DE GLOBEMASTER 45 SAILEXPLORER IS EEN ZEILJACHT VOOR LANGE ZEEREIZEN. combinatie van DKS, Boelen en Brown Marine. De boten zijn zo ontworpen dat ze in het water met uitgebreide werkvoorbereiding in net zoveel manuren kunnen worden afgebouwd als op het droge; de werkplaats daar ligt pal aan een doodlopende vaartje.” worden ingericht. Onderdeks zijn slaaphutten. Bij de V-drive opstelling kan de machinekamer onder de vloer van salon worden benut als extra slaapplaats en opslag. KRUIPHOOGTE Hoewel het geen voorwaarde was, kan de kruiphoogte worden verkleind om Franse kanalen te bevaren. De borstwering bovenop is door twee man van z’n plek te tillen en de mast kan volledig neerklappen. De doorvaarthoogte is ook nog te verminderen dankzij een ballasttank van 1.500 liter in het voorschip, die desgewenst ook kan dienen als watertank of brandstofvoorraad. Het dak van de salon biedt plaats aan zonnepanelen en eventueel een parkeerplaats voor de bijboot. Strikt nodig is dat niet, want op de achtersteven staan ook davits. Een vast zwemplatform NIEUWE AANPAK De derde 50, net gesneden in aluminium, wordt weer gebouwd bij Frisian Shipbuilding in Lemmer. “We vormen met een paar bedrijven die ik al lang ken een soort coöperatie”, vertelt Nieland, “waar Frisian Shipbuilders de aluminium casco’s bouwt, neemt Matez in Sneek de stalen casco’s voor zijn rekening. Het installatiewerk wordt verzorgd door Friesland Mariteam en het schilderwerk door Gebroeders Zevenhuizen, al betreft het bij de eerste schepen uitsluitend conservering en veelal Ecospeed zonder antifouling. Als een schip technisch vaarklaar is, gaat het naar Hardinxveld voor de betimmering, dat wordt gedaan door een Nieland vervolgt: “Ikzelf pak de zaken anders aan dan voorheen. Vroeger legde ik alleen overal allerlei voorstellen neer, en moest dan maar afwachten wat er commercieel gebeurde. Dat doe ik niet meer; hadden maar meer werven gewoon eerder moeten komen. Voor trouwe klanten als Deep Water Yachts en Aquanaut maak ik sowieso een uitzondering; daarmee heb ik een uitstekende samenwerking. Natuurlijk blijf ik gek van ontwerpen en sta ik open voor werven en klanten. Ik hanteer nu een nieuwe aanpak en houd zoveel mogelijk alles in eigen hand. Daarvoor heb ik ook een producentnummer bij de HISWA gekregen, zodat het CE- en kadasternummer in een schip kunnen worden aangebracht. Door deze werkwijze houd ik meer controle over de bouw van Meer controle over de bouw van mijn ontwerpen ontbreekt dan ook; wel is er een uitklapbaar bordes met telescopische ladder voor bijvoorbeeld duikers. De eerste GM 50 is gebouwd voor een Nederlandse klant; de tweede voor een Zweed, die tevens dealer aldaar wordt. Bouwnummer drie wordt een SRV, een small research vessel, ofwel peilboot in goed Nederlands. Dit schip krijgt een open spiegel als een echt supportvessel (‘bystander’ voor jachten) en een beting in de kuip. DE GOED GEÏSOLEERDE ALUMINIUM ROMP VAN DE GLOBEMASTER 45 SAILEXPLORER; ALLE GEWICHT IS ROND DE KIELKAST GECONCENTREERD. JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 37
38 Online Touch Home