kombuis met huiselijke eethoek; klanten kunnen het zelf invullen. De aansluitende kuip is ruim met een verschansing tot scheepvaartinspectiehoogte. Met een U-bank-, grill-keuken, (derde) stuurstand en davits in aluminium modules kan het achterdek naar wens van de klant CASCO VAN EEN GLOBEMASTER 50 IN AANBOUW BIJ FRISIAN SHIPBUILDING IN LEMMER.
37 Online Touch Home